Prijzen van webwinkels te hoog volgens NMa

24 februari 2008, 13:17

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is een vooronderzoek gestart naar prijsstelling van webwinkels. In feite zouden webwinkels veel goedkoper willen en kunnen leveren dan normale winkels, echter blijken de prijzen steeds vaken overeen te komen. De NMa wil onderzoeken hoe dat kan. Daarom zoekt de NMa actief webwinkeliers die officieel willen bevestigen dat fabrikanten en importeurs de webwinkels dwingen een hogere prijs te rekenen dan die winkels zelf zouden vragen aldus de Telegraaf.

In januari van dit jaar bleek al uit een enquete onder webwinkeliers van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (Thuiswinkel.org) dat 75 webwinkels aangaven dat importeurs proberen de prijs te beinvloeden. Vijftig winkels spraken toen zelfs van dwang om adviesprijzen te hanteren. Berichten als deze zijn al vaker naar boven gekomen de afgelopen jaren, echter werd er nooit actie ondernomen. Deze praktijken komen vooral voor in de wit- en bruingoedsector, maar ook bij andere internetwinkels.

Volgens de zegsvrouw van de NMa is er na die uitzending een tiental anonieme tips binnengekomen. Dat zou te weinig zijn. Daarom wil de NMa nu feiten van webwinkels hebben, die met naam willen verklaren dat zij gedwongen zijn om prijzen te hanteren die ze eigenlijk niet willen stellen. Als er voldoende reacties komen, stelt de NMa een officieel onderzoek in.

Het is maar de vraag in hoeverre de dwang echt plaatsvindt. Het is ook niet bekend of het juiste kleine webwinkels zijn die “getroffen” zijn door de situatie, en dat grote webwinkels nu eenmaal lagere prijzen kunnen hanteren omdat ze bijvoorbeeld inkoopvoordeel hebben. Een onderzoek zal moeten aantonen hoe de prijsstelling nu precies plaatsvindt, en welke factoren op invloed zijn op de uiteindelijke prijs die de consument betaalt.

Jeroen Bertrams
Investeerder en Digitaal Strateeg bij Zelfstandig

Jeroen is een actieve angel investeerder en adviseert bedrijven over online strategie. Misschien wel één van de eerste auteurs op Marketingfacts.nl. Eerste blog in 2006 (en dat artikel is inmiddels bijna 100.000 keer gelezen). Auteur van 9 boeken, waaronder "Succesvol investeren in startups" (2019), "Bedwing het monster social media" (2015), "Social Media Expert in een Week" (2012/2013), "Online Marketing Expert in een Week" (2012) en "Online Marketing: strategie & tactiek" (2010).

Categorie
Tags

2 Reacties

    roy van Veen

    offtopic, maar ik kan je verder niet bereiken: check even je eigen site.


    24 februari 2008 om 19:46
    Jasper Kusters

    Je ziet het eigenlijk op heel veel plekken kleding is er een goed voorbeeld van. Als je een beetje naar de merken gaat kijken zie je dat er geen of bijna geen verschil is tussen een webwinkel en een gewone winkel.


    24 februari 2008 om 22:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!