Voorspellingen 2008 marketing en recruitment

2 januari 2008, 22:38

Net heb ik op recruitmentmatters mijn recruitment voorspellingen voor 2008 gedaan, nadat een evaluatie van die van 2007 uitwees dat ik met een 50% score en een twijfelgeval niet eens zo heel slecht zat. Hopelijk kan ik 2 januari 2009 hetzelfde zeggen.

Ik zal niet elke trend van het originele stuk hier knippen en plakken (dat lijkt me overbodig), enkel die een (grote) impact kunnen krijgen op marketeers. Mijn recruitment/HR trends voor 2008 en de impact voor traditionele marketeers:

Trend 1: Net als vorig jaar verwacht ik dan dit jaar echt de doorbraak van zoekmachine marketing voor recruiters. De waarde van google en consorten zal nog meer duidelijk worden en niet enkel W&S bureaus maar ook de corporate recruiters zullen google adwords gaan kopen en Search Engine Optimalization (dus hoe hoog scoor je organisch in google) zal ook serieus worden opgepakt door de markt. Misschien dat dit voor marketeers als een open deur klinkt, maar geloof me als ik zeg dat hier nog een wereld te winnen is als het gaat om personeel vinden. Er staan al redelijk veel recruitment advertenties in adwords momenteel, dat is waar. Maar dat is nog maar het topje van de ijsberg en ze komen (bijna) allemaal van W&S bureaus.

Impact voor marketeers: Het zal voor marketeers ook een hel worden, want laten we eerlijk zijn, met een cost to hire van gemiddel € 12.500 kan je een behoorlijk clickprijs bieden!

Trend 2: Niche jobboards zullen hun weg naar de grote massa vinden. Deze boards zullen veel gekoppeld zijn aan niet traditionele recruitment sites. Marketingfacts Jobs zal daar een voorbeeld van zijn, maar er zullen er velen volgen. Recruitmentsites voor (online) marketeers, recruitmentsites voor recruiters, recruitmentsites voor financieel professionals, etc. De grote boards zullen nog geen grote terugloop zien in advertenties vanwege de giga krapte die zal blijven, maar de niche boards en community driven boards (dus banen naast een reeds bestaande site) zullen een sterke groei kennen.

Impact voor marketeers: Er liggen hier grote kansen voor iedereen die momenteel een succesvolle site met specifiek gerichte traffic heeft. Hoewel het niet makkelijk is om een goede niche jobboard op te zetten (het is een bijzondere markt) liggen hier zeker veel kansen op advertentie gebied.

Trend 3: Social networking zal nog verder toenemen. Hoewel Linkedin (en Hyves) dit jaar zijn intrede heeft gedaan in de wereld van recruiters zullen we in 2008 worden doodgegooid met banen via dat medium. Tevens zullen er nieuwe initiatieven onstaan om dit meer te faciliteren zowel op het gebied van ‘verlink je vriendje voor een tientje’ achtige sites als alumni netwerken.

Impact voor marketeers: Sociale netwerken zullen overspoeld worden door banen, wat het voor goedwillende marketeers lastiger zal maken hier een goede naam op te bouwen. Er zullen de nodige mensen uitschrijven en Hyves zal extra maatregelen nemen verwacht ik. Wel liggen er kansen op het gebied van besloten sociale netwerken, zowel bedrijfs- als topicgeboden.

Trend 6: De corporate websites gaan op de schop. Veel van de momenteel nog dramatische recruitmentsites van bedrijven gaan op de schop. De grote bedrijven krijgen allemaal een ‘werkenbij’ site naar het voorbeeld van Reed Business en Achmea. Meer vrijheid om een goede recruitmentsite op te zetten buiten de corporate site om. Tevens zullen de eerste stappen gezet worden naar een verbetering van de nu vaak dramatische online sollicitatieprocessen (ook bij bijvoorbeeld Achmea). Er zal een stoelendans komen op het gebied van E-Recruitment applicaties die er achter zitten en de online sollicitatie ervaring zal iets (niet veel) toenemen.

Impact voor marketeers: Er komen voor webdesigners, usability experts en webbouwers grote kansen voor nieuwe websites. Hoewel er vooral behoefte is aan goede usability experts hier (met name op het gebied van sollicitatie ervaringen) zal er vooral gekeken worden naar design is mijn vrees. Tevens zullen er mogelijkheden voordoen voor marketingacties bij de e-recruitment applicatie partijen zoals Otys, Taleo, MrTed en consorten.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!