Blogview: Punt.nl

21 februari 2008, 06:52

Punt.nlEind 2005 zijn we op Marketingfacts gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland stonden met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. In november 2006 hebben we deze serie herhaald om de trend te kunnen schetsen. Inmiddels zijn we bijna 2,5 jaar verder, bestaan weblogs nog steeds, maar is het duidelijk dat bloggen de mediahype voorbij is. Aardig moment om de serie interviews nog eens te herhalen en te kijken waar we nu staan.

Vandaag een interview met Henkjan de Krijger, iniatiefnemer van het blognetwerk punt.nl (inmiddels mijndomein.nl). We spraken eerder met Henkjan in november 2005 en september 2006.

Kun je kort aangeven waar je nu staan met punt.nl?

Punt.nl wordt een satteliet van mijndomein.nl. Op mijndomein.nl doe je je individuele ding: Website bouwen, weblog bouwen, CV plaatsen of je media-album vullen. De sattelieten zijn dan aggregaties van de individuele uitingen. Punt.nl is dan de aggregatie van weblogs. Onze cvbank.nl wordt dan de aggregatie van alle CV profielen enz.

Het wordt ook mogelijk met bijvoorbeeld een web-log.nl toch onderdeel te worden van het aggregaat. Of met een CV uit een andere cvbank als cvbank.nl. Punt.nl is echt een pilotproject voor ons (geweest) waar we dingen uittesten en meenemen naar het mijndomein.nl platform.

Heb je de doelstellingen gehaald die je destijds hebt gesteld?

Ja. We zijn met mijndomein.nl inmiddels verreweg de grootste hostingprovider en groeien ook sneller dan de markt. We zijn dus heel hard bezig daar een laag op te leggen waarmee leken zeer eenvoudig een professionele website of weblog aan kunnen maken.

Wat waren je hoogtepunten?

Het vastleggen van de 200.000 domeinnaam net na de kerst. De oorspronkelijke doelstelling van 300.000 hebben we gewijzigd in de loop van 2007 omdat we teveel klanten kregen die we echt verleid hadden een domeinnaam of hostingpakket aan te schaffen maar het jaar daarop weer opzegden.

De marketing is nu meer gericht op het werven van serieuze klanten en upselling per klant. Vandaar ook ons aankomende websitepakket waarmee we de tevredenheid maar natuurlijk ook lock-in vergroten. En we zullen met meer interessante upgrades komen zoals extra schijfruimte. Of een vormgevingstemplate op maat voor je website. Als je 100.000 klanten een email stuurt met een interessante upgrade levert dat natuurlijk substantiele omzet op die vaak ook het volgende jaar weer terugkomt.

Wat is je de afgelopen jaren tegengevallen en waarom?

Het realiseren van ons platform bovenop het hostingplatform kost meer tijd dan ingepland. Vooral omdat het aantrekken van ontwikkelaars veel inspanning kost. Hoewel ik nu wel ga merken dat we steeds meer aantrekkingskracht krijgen als werkgever daar we meer en meer bekend raken als snel groeiende speler.

Waar gaat het naar toe met weblogs en waar staan jullie volgend jaar?

We gaan verder met onze missie: ‘Iedereen een website’. Volgend jaar willen we minstens 10% van ons klantenbestand aan de mijndomein.nl website hebben en een groot gedeelte van de punt.nl gebruikers over te halen naar het websitepakket over te stappen. punt.nl blijft gewoon bestaan zoals het nu is maar we ontwikkelen het niet verder. Wat we al een jaar niet meer doen. Alle focus is op de lancering van het mijndomein.nl platform gericht.

Op dit platform zorgen we ook voor bezoek door gebruik te maken van embedded social software. Want wie aandacht krijgt blijft!

Henkjan, dank voor je reactie en uiteraard heel veel succes met mijndomein.nl!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Henkjan

    @ Marco

    Jij bedankt voor het podium 🙂


    21 februari 2008 om 12:31
    Laurens

    Gave serie is/wordt dit! Vaart zit er ook lekker in zo Marco 🙂


    21 februari 2008 om 19:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!