Size doesn’t matter

8 februari 2008, 05:22

{title}Twee maanden geleden maakte online onderzoeksbureau Multiscope de top20 van beste bezochte sites over 2007 bekend. Gisteren maakte ze de top20 websites naar tevredenheid bekend.

Google staat op nummer 1 met een 8,2, Autoweek op nummer 2 met een 8 en Rabobank op nummer 3 met een 7,9.

Relevantie voor de bezoeker is volgens Multiscope een belangrijke factor voor de bepaling van de tevredenheid en blijkt voornamelijk te zitten in;

Als je beide top20 naast elkaar leg zou je kunnen concluderen dat ‘Size doesn’t matter’ of toch niet?

Slechts vier sites (Google, marktplaats, Bol.com en 9292ov) komen namelijk zowel in de top20 van best bezochte sites als in deze top20 naar tevredenheid voor.

Knap van Bol.com om als echte online verkoper in beide top20-overzichten voor te komen. De combinatie van één van de best bezochte sites en een hoge tevredenheid heeft ze geen windeieren gelegd; In 2007 boekte ze een recordomzet van 171 miljoen euro, een 60% stijging ten opzicht van 2006. Een partij om in de gaten te houden, als je dit al niet deed.

Het feit dat je tot de grootste sites van Nederland behoort zegt dus blijkbaar weinig over de tevredenheid t.a.v. die site. Ze zijn groot wellicht groot geworden door een brede opzet die veel doelgroepen raakt, maar verliezen daardoor ook een stuk focus en daarmee relevantie. Grootte zegt dus blijkbaar weinig over tevredenheid. Daarbij speelt tijd denk ik ook een factor; De grote sites zijn groot geworden in het verleden en tevredenheid wordt met name bepaald door het heden, maar speelt wel een rol voor de toekomst. De 16 grootste sites waar de onderzochte doelgroep niet tevreden over is, zouden m.i. hier lering uit moeten trekken, aangezien het op de langere termijn ook hun positie qua grootte kan beïnvloeden.

Benieuwd hoe jullie aankijken tegen de verschillende in de top20 beste bezochte sites en de top20 naar tevredenheid. Hoe kun je als site het beste groeien qua grootte en eventueel ook meerdere doelgroepen gaan aanspreken en toch de relevantie (en daarmee tevredenheid) niet uit het oog verliezen?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Mark de Bruin

    Pittige vraag zo op de vrijdagochtend Erik 😉

    Allereerst kan ik het natuurlijk niet laten om te vertellen dat ik best trots ben om met mijn bedrijf in beide lijsten voor te komen. Bij 9292 doen we (al zeg ik het zelf) flink ons best om de klant tevreden te stellen. Dat beleid dat we nu een paar jaar voeren lijkt zijn vruchten af te werpen (steeds meer bezoekers, steeds vaker in ranglijstjes). Ook zijn we door schade en schande wijs geworden. Er zijn vast wel lezers die zich nog herinneren dat we ooit eens hebben geprobeerd geld te vragen voor een reisadvies 😉 Sommige commerciele zaken delven dan het onderspit. Zo hebben we niet de hele site volgeplempt met banners, we hebben ons vooral gericht op de potentiele exit pagina’s. Klanten hebben dan al gekregen wat ze zochten (een reisadvies) en dan proberen we samen met de partij die onze banners verkoopt zo relevant mogelijke advertenties te tonen (bijv. door te targetten op vertrek of aankomstplaats).

    Wat ikzelf wel boeiend aan de lijst vind is het ontbreken van de verklaring waarom AH erin staat. Of hoort die ook in de groep emotionele belevenis websites?


    8 februari 2008 om 07:56
    chi666

    Denk dat je gelijk hebt Erik, dat groot vaak inhoud minder focus en minder focus is minder tevreden. Dat zie je ook bij bedrijven, als merk en als werkgever. Focus is de kern en groot zijn maak je meatballs (recent interview met Seth zitten luisteren), dat is gemiddeld, daar wordt niemand echt gelukkig van.


    8 februari 2008 om 19:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!