Overname DoubleClick door Google goedgekeurd door FTC

21 december 2007, 06:18

Na de in April aangekondigde overname van DoubleClick door Google moesten diverse instantie deze nog goedkeuren. En op dit moment is de FTC (Federal Trade Commission) akkoord gegaan met de overname.

“De FTC is van mening dat de overname geen risico vormt voor de concurrentie en dat de aanvullende diensten waardevol zullen zijn voor de consumenten”, aldus Eric Schmidt (CEO Google). “We hopen dat de Europese commissie binnenkort ook deze mening gaat ondersteunen, we zijn zeker dat deze deal meer relevante ads, meer keuze voor adverteerders en meer kansen voor publishers met zich mee brengt”.

De overname was al eerder goedgekeurd door de Australische Concurrentie en Consument Commissie en door 1 van de 3 Braziliaanse regelgevende instanties. Maar de deal kan nog niet rondgemaakt worden zonder de toestemming van de Europese Commissie.

In de verklaring die de FTC gisteren deed uitgaan zegt de FTC dat er geen gevaar bestaat voor de concurrenten. De diensten van Google en DoubleClick zijn aanvullend en zijn niet concurrerend. Waar Google’s huidige dienstverlening voornamelijk om tekst-ads draait, draait die van DoubleClick voornamelijk om display-ads. Daarnaast koopt en verkoopt DoubleClick geen ads maar bieden ze alleen een platform voor adverteerders en publishers om dit te doen. Een tweede reden voor de goedkeuring was het feit dat de competitie voor Google ook niet stil heeft gezeten. Yahoo heeft Right Media overgenomen en Microsoft aQuantive. Hierdoor zal Google niet opeens een monopoly krijgen in deze dienstverlening.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Roy Huiskes

    Tsja, dan mag ze ook weer op het ros klimmen om de Microsoft AQuantive deal te gaan bestrijden.


    21 december 2007 om 08:17
    eduardblacquiere

    Interessant is dat de FTC in het onderzoek geen rekening heeft gehouden met privacy. Ik denk dat dit een goede keuze is geweest, omdat privacy problematiek op industrie-niveau moet worden onderzocht en niet op het niveau van bedrijven. Daarbij beweert de FTC dat de combinatie van de data van Google en DoubleClick geen groot concurrentievoordeel oplevert voor Google.

    Ik verwacht dat deze uitspraak ook een richtlijn zal zijn voor die van de EU, maar daar zullen we nog op moeten wachten tot uiterlijk april 2008…


    21 december 2007 om 09:21
    media

    De week heeft ook de Europese Comissie Google toestemming gegeven voor de overname van het online advertentiebedrijf DoubleClick.


    12 maart 2008 om 05:34
    André Scholten

    Ben benieuwd wat de toekomst op korte termijn al gaat brengen.


    12 maart 2008 om 09:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!