Internetters bewust bezig met hun digitale identiteit

28 december 2007, 08:01

Tweederde van de Nederlandse internetgebruikers is er bewust mee bezig welke informatie zij over zichzelf op het web zetten. Daarentegen maakt 50% van de internetters zich niet druk over wat ánderen over hen op internet plaatsen. Dit blijkt uit het onderzoek Digitale Huishoudens van ilse media uitgevoerd door onderzoeksbureau Interview-NSS.

Privacy op het web

21% van de respondenten heeft een eigen website of weblog en bijna één derde van de respondenten is geregistreerd bij een community-site als Hyves.nl, SchoolBANK.nl of CU2.nl. 22% Van de respondenten maakt gebruik van een webcam. De helft van de Nederlanders googlet zichzelf regelmatig om te checken wat er over hen op internet terug te vinden is.

“Bij CU2.nl bepaal je zelf wat er op je profiel komt, niets is verplicht”, zegt Flip Leendertz, site-owner van CU2.nl. “Onze gebruikers zijn erg bewust met hun privacy bezig. Zo kiest 90% ervoor om niet hun volledige naam te plaatsen als ze zich online registreren.”

Eén van de respondenten: “Alles wat je online zet, zal over 5 jaar nog steeds te vinden zijn. Ik ben hier dus erg voorzichtig mee.”

Veiligheid kinderen

Uit het onderzoek blijkt dat ouders graag zicht hebben op het internetgedrag van hun kinderen. Om hun veiligheid te waarborgen controleert 66% van de ouders de online sociale contacten van hun kinderen. 23% Van de ouders staat internetgebruik alleen toe in een ruimte waar zij mee kunnen kijken. 18% Bekijkt regelmatig de internet-geschiedenis op de computer.

Apart e-mailadres

45% van de Nederlanders maakt gebruik van een apart e-mailadres voor online registraties. Onder zeer actieve, doorgewinterde internetters ligt dit percentage veel hoger, namelijk op 80%.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Lea

    Uitgever van CU2 onderzoekt via CU2 of er problemen zijn. Antwoord: nee hoor, alles in orde, gaat u rustig slapen, zodat wij door kunnen gaan met waarmee we bezig zijn.

    Commentaar op de resultaten wordt nb ook gegeven door CU2.

    Acharme…


    28 december 2007 om 11:27
    Annette Knijnenberg

    Beste Lea,

    Het onderzoek Digitale Huishoudens is uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate/Interview-NSS uitgevoerd in opdracht van ilse media. Niet via CU2, maar onder ruim 650 Nederlanders uit het panel InterviewBase van bovenstaand bureau. Dit onderzoek maakt deel uit van een serie kwantitatieve onderzoeken die ilse media laat uitvoeren m.b.t de invloed van internet op Nederlandse huishoudens.


    30 december 2007 om 20:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!