Digitale televisie in meer dan 3 miljoen huishoudens

4 maart 2008, 17:41

Digitale televisie in meer dan 3 miljoen huishoudens

Meer dan drie miljoen huishoudens beschikt inmiddels over digitale televisie. Daarmee is het aantal huishoudens met digitale televisie in 2007 gegroeid met 40 procent. Ook het aantal huishoudens met een HD-Ready of FullHD scherm groeit snel, tot bijna 30 procent van de huishoudens, een groei van 155 procent in één jaar. Dit blijkt uit de meest recente Monitor Digitale Televisie van de Expertgroep Digitale TV.

Het aandeel van de platte schermen in de verkopen van televisies is in het laatste kwartaal van 2007 uitgekomen op meer dan 90%, terwijl dit over het gehele jaar 75% van de verkochte TV-toestellen betrof. Naar verwachting zal vroeg in 2009 het punt gepasseerd worden dat meer dan 50% van de huishoudens het hoofdtoestel hebben vervangen door een plat scherm. Opvallend is de snelle opmars van FullHD schermen, die van bijna nul in 2006 groeide naar 7,5 % van alle verkopen in 2007. Daarnaast valt op dat er gemiddeld steeds meer schermen met een grote beelddiameter worden aangeschaft: ruim 20% van de verkochte schermen heeft een diameter van meer dan één meter (40inch of meer).

De ontwikkelingen bij de consumenten roepen om meer content in HD-kwaliteit. Nu de strijd om de standaarden voor de drager van HD-films in het voordeel van BluRay lijkt beslecht, staat de weg open om meer titels op de markt te brengen. Distributiepartijen werken aan hun HD-aanbod met speciale zenders en aanbod van HD in video-on-demand. Op 5 maart organiseert iMMovator een congres over de introductie van HD in de reguliere televisie-uitzendingen in Nederland.

De Monitor Digitale Televisie wordt ieder kwartaal uitgebracht door de Expertgroep Digitale TV, een samenwerkingsverband van producenten, omroepen (publiek en commercieel), Beeld en Geluid, AV Facilitaire industrie en distributiepartijen en is ontstaan n.a.v. een initiatief van iMMovator Cross Media Network. De Monitor Digitale Televisie is opgezet in samenwerking met GfK Benelux Marketing Services uit Amstelveen. De inhoudelijke redactie wordt gevoerd door iMMovator Cross Media Network. Via deze monitor zal de Expertgroep periodiek belangrijke ontwikkelingen in Nederland te publiceren rond de acceptatie van digitale televisie.

Bron:

iMMovator Cross Media Network

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    venturo

    Marco een digitale aansluiting is veelal nog geen digitaal gebruik, althans in de kabelmarkt.


    4 maart 2008 om 18:01
    media

    @Albert: Mee eens, ik schakel ook nog regelmatig over van digitaal naar analoog (omdat kwaliteit niet altijd optimaal is). Zijn er volgens jou ook nog andere redenen om digitaal niet te gebruiken maar wel te hebben?


    4 maart 2008 om 18:23
    mgvandenbroek

    Het begint met een p. Dan volgen er ook nog een paar o’s. Twee, uit mijn hoofd. Fijn om te hebben, niet om te gebruiken.


    4 maart 2008 om 18:31
    venturo

    Marco, sowieso het na-ijl effect van UPC’s big dump. Groot aantal nooit of verkeerd aangesloten boxen. Veel TV’s starten daardoor analoog op en CRT gebruikers (70% van alle huishoudens) zien het verschil niet echt….


    4 maart 2008 om 18:42
    Jann de Waal

    @Marco & Albert: Vergeet de afstandbediening niet. Veel TV’s worden via de TV-AB, waarna de settop-AB niet meer wordt aangeraakt (eigen onderzoek, n=2).


    4 maart 2008 om 20:02
    Elja

    Bij een aantal vrienden heb ik nu al eens digitaal zitten kijken, maar de kwaliteit valt me alles tegen. Die digitale ruis is behoorlijk irritant en tigmaal meer aanwezig dan analoge ruis. Voorlopig nog geen digitale televisie bij mij in huis in elk geval.. 🙂


    4 maart 2008 om 22:07
    Hubert

    Interessant nieuws dit.

    Maar zoals Albert al opmerkt is dit getal inderdaad overdreven.

    2008 moet wel het jaar worden voor digitale TV. Dat hoop ik dan maar 🙂


    4 maart 2008 om 23:15
    Richard Lagrand

    Een digitaal signaal geeft op flat (LCD) schermen een gestoken scherp beeld in vergelijk met het analoge signaal. Gezien de groei van de markt zal de opmars van digitale televisie alleen maar stijgen, en dat wordt versterkt door de opkomst van full HD en de definitieve doorbraak van Blu-ray. Enige punt waar het aan schort is opnames in HD. Hetzelfde geldt voor breedbeeld. Dat is wel direkt opgepakt door filmmakers maar niet door de TV industrie. Zelfde geldt op dit moment voor HD.

    Vanuit de expertgroep digitale TV zou meer deelname moeten zijn vanuit de TV industrie zelf ipv alleen access providers en te zorgen dat er meer HD content beschikbaar komt voor de consument.

    We krijgen in ieder geval een prachtige (full HD…) sportzomer !


    5 maart 2008 om 09:03
    Bas

    En weer niet echt bekend hoeveel mensen er nou echt gebruik van maken, dan zoveel procent een onopengemaakte doos thuis hebben liggen zegt me niets. Maar zal wel komen, ik zie overeenkomsten met de (gratis dialup) ISP markt waar in eerste instantie alleen totale cijfers werden bekend gemaakt, later ging het echt om actieve gebruikers.


    5 maart 2008 om 11:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!