‘Hotmailgebruikers zijn de slechtste betalers op internet’

12 februari 2008, 07:09

{title}Hotmailgebruikers betalen 7 keer slechter dan Hetnet-gebruikers. Dat blijkt uit een analyse van creditmanagement-specialist Lindorff van het betaalgedrag van 1,2 miljoen consumenten.

Lindorff analyseerde de eigen database. Met het onderzoek komt het verschil aan het licht tussen gratis en betaalde emailadressen. Lindorff concludeert dat betaalde providers beduidend minder wanbetalers in hun klantenbestand hebben.

Maar: ook het e-mail domein is van invloed. Bij emailadressen met het bereik .com ligt het percentage niet op tijd betaalde orders veel hoger dan bij e-mailadressen met het bereik .nl. Bij Lindorff weten ze ook, dat de gebruikers van gratis emailadressen wél het grootste gedeelte van de omzet leveren. Slotconclusie uit het onderzoek: ‘Het is verstandig om met name bij gratis emailadressen extra aandacht te besteden aan de kredietwaardigheid van de achterliggende consument. Gratis emailadressen blokkeren is namelijk zonde van de omzet.’

Webwereld schrijft: ‘Volgens Titus Werkman, Manager Operations van Lindorff, kan dit liggen aan het aantal gegevens die een klant moet invoeren bij een betaalde provider. Bij gratis e-mailadressen is het aantal gegevens dat moet worden afgestaan meestal beperkt. “Wellicht zegt dat iets over de manier waarop zo iemand in de betaalwereld staat”, filosofeert Werkman.’

Heeft er iemand iets aan te merken op het onderzoek? Zelf heb ik drie emailadressen. Waaronder twee gmailadressen, en een hotmail-adres. Ik heb geen idee, wat dat over mijn kredietwaardigheid zegt…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Jorn Jansen

    Ik vind het nogal ver gezocht. Maar daarnaast wel logisch, aangezien ik ook altijd mijn hotmail adres gebruik om ergens in te voeren op het internet. Aangezien ik zo min mogelijk spam wil ontvangen op een ander mail adres. En mijn kredietwaardigheid?


    12 februari 2008 om 07:35
    Niek ten Hoopen

    Leuk onderzoek! Erg ‘grappig’ gevonden dit. Ik betwijfel of het een nuttig onderzoek is geweest omdat ik denk dat het weinig praktische waarde heeft maar vind de uitkomsten wel leuk om te lezen.

    Of zouden we nou in een webwinkel de binnenkomende orders in twee groepen gaan delen aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek? En dan de ‘gratis e-mailadressengroep’ eerder een betalingsherinnering sturen?


    12 februari 2008 om 07:43
    DC Crowley

    lies, damn lies and statistics? Heeft iemand ook een statistische verband tussen slechhte betalers en mensen die last hebben van een kortslip? Ben ik ook heel erg benieuwd naar… dûh!


    12 februari 2008 om 07:45
    Marcel Feenstra

    Zou het niet gewoon zo zijn dat mensen die “iets slechts” van plan zijn –bijvoorbeeld: niet betalen– eerder een gratis e-mailadres gebruiken dan het “gewone” (makkelijk traceerbare) adres dat ze waarschijnlijk *ook* hebben?!


    12 februari 2008 om 07:51
    Niek ten Hoopen

    Heb laatst te maken gehad met wat frauderende klanten bij een klant van me. Ze vielen mede op door de yahoo-mailadressen die normaal gesproken zelden voorkomen in het klantenbestand.


    12 februari 2008 om 07:54
    Elja

    @Marcel; Inderdaad, dat lijkt me hier ook het geval.

    Zo’n onbetrouwbare hotmail klant gaat vaak gepaard met een bestelling laat op de avond en met vermelding van (alleen) een mobiel telefoonnummer.


    12 februari 2008 om 08:40
    Corwin

    Kan het ook niet zo zijn dat hotmail de berichten met bijvoorbeeld een betalingsverzoek of betalingsherinnering als spam beschouwt en de ontvanger/besteller dit betalingsverzoek helemaal niet ontvangt?

    Ik heb zelf wat geexperimenteerd met online betalingsverzoeken en alle mails die ik ontving met betrekking tot de betaling gingen bij Gmail rechtstreeks de spambox in. Omdat ik het verzoek verwachtte, heb ik de berichten vervolgens naar mijn inbox verplaatst.


    12 februari 2008 om 13:36
    Niek ten Hoopen

    @Corwin Dat ligt o.a. aan de wijze waarop je het verstuurt en hoe de mail is opgebouwd. Over het algemeen is dit niet te lastig als de dns en server goed zijn ingesteld.


    12 februari 2008 om 13:57
    Corwin

    Helemaal gelijk. Maar als je gebruik maakt van een PSP (Payment Service Provider), dan heb je daar dus geen invloed op. Zij versturen nl. het betalingsverzoek.

    Ik heb mijn PSP erover gebeld en ze gaven aan nooit klachten te krijgen dat door hen verstuurde betalingsverzoeken in spamboxen verdwenen; bij mij gebeurde dat voor het eerst. Lijkt me niet, maar goed: voor mij aanleiding om te denken dat niet-betalers het betalingsverzoek of de herinnering niet ontvangen.


    12 februari 2008 om 15:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!