Aktiegroep lanceert postbankmoetblijven.nl

5 februari 2008, 05:50

Aktiegroep lanceert postbankmoetblijven.nlVanaf gisteren

is de website www.postbankmoetblijven.nl actief, waarmee tegenstanders van het opheffen van de Postbank een stem krijgen. Het besluit van eigenaar ING Groep om de Postbank in 2009 op te heffen is bij veel rekeninghouders van de Postbank erg hard aan gekomen. 7,5 miljoen rekeninghouders van de Postbank worden automatisch, zonder dat hen iets gevraagd is, rekeninghouder van ING Bank. Protest aantekenen tegen die gang van zaken was tot op heden onmogelijk, maar kan nu door op de nieuwe website te stemmen tegen het opheffen van de Postbank.

Even googelen en je vindt dat er op weblogs en fora veel kritiek is op het opheffen van een merk als de Postbank. Alleen was het tot op heden niet mogelijk voor de rekeninghouders uit Nederland via een centraal punt een gezamenlijke stem uit te brengen. Dat kan nu wel op postbankmoetblijven.nl. De heer Wim Luijk, initiatiefnemer van de website, licht toe: “Ik en 7,5 miljoen andere rekeninghouders staan min of meer voor een voldongen feit: door de vaste nummers van rekeningen hebben we weinig keus en worden we gedwongen om door te gaan met de ING Bank. En dat terwijl velen bewust voor de Postbank gekozen hebben. Postbank stond deze week niet voor niets wederom in de top 10 van Brand Magnetism, een continu wereldwijd onderzoek naar de magnetische kracht van merken. Het onderschatten van de emotionele band van de Postbankrekeninghouders met hun bank kan voor ING wel eens uitdraaien op de marketingblunder van het jaar.”

Dat deze gigantische ombuigoperatie enorme kosten met zich meebrengt, laat zich raden. De heer Luijk: “De gigantische kosten van deze ombuigoperatie vind ik een groot probleem. De ING zou dit gigantische bedrag beter kunnen besteden aan positionering van het merk ING. Het is de ING nog nooit gelukt om een ijzersterke naam zoals het merk Postbank, op de binnenlandse markt neer te zetten. De Postbank wordt door veel rekeninghouders als veel meer open, toegankelijk en klantvriendelijk ervaren. ING Bank wordt echter ‘elitair’ of zelfs ‘arrogant’ genoemd. Zelf ben ik meer dan vijftig jaar rekeninghouder bij de Postbank. Het opheffen van de Postbank is voor velen ook een stuk emotie, maar daar is volgens mij niets mis mee.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

42 Reacties

    annemie

    Hopenlijk heeft de actie zin, want ook wij zouden het vreselijk vinden als de postbank verdwijnt.

    Al 35 jaar zeer tevreden klanten.

    Dus hierbij onze stem.

    vr.gr.A en A Bos


    5 februari 2008 om 06:17
    ssmeding

    Sympathieke actie, ook ik vind het jammer dat de naam Postbank verdwijnt, al sinds mijn eerste echte betaalrekening was de Postbank ‘mijn’ bank.

    Wat ik wel mis in dit verhaal is de nuance dat de Postbank en ING Bank samen opgaan in het nieuwe ING (dus zonder bank). ING geeft zelf ook toe dat ING Bank een geheel ander imago heeft. De operatie beoogt vooral het gelijktrekken van de situatie met het buitenland, waar ING juist als heel toegankelijk bekend staat. En ja, dat kost in eerste instantie een hoop geld en is in een directiekamer besloten waar vooral is gekeken naar de lange termijn.

    Maar ik denk dat het verkeerd is om te denken dat men tegelijk met het verdwijnen van het merk Postbank ook alle sterke punten die het merk Postbank zo aantrekkelijk maken, uit het raam zal gooien. Dat zou in elk geval erg onverstandig zijn.


    5 februari 2008 om 06:28
    Savage

    Ik vind het raar dat mensen zo’n emotionele band met hun bank hebben. Het maakt mij weinig uit welk logo of naam mijn bank gebruikt, het gaat er om of je de service krijgt die je verwacht. Ik vind overigens wel dat de ‘ombouw’ onnodig is en veel geld gaat kosten. Ik betwijfel dus of het verstandig is van ING.


    5 februari 2008 om 06:38
    dc crowley

    Misschien kunnen we straks ook een Yahoo! moet blijven :p


    5 februari 2008 om 07:50
    media

    @Daan: hmmm, ik heb ‘gisteren’ even doorgestreept en zal even informeren bij mijn tipgever!


    5 februari 2008 om 12:42
    media

    Heb inmiddels begrepen dat de site al wel langer bestaat maar tot vorige week heel weinig stemmen en weinig exposure. Gisteren werd het persbericht uitgegeven en was er een boost in aantal stemmen en verwijzingen.


    5 februari 2008 om 13:02
    MaartenThuisen

    Ik snap hier echt totaal niks van. Ik ben zelf een tijdje bij de postbank geweest, maar ik vindt die bank echt een drama! Internetbankieren is een ramp, vaak offline en totaal niet goed als het om usability gaat. Tevens zijn de praktijken die de bank in het verleden uitvoerde voor mij totaal onaanvaardbaar. Vroeger duurde het soms wel vier dagen om je geld over te schrijven. Dit gebeurde zelfs als je van je spaarrekening naar je normale rekening overschreef! Oftwel de postbank pakte even een paar dagen rente van mijn geld.

    Toch moet ik me wel achter mijn oren krabben dat er toch veel mensen zijn die veel waarde hechten aan de postbank. Kan iemand mij echte argumenten noemen waarom de postbank beter zou zijn dan een andere bank? Ik ken ze namelijk niet…


    5 februari 2008 om 17:09
    Eric

    Nou, ze doen maar hoor.

    Het kan me geen moer schelen hoe ze zich noemen, maar ik ben niet gediend van een bank die haar geld willens en wetens belegt in bedrijven die op grote schaal mensenrechten schenden en geen enkele poging ondernemen het milieu ook maar een beetje te ontzien. (zoals Freeport McMorran).

    Sinds 1991 was ik klant van de postbank. In 1999 heb ik mijn spaargeld overgeheveld naar de ASN Bank en sinds oktober verleden jaar staat ook mijn Postbank betaalrekening te verstoffen, de girorekening heb ik ingeruild voor een Triodos betaalrekening.


    5 februari 2008 om 21:36
    m.m.achthovenvanleeuwen

    iedereen wordt zo maar overgeheveld.dat is niet juist, postbank.nl moet blijven


    6 februari 2008 om 12:28
    Rekeninghouder PB

    Daan vergist zich als hij zegt dat de website al meer dan een jaar actief is.

    De door hem aangegeven links doen dat wel vermoeden, maar als je ze in die tijd aanklikte kreeg je alleen maar een scherm te zien met een voor-aankondiging. Under construction dus. De website heeft 14 dagen proefgedraaid en is sinds 4 februari 2008 operationeel.


    10 februari 2008 om 01:54
    A.W.van Leeuwestijn

    de postbank moet blijven wij zijn de klanten en daar kan je niet omheen.

    nog eer bedrijven weg,en waar moeten de ouderen dan heen nog meer en verder van hun huis .


    19 februari 2008 om 23:52
    maria

    Na de fusie nu de “welkomstbonus” voor de top, tijd om massaal de ING rekeningen op te zeggen?


    21 maart 2009 om 09:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!