PSV kan het zelf: PSV-Heerenveen via glasvezel in HD kwaliteit

8 februari 2008, 07:53

{title}PSV gaat in samenwerking met Ons Net Eindhoven de wedstrijd van morgen tegen Heerenveen zelf, via glasvezel, in High Definition uitzenden. De voetbalclub uit Eindhoven spreekt over een primeur: het treffen wordt rechtstreeks aan de eigen supporters aangeboden zonder tussenkomst van een zender of omroep. PSV maakte dat deze week bekend, het bericht heeft al menig voetbalsite gehaald (zie hier Sportweek), menig weblog (zie: DC) en natuurlijk het Eindhovens Dagblad.

De manager Marketing & Media van PSV, Peter Kentie, is enthousiast. In het Eindhovens Dagblad zegt hij: ‘Een echte een-op-een relatie tussen PSV en de kijker. We slaan ditmaal de rol van de tv-zenders en omroepen over en gaan zelf produceren’.

PSV kan het dus zelf, en maakt gebruik van het glasvezelnetwerk van Ons Net. Het gaat om ongeveer 10.000 huishoudens. Die moeten een 100 Mbits glasvezelverbinding hebben liggen. Dan kunnen ze een volwaardige HD 1080i-stream (1920 x 1080 pixel resolutie in MPEG2-formaat in een multicast stream) bekijken.

Er zijn nogal wat partners betrokken om de ‘eigen’ uitzending mogelijk te maken. Het is een hele waslijst. Dat moet ook wel.

Tele2 (eigenaar van de rechten van de live wedstrijdbeelden van PSV) gaf toestemming. De speciale High Definition-camera komt van de Cinevideogroep. De beelden worden geëncodeerd door Technicolor, de producent is de tv-partner van PSV: Eyeworks Sport. Edutel en NEM Eindhoven verzorgen de achterliggende techniek.

Het kwaliteitsverschil met een reguliere uitzending zou volgens Peter Kentie ‘enorm’ zijn. ‘Het beeld is veel rustiger en scherper waardoor de beleving van de wedstrijd alleen maar toeneemt. En dankzij de enorme datasnelheid van glasvezel is deze kwaliteitsnorm zonder enig capaciteitsprobleem te distribueren over het netwerk.’

PSV houdt het (nu al) niet bij deze test alleen. Er komt een tweede wedstrijd aan. ICT manager Hans van Raaij zegt in het persbericht: ‘Deze unieke distributievorm biedt enorm veel mogelijkheden voor ons om de club nog dichter bij de supporter te brengen.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    venturo

    Matthijs je maait me het gras voor de voeten weg! 🙂 Mooi inititatief en vooral een fraaie showcase voor het betaalde voetbal in Nederland. Die tweede wedstrijd wordt de Uefacupwedstrijd van PSV tegen het Zweedse Helsingborgs IF komende woensdag. Ook nu weer blijkt PSV een First Mover. Chapeau voor Peter Kentie en zijn team.


    8 februari 2008 om 08:36
    mgvandenbroek

    @Albert: Na de flater van gisteren (ik dubbelde met Vincent Everts) ben ik daar dan maar gepast trots op ;-).

    Dat betekent overigens niet, dat je je niet kan wijden aan een posting over de impact die dit soort initiatieven gaat hebben op het Nederlandse omroepbestel. Volgens mij is een internationale vergelijking ook interessant, ik dacht dat Manchester United hier ook al langer mee bezig was, heb dat alleen niet uitgezocht.


    8 februari 2008 om 08:54
    Chris Voets

    Niet alleen deze voetbalclub uit het zuiden is baanbrekend, het project is ook mogelijk door de pioniers van OnsNet die als een van de eersten op de wereld (!) een glasvezelnetwerk “to the home” uitrolden! Zou de Randstad uiteindelijk toch een “provincie” van Brabant worden? 😉


    27 oktober 2008 om 14:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!