Meer dan 11 miljoen mensen online in Nederland

4 februari 2008, 08:26

De Stichting Internetreclame (STIR) heeft vandaag de nieuwste cijfers over de consumptie van internet in Nederland bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat de surfpopulatie in 2007 is gestegen tot meer dan 11 miljoen mensen van dertien jaar en ouder. Dat is een toename van 7% ten opzichte van 2006. De gemiddelde surftijd steeg in dezelfde periode met 8% van 5,9 uur naar 6,4 uur per week. Dat is bijna een vol uur per dag. Internet is hiermee na radio en televisie het derde medium als het gaat om tijdsbesteding aan media.

De cijfers zijn afkomstig uit de Establishment Survey die elk half jaar door Intomart GfK wordt uitgevoerd in opdracht van STIR. Hieruit blijkt verder dat het PC-bezit verder is toegenomen van 79% naar 85% en dat steeds meer mensen op het werk toegang hebben tot internet. Een jaar geleden was dat 34%, in 2007 had 38% op het werk online toegang. In totaal wordt gemiddeld 1,4 uur per week op het werk gesurft tegen 1,1 uur een jaar geleden.

De groei van de internetconsumptie is ook terug te zien in de metingen die STIR verricht ten behoeve van het online bereiksonderzoek. In dit onderzoek, dat bekend staat onder de naam Webmeter, werd in een jaar tijd een groei gerealiseerd van ruim 60% in het aantal gemeten websites. Bovendien nam het aantal gemeten bezoeken aan de STIR-websites toe met 35%. Dagelijks worden 25 miljoen bezoeken afgelegd aan de deelnemende sites van STIR. Een jaar geleden waren dat er nog 18,6 miljoen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    Paulo Lopes

    @ Marco

    Als we “kijken” naar de TV -top 10 van gisteren dan kunnen we concluderen dat er een stuk minder mensen Online waren

    Top 10 van 3 februari 2008

    pos titel abs 6+

    1 PETER R DE VRIES MISDAADVERSLAGGEVER 7.030.000

    2 BOER ZOEKT VROUW 4.380.000

    3 HART VAN NEDERLAND 3.801.000

    4 JOURNAAL 20 UUR 2.288.000

    5 RTL VOETBAL EREDIVISIE 1.977.000

    6 WEGMISBRUIKERS 1.705.000

    7 WE GAAN NOG NIET NAAR HUIS 1.246.000

    8 SPOED 1.053.000

    9 STUDIO SPORT 831.000

    10 MARATHONSCHAATSEN NK OPEN WEISSENSEE SV 795.000

    bron: http://www.kijkonderzoek.nl


    4 februari 2008 om 10:04
    media

    @Paolo: hoe kun je dat concluderen? Heb je cijfers? Als ik kijk naar de discussies gisteravond op bijv. Twitter, Fok!, Geenstijl of Hyves dan lijkt het alsof iedereen achter tv en internet zat.


    4 februari 2008 om 10:10
    Paulo Lopes

    @ Marco,

    Tja dat is een onderbuikgevoel en lastige om met cijfers te onderbouwen. Kijk, luister en internet onderzoeken worden niet tegelijk gepubliceerd. Misschien had een aantal ook de radio aan staan online of offline (deze cijfers worden pas over 2 maanden bekend gemaakt).

    Zou mooi zijn als STIR ook dagelijks de bereikscijfers zou publiceren dan zouden we de verhouding TV en Internet makkelijk kunnen vergelijken. Voor nu zou je de Top 10 websites/portals individueel naar webstatistieken van gisteren moeten vragen. Of alleen Google….is er gisteren (avond) minder gegoogeld?


    4 februari 2008 om 10:28
    media

    @Paulo: kun je niet een aantal bezoekcijfers van de afgelopen zondagavonden vergelijken met die van gisteren? Dan heb je in ieder geval een idee over de afname!


    4 februari 2008 om 10:32
    Martin de Boer

    Volgens mij zijn vooral de transactie sites minder bezocht tijdens de uitzending. Wij merkten in ieder geval een daling van 50% van het normale bezoek op een zondag avond.

    Heb wel het “gevoel” dat nieuws sites, twitter en hyves wel degelijk goed bezocht werden. Mensen willen tijdens een uitzending wel reageren op de uitzending via blogs en sites. Daarbij waren de nieuws sites continu up to date en plaatsten direct nieuwsfeiten die afkomstig waren vanuit de uitzending. Dit ging zo snel dat er al zelfs nog type fouten in zaten.

    De sms van DAG vond ik zelf bijzonder actueel. In een van de reclameblokken kreeg ik het bericht dat de handlanger van niets wist. Direct nadat het in de uitzending naar voren was gekomen.


    4 februari 2008 om 10:45
    Paulo Lopes

    @ Marco,

    Dat zou kunnen maar een van de top 10 programma’s als “we gaan nog niet naar huis” is pas vanaf 20 januari te zien. Dus die kun je moeilijk gaan vergeleken met andere zondagen. Dat is nu pas een steady top10 zondagavond hit.

    Wat verder opvalt t.o.v. voorgaande weken is dat het programma Hart van Nederland door meer mensen werd gekeken dan gemiddeld. De kijktijdaandelen van alle zenders waren lager dan gemiddeld door de uitzending van Peter R. de Vries.

    Naar Boer Zoekt Vrouw keken gemiddeld weer 4,3 miljoen mensen (13+) en blijft dus een succes! 13.000 meer dan vorige week dus een all-time record voor Boer zoekt Vrouw!

    Volgende week is de spannende finale en kiest elke boer(in) zijn/haar nieuwe liefde en dan stopt het programma waardoor de top 10 de week daarop weer heel anders zal zijn.


    4 februari 2008 om 10:53
    Nils Geylen

    Hm, recente cijfers over België hadden het over een penetratie van nog geen 53%, of een 5,3 miljoen. Ik ben niet zeker, maar ik vermoed dat het cijfer voor Vlaanderen apart wel hoger ligt, maar er is nog zeker werk aan de winkel hier.


    4 februari 2008 om 11:08
    Roeland (Flitter.nl)

    Mooi stijging weer..

    Ben benieuwd wanneer internet het grootste medium qua tijdsbesteding gaat worden.


    4 februari 2008 om 11:29
    media

    @Nils: kwam recentelijk inderdaad cijfers tegen over het internetgebruik in Belgie en was nogal verbaasd dat het er nog maar zo weinig zijn (kan helaas die cijfers niet meer terugvinden, weet jij nog wat de bron was?)

    @Roeland: internet zal voorlopig radio of tv niet inhalen als consumptiemedium (vergeet niet dat beide vooral als achtergrond zullen blijven).


    4 februari 2008 om 11:40
    media

    @Andre: hehe, STIR dat achterloopt op CBS; moet niet gekker worden 😉


    4 februari 2008 om 11:49
    media

    @gerben: om wat voor type site gaat het? Opmerkelijk is namelijk dat op Marketingfacts het aantal bezoekers van gisteravond helemaal niet lager ligt dan vorige zondagen. Sterker nog, ik heb het idee dat het juist drukker was!


    4 februari 2008 om 13:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!