AVRO en Numpa samen met microblog Junior Songfestival

5 december 2007, 06:05

Microbloggen: nu ook voor jonge doelgroepen. Gisteren meldde de AVRO via een persbericht dat de omroep samen met NUMPA.nl een microblog heeft opgezet rondom het Junior Eurovisie Songfestival (finale 8 december, ook op De Telegraaf: ‘Fans en sterren songfestival op microblog’).

De Nederlandse fans (kids) kunnen de Nederlandse deelnemers Lisa, Amy en Shelley volgen. Deze meiden gaan hun fans op de hoogte houden met berichten die ze via sms op het microblog (juniorsongfestival.avro.nl) plaatsen. ‘Bezoekers zien het berichtje direct op de site verschijnen en kunnen zo meepraten!’ schrijft AVRO.

Mooi initiatief, met een interessante, want jonge doelgroep. Ik weet niet precies wat de gemiddelde leeftijd is van de gebruikers op een platform als Twitter (Marco schatte vanmorgen in, dat het een platform is voor ‘veertigers’). Daar zit vast enige rek in, maar ben benieuwd of NUMPA.nl en AVRO hier een succes van kunnen maken.

Hier op Marketingfacts is al menige discussie gevoerd over microbloggen.

Vooral de initiatieven van Karel Kolb (lees: ‘Uitgevers tweaken niet’) kregen aandacht (naast Twitter, natuurlijk). Het microblog van Metro is een duidelijk voorbeeld van hoe uitgevers experimenteren met microblogs (Metro was de eerste uitgever in Nederland met een microblog).

Een interview met Mireille Derks van Zibb.nl (Reed Business), de ondernemerssite die in samenwerking met Feeder ook een microblog heeft opgezet (te vinden op shoutbox.zibb.nl), is te lezen in de tweede sectie van het artikel ‘uitgevers experimenteren met microblogs.’

Marco vroeg zich over het Metro-microblog nog af (in de eerste reactie op zijn artikel): ‘Alhoewel ik nog niet heb gezien hoe Zibb.nl het microblog gaat integreren, hoop ik wel dat ze dat op een andere manier gaan doen dan Metro. Bij die laatste zal het m.i. op deze manier nooit een succes worden omdat het niet direct gekoppeld is aan de nieuwsberichten zelf. Waarom niet onder ieder nieuwsbericht een directe link naar de microblog over dit bericht?’

Nu dus een microblog rondom een event: heel anders dan de twee voorbeelden van hierboven.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Petra de Boevere

    Bij het Eurovisie Songfestival in Finland was er een speciaal Jaiku kanaal.

    Dit betrof een test van het Finse bedrijf. Er waren toen namelijk nog geen kanalen mogelijk, behalve dan het songfestivalkanaal waar zelfs toegangskaarten werden weggegeven.


    5 december 2007 om 08:26
    Feeder

    Ik vind dit een mooi en slim concept, heel benieuwd hoe het gaat lopen. En over die koppeling waar Marco over schreef: die is inmiddels als optie beschikbaar. Wij (Feeder Media) hebben namelijk gemerkt dat de ene klant er wel, en de andere klant er geen belangstelling voor heeft. De tijd zal leren welk model het best werkt.


    5 december 2007 om 08:51
    Folkert

    Denk dat de gemiddelde leeftijd op numpa wat lager ligt dan veertigers en in die zin vergelijkbaar is met bv Twitter.


    5 december 2007 om 12:13
    media

    Kan iemand iets vertellen over het gebruik van het Numpa-channel afgelopen zaterdag? Op twitter was het in ieder geval één groot feest met commentaar van de tv-kijkers en foto’s vanuit de zaal. Belachelijk natuurlijk dat Wit-Rusland heeft gewonnen maar met zoveel Oost-Europese deelnemers was de kans voor Nederland ook beperkt.


    10 december 2007 om 07:22
    media

    Dank voor de update Arjan, ben zeker ook geinteresseerd in het vervolg!


    10 december 2007 om 08:23
    Arjan van ’t Hof

    De uitgebreidere “Numpa op JSF” evaluatie zal ik tzt hier zeker posten.


    10 december 2007 om 09:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!