Regionale omroep Limburg gaat reacties plukken

3 maart 2008, 19:01

Naar aanleiding van een workshop mobile advertising in Emerce waarin een kritisch geluid over pluk kreeg ik vandaag een mailtje. Maarten Roerink, managing director van pluk, schrijft daarin dat L1 (regionale omroep Limburg) de eerste klant is die een licentie neemt op de pluk software. L1 kan daarmee onder eigen vlag pluk diensten aan adverteerders aanbieden.

Uit het persbericht dat L1 hierover verstuurde vanochtend: ´L1 is een samenwerking aangegaan met pluk waardoor diverse interactieve toepassingen kunnen worden aangeboden aan kijkers, luisteraars en adverteerders. Naast diverse redactionele toepassingen ziet L1 vooral interessante interactieve reclamemogelijkheden voor haar adverteerders. pluk maakt het mogelijk om met de mobiele telefoon direct te reageren op advertenties.

Door het versturen van de plukcode per sms is het mogelijk om kijkers en luisteraars snel en gemakkelijk juist die informatie of aanbiedingen die hen interesseert per email te sturen. Hiermee wordt adverteren extra interactief gemaakt. L1 stelt hiermee haar adverteerders in staat zeer response- en transactiegericht te adverteren. Deze nieuwe dienst wordt gerealiseerd in samenwerking met Pluk Company, een joint venture van KPN en BarTrack.´

Volgens het persbericht kunnen kijkers en luisteraars binnenkort kennismaken met interactieve commercials. Een uitgebreide promotiecampagne volgt. Ben zelf wel benieuwd naar deze toepassing van pluk: het samenspel met billboards is in mijn ogen nooit echt van de grond gekomen. Wellicht dat de combi pluk en TV alsnog succes zal brengen voor Pluk Company en BarTrack, de joint venture achter pluk.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

11 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    Ha, mooi om te zien dat Pluk goed in het nieuws komt. Heb ze 3 weken geleden bezocht en was onder de indruk. Werd mij duidelijk dat ze veel, heel veel hebben gedaan onder de radar. En die nieuwe ontwikkelingen : daar heb ik van beloofd mijn mond te houden. Maar ik geloof er zeker in.


    4 maart 2008 om 07:25
    Feeder

    Maarten, leuk dat je zelf ook even reageert. Misschien dat Gino binnenkort met een aanvulling kan komen wat betreft de Elmar-case?


    4 maart 2008 om 18:35
    Feeder

    @jacobien jij gelooft dus ook niet in de nieuwe weg die pluk is ingeslagen (uitgeven van licenties)?


    5 maart 2008 om 09:55
    jacobien enders

    @karel: om de drie maanden wordt een nieuwe weg ingeslagen als ik de geschiedenis doorloop. iedere keer een vage sprong terwijl duidelijk is dat in basis e.e.a. niet klopt. op die basis kan je licenties gaan uitgeven… :-/


    5 maart 2008 om 10:43
    michael

    Ha Jacobien, Met SKOEPS heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt als PLUK denk ik.

    Behalve je eigen site/merk promoten blijkt dat je potentiele klanten je techniek/modules interessant vinden maar graag white-labelled willen afnemen. Dat is best een moeilijke keuze maar uiteindelijk is dat positief nieuws voor je basisidee. In het geval van SKOEPS is dat user generated mobiele content en volgens mij is dat bij PLUK een link tussen de offline ( lees instore en tradionele media) en de online wereld. Pluk You is de CtC variant op hetzelfde concept en volgens mij hjele leuke toepassing voor social network- en datingsites.

    Het is voor startende bedrijven natuurlijk de vraag moet je focussen op je orginele idee of zie je mogelijkheden om op meerdere paarden te wedden ?


    6 maart 2008 om 06:53
    jacobien enders

    @michael: meerdere paarden lijkt me prima. originele ideeen/innovatief zijn lijkt me een belangrijke. en dat is niet, bijvoorbeeld, naar

    – mobminds te kijken

    – een uitreksel te maken van wat zij doen

    – en dat slechter lanceren met veel geld onder de naam “mobmint”

    als het fictieve mobmint dan niet loopt en niet enthousiast ontvangen wordt (omdat het kennis van de markt mist en te snel gelanceerd werd) en men vervolgens eindeloos aan mobmint blijft sleutelen, juig ik die aanpak niet toe.

    bij jouw “vetteshit”, denk ik in eerste instantie “hee leuk” — afhankelijk van hoe het verder ingevuld wordt. als onder vetteshit een dienst reeetecool valt, en dat niet lijkt op veronica radio of het webboard van reet, lijkt me dat nog steeds origineel genoeg.


    6 maart 2008 om 10:08
    ewout@onedaycompany.nl

    Voor de volgers hier: Pluk en L1 gaan vandaag (18/3)live met de campagne, waar Karel het hierboven over heeft.


    18 april 2008 om 09:12
    Sander [ZinfoL]

    Pluk [Plukken] is een volledig gejat concept. Reeds in 2000 heb ik al met KPN en VNU en Eckart Wintzen over dit project gesproken (VNU was toen net samen met KPN een IT venture aangegaan voor 30 miljoen Euro). Eckart was geinteresseerd vanwege de techniek.

    Ondanks een getekende geheimhoudingsverklaring in 3 voud heeft KPN mijn plan alsnog uitgevoerd.

    Flinke jongens! Gelukkig zijn alle potentiele adverteerders tijdig gewaarschuwd waardoor PLUK op sterven na dood is.

    Tegenwoordig, 9 jaar na dato heeft iedereen i-net op zijn mobiel en is de koppeling online/offline niet meer zo noodzakelijk als in 2000.


    8 september 2009 om 19:24
    Ingrid Klein

    Sander wat is je punt? Het is gejat en ook geen noodzakelijk concept meer. Waarom niet cashen met die verklaring in drievoud? Wees blij!


    16 september 2009 om 10:36
    Sander Zinfol

    Hey Michael,

    Je naam kwam me al bekend voor, ex VNU en oprichter “vetteshit”.

    Je hebt destijds al een behoorlijk uitgebreid schrijven van mij mogen ontvangen.

    Inderdaad op sms en response-codes berust geen octrooi, echter de combinatie

    mobieltje, print media met codes, opvragen van informatie, versturen per email

    naar klant wel degelijk. Intellectueel eigendom, copyright.

    Maar ach…wat maakt het ook uit…mobieltje 3G in de hand en je hebt direct veel

    meer info tot je beschikking.

    De groeten Michael…sms een koekje 🙂


    18 september 2009 om 13:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!