Nielsen introduceert AdRelevance in Nederland

13 december 2007, 08:22

Vanaf deze maand introduceert Nielsen Media Research AdRelevance (pdf) in Nederland. AdRelevance biedt dagelijks inzicht in de online advertentie-uitingen,-campagnes en -bestedingen voor producten en diensten in Nederland. Tot voor kort werd AdRelevance in Nederland aangeboden door het zusterbedrijf Nielsen//Netratings in Londen. Door het aanbieden van AdRelevance breidt Nielsen Media Research haar activiteiten in Nederland verder uit.

AdRelevance is een online toepassing waarbij bijna realtime nieuwe campagnes of uitingen op internet geïdentificeerd worden en misseranalyses gemaakt worden. Dagelijks worden meer dan 400 internet sites gecrawled waarbij advertentiekenmerken als adverteerder, site, branche, periode, aantal views, bruto mediabesteding en de uiting worden vastgelegd.

In Nederland hebben we eerder vergelijkbare iniatieven gehad (o.a. bannerkenner van Hemels van der Hart), maar een groot succes is dit nooit geworden. Mede omdat de betrouwbaarheid (hoe garandeer je dat je een respresentatief beeld krijgt van totale markt?) vragen bij gebruikers opriep. Ben benieuwd hoe Nielsen Media Research denkt dit te gaan waarborgen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Jelmer Voogel

    Wat is nu precies het verschil met de huidige situatie? Het is namelijk al een jaar of 4 mogelijk om misser analyses te doen voor de Nederlandse markt.


    13 december 2007 om 08:34
    Jhon van der Ceelen

    Ook ik begrijp dit bericht niet. Wij gebruiken al lange tijd dit product, alhoewel ik de cijfers altijd met meer als trend door de tijd zie. Op de cijfers bouwen kun je niet. En dit baseer ik niet op gevoel, maar door de cijfers van onze eigen klanten te vergelijken met AdRelevance. Als deze actie betekent dat ze echt de markt in kaart gaan brengen, dan ben ik blij dat ik voorop zit ;-]


    13 december 2007 om 09:22
    Arno Otto

    Misschien om iets te verhelderen.

    Al bijna 8 jaar geleden introduceerde toemalige Media Instituut deze tool (in versie 1.0) in Nederland.

    Dat werd later LemonAd, van het Franse NetCrawling, dat in NL door HMI op de markt gebracht werd. Een jaar of 4 geleden kocht VNU weer NetCrawling en doopte het onder de Nielsen-vlag om in AdRelevance.

    Dus ja, what’s new.


    13 december 2007 om 09:34
    Timon

    Misschien een reactie off topic, maar kwam vandaag in aanraking met Google Audio Ads. Weet iemand of dit ook in Nederland mogelijk is. En wat de ontwikkelingen op dit gebied zijn voor de Nederlandse markt?


    13 december 2007 om 09:41
    Karlijntje

    Slechte timing: persbericht uitdoen en op deze dag niet bereikbaar zijn vanwege het jaarlijkse Kerst-en Nieuwjaarsfeest…


    13 december 2007 om 13:57
    media

    @Karlijn: ah, nu snap ik waarom ik vandaag geen response kreeg op mijn vraag wat er nu specifiek nieuw is aan deze inderdaad al langer bestaande dienst van Nielsen.


    13 december 2007 om 15:01
    media

    Zie nu dat ik wel een reactie heb gekregen van Nielsen via email (en dat op hun feestdag, top):

    De kanttekening is terecht, vraag is overigens altijd hoe je de markt definieert en hoe respresentatief die dan is. Belangrijk is met name hoe een individuele klant van AdRelevance zijn markt definieert. Wij bieden de mogelijkheid om in overleg met de klant sites toe te voegen aan de registratie om een representatief beeld te geven van de/zijn markt.

    De insteek van AdRelevance is ook niet een representatief beeld van de totale markt te geven, dat doen we al met de registratie van de bruto mediabestedingen i.s.m. de exploitanten en IAB. AdRelevance is zoals in het persbericht ook vermeld een aanvulling op de bruto registratie en biedt de mogelijkheid om dagelijks de nieuwste campagnes op site niveau te zien.

    Misseranalyses o.b.v. de huidige bruto registratie zijn niet mogelijk, want je weet niet op welke site of bij welke exploitant een campagne heeft gelopen. AdR biedt dat inzicht wel.

    Het klopt dat AdR geen nieuw product is, alleen Nielsen Media Research Nederland gaat nu de verkoop doen op zijn eigen markt, waar dat voorheen werd gedaan door Nielsen//Netreatings vanuit Engeland.

    Tot slot wordt de data uit AdR (vooralsnog) niet gekoppeld aan de bruto mediabestedingen in alle andere mediumtypen die Nielsen in Nederland registreert. Het is een aparte service en aanvulling op bestaande services.


    13 december 2007 om 15:39
    Erik Braam

    Ben benieuwd wat het tarief gaat doen nu het vanuit Nederland wordt aangeboden. Meen me te herinneren dat het 6K op jaarbasis moet kosten.


    14 december 2007 om 13:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!