De vuurwerkhandel op internet

28 december 2007, 09:20

De vuurwerkhandel op internetVanochtend ging de verkoop van vuurwerk in veel winkels van start. De vuurwerkhandel verwacht dit jaar ongeveer voor 60 miljoen om te zetten, een stijging van 10% ten opzichte van de recordomzet van 2006. De interesse van de consumenten gaat daarbij vooral uit naar grote, luxe vuurwerkassortimenten met een zwaardere vulling zoals zogenoemde cakes. De afgelopen weken werd er tussen de 8 en 10 miljoen euro aan sier- en knalvuurwerk besteld in de voorverkoop al dan niet via internet. Volgens een woordvoerder van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND), die de vuurwerkverkopende winkels vertegenwoordigt, nemen daarbij de bestellingen via het internet toe. 40% van de bestellingen is dit jaar via internet binnengekomen een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

Vanochtend vroeg heb ik voor het eerst sinds zo’n 5 jaar weer eens vuurwerk gekocht. Op zoek naar wat mooi siervuurwerk heb ik de afgelopen dagen diverse sites rondom vuurwerk bezocht. Het viel mij op dat de branche steeds professioneler met internet omgaat (hoewel er nog het nodige te verbeteren valt) en web2.0 ook zijn intreden doet in de vuurwerkbranche.

Actieve community.

Hoewel het ‘moment suprême’ zich maar één keer per jaar voordoet, is er toch een redelijke actieve community rondom vuurwerk.

Eén van de grootste is freakpyromaniacs.com een community ontstaan uit een groep vuurwerkliefhebbers die hun ervaringen en meningen over vuurwerk en vuurwerkshows wilden delen met de rest van vuurwerkliefhebbend Nederland. De website werd in 1999 opgericht onder de naam www.Chineserol.x1.nl met daarbij een gratis forum van Bravenet. In 2001 werd de naam gewijzigd in Freakpyromaniacs.com. In maart 2003 bezochten een aantal vuurwerkliefhebbers het Fallas de Valencia festival in Spanje en plaatsen (voor Nederland) uniek materiaal op de site met een forse stijging van aantal bezoekers tot gevolg. In 2003 besloten de oprichter er een punt achter te zetten wegens drukte met andere zaken in het leven. Dit leidde tot een ware stormvloed van internationale mailtjes en toen de crew na enkele maanden merkte dat ze het toch wel miste werd besloten de draad weer op te pakken.

De site staat inmiddels goed aangeschreven, de crew mag vaak mee bouwen aan shows en wordt vaak om advies gevraagd. Ook ontmoeten ze hun idolen in de vuurwerkwereld en zijn ze regelmatig present bij de gave vuurwerkshows.

Dat alles levert inmiddels een forum met ruim 18.000 leden op met een fors aantal filmpjes, meer dan 20.000 foto’s, een kalender met de belangrijkste events en niet te vergeten een shop met eigen DVD’s van vuurwerkshows.

Andere bekende sites zijn de negen jaar geleden opgerichte Arjan’s Vuurwerk Pagina (AVP) van Arjan Uitman met vergelijkbare content als Freakpyromaniacs maar bijvoorbeeld ook een dealerdatabase waar gezocht kan worden op verkooppunten met een bepaald merk vuurwerk en dealers kunnen worden beoordeeld. Maar ook een poll waar recent 1740 stemmers Broekhoff Vuurwerk tot de beste vuurwerkimporteur van Nederland kozen. En inmiddels is ook het eerste AVP-vuurwerk op de markt.

Vuurwerkleveranciers.

Ik kan mij nog de tijd herinneren dat ik jaren geleden bestelbonnetjes uit de plaatselijke krant knipte en inleverde bij de doe het zelf-zaak. De hele branche heeft inmiddels een professionaliseringslag gemaakt en lijkt te beseffen dat internet een belangrijk kanaal is in het maken van een ‘short list’ en de daadwerkelijke voorverkoop. Een rondje langs de sites van leveranciers afgelopen dagen laat zien dat online systemen met winkelwagentjes, foto’s en videomateriaal gemeengoed goed zijn. Aangezien elke lokale dealer niet de mogelijkheid heeft een site op te zetten worden (vaak ondersteund door de importeurs/groothandel) centrale sites, zoals www.onlineverkoop.nl en vuurwerkbestelling.nl opgezet waar online een bestelling kon worden geplaatst bij een lokale dealer. Betalen kon via bankoverschrijving, creditcard of iDEAL. Ook handelaren met een eigen site met bestelmogelijkheden konden content van leveranciers hergebruiken. Officiële professionele filmpjes van vuurwerk kon zo ook door lokale winkels worden aangeboden.

Natuurlijk kon je als lokale dealer met de door de importeur aangeboden content een fraaie site bouwen, maar dan ben je er nog niet. Je zult zelf ook actief de site moeten managen. Vandaar dat ik eens de proef op de som heb genomen en een 3-tal lokale dealers heb gemaild. Ik moet je zeggen in de veronderstelling te verkeren ergens na 1 januari antwoorden te ontvangen, maar niets van dat alles; In alle 3 gevallen kreeg ik binnen een dag bericht met daarbij niet een standaard antwoord, maar een volledig afgestemd advies. Natuurlijk kun je hier geen harde conclusies uittrekken maar het verbaasde mij dat lokale dealers met soms niet eens een goede site voor hun dagelijkse business uitstekend online support leverde rondom vuurwerk. Wellicht dat de (tijdelijk) aangetrokken jong personeel met gevoel voor internet de online ‘kar’ trekt?

Kortom de consument zit al op internet, virale voorlichtingscampagnes rondom vuurwerk draaien al op internet en de branche begint nu de kracht er van te ontdekken, maar vanzelfsprekend valt er nog het nodige te verbeteren. Registratiemogelijkheden om bijvoorbeeld (volgend jaar) exclusief vuurwerk te kunnen bestellen of in december een reminder te krijgen bij de start van de online bestelmogelijkheid ontbreken. Om van Amazonachtige cross-sell zaken “als als je van dit vuurwerk houdt dan hou je wellicht ook hier van…” het nog maar niet te hebben. Ook viel het mij op dat ondanks een vrij actieve community geen van de grote importeurs verwijst naar deze communities, met soms aparte rubrieken per importeur, zelfs niet als de toonzetting overwegend positief is.

Wat ik echter nog steeds niet snap is waarom ik eigenlijk nergens vandaag nog een bestelling kan doen en middels iDEAL kan betalen om het morgen of maandag op te halen. iDEAL is een voor de winkel gegarandeerde betaling dus het risico dat iemand wel bestelt maar niet betaald is er niet. En met de huidige systemen moet voorraadbeheer, zodat je alleen online kunt bestellen wat nog leverbaar is, nu ook weer niet bijster ingewikkeld zijn. Herhaaldelijk werd mij bij afrekenen pas gemeld dat ik te laat was met bestellen en alleen nog in de winkel kon kopen. Lijkt mij een gemiste kans.

Mocht je je online hebben geörienteerd of vuurwerk hebben besteld dan ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Willem  

    Dit jaar voor het eerst online besteld. 23 December bestelling gedaan bij de welkoop.

    Het rare vind ik dat ik op verplichte tijden moet ophalen, vanochtend tussen 9 en 11, of vanmiddag tusen 4 en 6, en dat dan elke dag. Moest dus al van te voren opgeven wanneer ik mijn pakket kwam ophalen.

    Vanochtend aangekomen bleek mijn pakket er dus niet te liggen. Toen werd het wel terplekke samengesteld. Geen probleem dus, maar toch wel raar dat het na 5 dagen nog niet klaar kan liggen.

    Betaling kon via Ideal of credit card. Werkte prima. Bevestigingsmail kwam alleen in de spambox (yahoo) terecht, wel weer een minpuntje dus.

    Al met al tevreden dus. Mogen alleen nog wel wat meer filmpjes op de website, nu alleen van de grote merken, maar ben ook wel benieuwd naar wat de ‘kleinere’ dingen doen.


    28 december 2007 om 10:26
    hidde tuinstra

    @pctje http://www.vuurwerkfilmpjes.nl daar staan veel filmpjes op


    28 december 2007 om 11:39
    Nietsnut

    Ik koop al jaren geen vuurwerk meer. Sinds ik vroeger eens een brandende bol van een romeinse kaars op mijn hoofd gehad heb. Wel vind ik de voorlichting goed, het is namelijk gewoon gevaarlijk spul wat veelal door jonge kinderen of pubers mag worden afgestoken.

    Ik zou meer een voorstander zijn van 1 centraal vuurwerk per woonplaats zodat de kans op doden en gewonden klein gehouden wordt.


    28 december 2007 om 13:17
    Thomas Sanders

    1 centraal verkoop punt lijkt me geen goed idee. Daarmee gaat alle eerlijke concurrentie verloren en gaan de prijzen van vuurwerk de lucht in (letterlijk dan). Gevolg zal zijn dat de omzet alleen maar zal stijgen, maar dan heb ik het over euro’s en niet over aantallen vuurpijlen. Wat overigens niet wil zeggen dat vuurwerk niet gevaarlijk is


    29 december 2007 om 19:38
    Martin Hellendoorn

    Ik denk dat hij eerder een centraal afsteekpunt bedoelt of niet?


    30 december 2007 om 13:00
    Raymond

    @pctje misschen dat dit te maken heeft met regelgeving. Winkels mogen dacht ik maar een beperkte voorraad voorhanden hebben.


    30 december 2007 om 14:56
    evroekel

    @Bert: Snap het logistieke probleem, maar als ik de 28 naar de winkel kan komen om daar nog vuurwerk te kopen zonder dat eerder te hebben besteld dan lijkt mij het dat ik dat ook de 28e online zou moeten kunnen bestellen en de 29e (of andere dag) ophalen.

    In de winkel is er blijkbaar nog een extra voorraad voor de winkelverkoop op de laatste dagen, die voorraad zou m.i. ook online kunnen worden gezet. Koppel de website aan je voorraadsysteem en je heb als winkelier een extra kanaal (naast de winkel) om die extra voorraad te verkopen.


    6 januari 2008 om 18:02
    Klaas van Heeswijk

    Ik verwacht dat de komende tijd de vuurwerkverkoop minder wordt. Vermoedelijk zullen voortaan bedrijven zoals Caffero Event Fireworks, http://www.caffero.nl, en anderen landelijke vuurwerkshows gaan houden binnen gemeenten. Het probleem is alleen dat er te weinig van deze bedrijven hierin zijn gespecialiseerd.


    30 augustus 2016 om 12:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!