IAB meeting day (verslag)

30 november 2007, 13:51

Donderdag 29 november was ik aanwezig op Marketing3, IAB meeting day. Deze dag wordt geopend door Marco Derksen als voorzitter van het IAB Nederland. Dit is de eerste IAB meeting day. IAB is het Interactive Advertising Bureau, de Brancheorganisatie voor de Online Advertising & Interactieve Marketing Industrie.

Marco laat uiteraard cijfers zien van de branche. De EUR 560 miljoen omzet komt vooral uit search, meer dan de helft van de online bestedingen gaat naar search. We zien wel dat social media, behavioral targeting steeds meer aandacht krijgt. De dagvoorzitter, Marcel Udo, geeft aansluitend het woord aan Andrew Strickman.

The Momentum Effect.

Strickman (Ammo Marketing) begint met een aantal cijfers, 14% van de mensen in de VS vertrouwen de informatie in de advertenties. Verder denkt 65% van de mensen dat ze teveel te maken krijgen met advertenties. De cijfers komen uit het rapport de ‘Never Ending friending’ (pdf)

Bij de meeste bedrijven is de verdeling van het marketing budget 90% traditioneel en 10% interactief. Strickman zegt dat het verstandig is om dit om te draaien, 10% traditionele en 90% interactieve ervaring met je merk.

Wat drijft nu de influencers? Uit eigen en andere onderzoeken komt dat; Influencers concentreren constant op succes, ze zijn altijd bezig met netwerken, ze zijn verbonden en ze zijn extern gericht. Verder houden ze er van om de goede dingen te doen voor de mensen die ze graag hebben.

Verschillen tussen Word of Mouth en Word of Mouth Marketing:

WOM

– is al bezig

– organisch

– ontstaat in de tijd

WOMM

– programma gedreven

– Gebonden aan tijd (duidelijk begin en einde)

– Wat wil je beginnen?

Op dit moment zijn 72% van de gesprekken over bedrijven face-to-face, 18% telefoon en 3% email. Het invloed van internet is nog ver te zoeken dus. Maar het face-to-face gedeelte is dalend en de online invloed is stijgend.

Hoe doen we het goed?

– diepe kennis van de consument

– uitvinden wat de toegevoegde waarde is voor een merk.

Voorbeeld cases

Heidies

Voorbeeld van de Heidies wordt genoemd. Overname van de Diesel website door 2 meiden die een Diesel verkoper hadden gegijzeld. Veel interactie met de bezoekers (interview over de making of Heidies). Dit voorbeeld werd ook genoemd tijdens Fusion 2007. De Diesel campagne ging meer over aandacht dan over meer verkoop. Geen cijfers in de presentatie maar je kunt ze wel opvragen bij hem.

Chambord

Voorbeeld van Chambord, ze hebben de Chambord sessies geintroduceerd. Serveren de bartenders een aantal nieuwe mixes. Daarna hebben ze de bartenders gevraagd interessante mixen te maken met Chambord. Resultaten 14% omzet stijging en 17% re-order stijging.

Mobiel Marketing

Verder met de presentatie door Paul Seaton (Marvellous Mobile). Ook hier weer een start met cijfers, maar 1 slide. NL 18.2 miljoen abonnees, 110% penetratie. gemiddeld 42 SMS-s per persoon via de KPN. Seaton noemde ook de cijfers van de UK. En de UK loopt duidelijk voor op Nederland wat betreft mobiel en mobiel marketing.

5 redenen waarom je moet starten:

  1. mobiel is het meest persoonlijk van alle marketing kanalen
  2. mobiel is in staat om door het verzadigde media landschap heen te breken als geen ander kanaal, 96% van de tekstberichten worden gelezen.
  3. mobiel is impuls gedreven en bied de mogelijkheid voor directe voldoening
  4. mobiel overbrugt het gat tussen traditionele en digitale media
  5. Mobiel wordt snel HET kanaal van de personen jonger dan 35 jaar.

Belangrijke punten in mobile marketing:

  • mobiel search.
  • ad serving – van pay per content naar advertenties
  • made for mobile content – brand experience via de telefoon
  • user generated content
  • new & emerging technology (3-4x zo snel dan de internet ontwikkelingen)

Java is een must have mobile marketing technologie. Nieuwe technologien:

  • QR codes = shotcode. QR is de standaard in Japan, overal zie je die dingen, verpakkingen, posters, tv etc zit ook standaard in de telefoon
  • context sensiteve display technology -onzichtbare call to action op bestaande uitingen – alleen de camera van de telefoon ziet dit deel van de advertentie.

Een aantal cases

  1. the creation of the Sprite Yard- ze zijn bijna volledig van traditioneel naar mobile gegaan. Ze wilde 365 dagen per jaar in beeld zijn en hebben geen budget omdat op TV doen. Mobiel was de beste oplossing voor ze. We zien een video over de Sprite Yard op Extend Limits.
  2. Peugeot 207 innovative mobile to reflect innovatie car design – java brochure, dealer finder, resultaten – 1 op 2 mensen die reageerden met de campagne bestelden de test drive. 1 op 5 bezochten de mobile site. 1 op 8 bestelden een brochure. 11.7 pagina’s op de website en 11 minuten gemiddeld. Voor Peugeot was dit een 30% stijging met wat ze gewend waren van internet.

Daarna volgden er een 3-tal iSnacks; je kon kiezen uit 6 parallel sessies. Dit waren de sessies die ik bezocht.

iSnack 1 – Word of Mouth Marketing

Sven Rusticus van icemedia begint met een uitleg over de Net promoter scoring. NPS uitrekenen = % of Promoters – % of Detractors = Net Promoter Score (NPS)

Zie ook The Net Promotor Book – Fred Rechchield. Philips heeft bijvoorbeeld de NPS als belangrijkste parameter opgenomen als monitor in haar bedrijf.

KLM – bagagelabel

Voorbeeld van de KLM – ontwerp je eigen KLM label

Gewoon gratis spullen weggeven heeft steeds minder effect werd al eerder gezegd vandaag maar volgens Rusticus werkt met personalisatie juist wel.

Resultaat 90.000 KLM advocates, 25% van de mensen die dit boeken; 55% man.

Mentos pocket bottle

Nieuwe voorbeeld van zeer recente campagne – Mentos – eigen etiket ontwerp plakken op ‘Mentos pocket bottle’.

Veel gesprekken (gem. 12 gesprekken per persoon in een periode van 2 weken na de introductie) over deze Mentos pocket bottle’.

Mentos had voor deze campagne geen database. Met deze cross media campagne wordt nu een database opgebouwd.

Labello – Pink my Life

Nu een uitgebreid voorbeeld; www.pinkmylife.nl van Labello.

pinkmylife:

  • cards
  • online games
  • samples
  • e-card
  • skins
  • t-shirt

Campagne flow (82% is promotor)

  • meiden 14-22, icemedia database
  • Email markting
  • Pink My Life activatie (Viral and word of mouth)
  • labello ambassadors & leads
  • selectie (top 1000 brand advocates – ‘wil je mee doen aan het onderzoek = labello red’)
  • icevibes sampling + WOM

Ze kregen niet 1 maar 6 labello’s om aan vriendinnen te geven met tips over het product.

200.000 bezoekers aan de site, gemiddeld 3:30 minuten op de site.

70.000 Labello Fans, 95% vrouw, gemiddeld 19 jaar, gemiddeld 6 gesprekken per persoon over pinkmylife.nl; 420.000 gesprekken.

NPS = 77% (82% promoters)

1000 Icevibers hebben ze hier voor ingezet, onderzocht: 25% hogere aankoop intentie.

Tip van Sven:

Create Brand Advocates! creeer pull marketing platvormen.

iSnack 2 – Mobile Advertising

Joost Ligtvoet van BiggerWorks en Nils Rouwendal van Vodafone brengen ons in een half uurtje op de hoogte van mobiel adverteren.

Waarom mobile advertising?

  1. mobiel is het innovatiemedium
  2. mobile maakt de belofte van 1-op-1 en interactie waar
  3. mobiel biedt groot bereik

1. Afnemende acceptatie van traditionele media

  • 20% positief over TV, 16% over radio (Blauw onderzoek)

2. Afnemende effectiviteit van traditionele media

  • De Nederlander ziet maar 18% van de broadcast advertising (BVA)

Gezamenlijke informatie van alle Nederlandse mobiel aanbieders;

1 miljoen pageviews / dag, 250.000 search / dag, 18 miljoen gebruikers, 10% daarvan komt met mobiel op het web.

tips

  1. ontdek het gemak van internet op mobiel eerst zelf.
  2. bied mobiel alleen relevante informatie en/of diensten aan
  3. doe eerst ervaring op met een mobiele campagne site alvorens een hele mobiele omgeving te laten ontwikkelen
  4. schakel Google en mobile advertising in voor verkeer naar je site
  5. maak gebruik van experts om er alles uit te halen.

iSnack 3 – Game Advertising

Deze snack werd verzorgd door Bart Paashuis (TNS NIPO), David Wolff (Isobar), Cem Yildiz (Ubisoft) en Peter Warman (Newzoo).

Doelgroep

  • 4,4 miljoen gamers van 13 jaar en ouder in Nederland (TNS NIPO)
  • het merendeel stoort zich niet aan reclame-uitingen in en rondom games
  • De meeste gamers zit op de PC

Platvormen;

  • consols; Xbox, Nintendo DS (best verkocht wereldwijd), Wii
  • Mobile, set top box, TV, PC

Advertising

  1. Rondom de game

    • game portal display ads
    • pre-game ads
    • game portal specials

  2. in de game

    • in-game display ads
    • product placement
    • game interaction

  3. met de game

    • branded games
    • games syndication
    • game marketing

Doelstellingen:

  1. brand awareness (bijvoorbeeld bill boards in game)
  2. product awareness (integreren van product, bijvoorbeeld Nokia)
  3. Brand experience
  4. loyalty (Coca Cola samen met Habbo hotel)
  5. Education (serious gaming – voorbeeld World Food Programm)
  6. Traffic (verkeer naar website, of naar winkel) – voorbeeld Burger King games in de winkel verkopen
  7. conversie
  8. recruitment (voorbeeld Amerikaanse leger 30% van de aanmeldingen uit 5% van het marketing budget)
  9. data capture (adressen verzamelen)
  10. sales (voorbeeld Unox – knak de code via hun blikjes – meer verkopen van blikken knakworst)

Case – Visa in de CSI game

platform PC – doelstelling gebruikers bekend maken met het fraud detection programma van Visa.

10 minuten impressie in de game voor Visa – 1,5 miljoen games verkocht. Gamers ervaren het niet als storend.

Case – Axe Rainbow Six Vegas

plaform PC, Xbox360, PS3

Hardcore gamers; creatief opgelost. Door op de Axe bus te schieten krijg je game bloopers te zien.

60.000 stuks verkocht. Wereldwijd tot nu toe 16 miljoen Rainbow Six Vegas.

Dynamic in-game

Schatting: game advertising in Nederland omzet EUR 20-40 miljoen

Zeer indrukwekkende presentatie, heeft mijn ogen doen openen voor deze branche. Geen idee van de mogelijkheden, nu beter. Ik speel zelf dan ook nauwelijks spelletjes, mijn kinderen wel online. Dan zie ik die reclame’s (zie boven, rondom de game) maar ik verwacht dat mijn kinderen dat eigenlijk niet zien.

Evaluatie Marketing3

Met Ben van de Burg en Ton Wesseling hadden we het er over dat het concept van ‘Wij geven een presentatie en jullie luisteren’ zijn beste tijd heeft gehad. Het ontbreekt aan interactie met de deelnemers. Zelf dacht ik gelijk terug aan Fusion 2007 waar de interactie via SMS hoger was dan deze interactieve IAB omgeving. Ben kwam met het idee om mensen te laten stemmen en zo telkens de richting van de presentatie te laten bepalen.

Dit is mijn conclusie van deze geslaagde middag, het ontbrak aan de interactie met de sprekers met name tijdens de keynotes. Er was wel een twitterkanaal, een Jaiku kanaal en streaming tv opdat je van achter de PC alles tijdens de keynote sessies kunt volgen, ook als je niet in Utrecht was. Maar deze kanalen werden niet gebruikt om bijvoorbeeld vragen te stellen aan de sprekers.

De iSnacks waren kort maar krachtig. Dat het alleen maar een middag was werkte ook goed.

Erno Hannink
eigenaar bij ErnoHannink

Ik help zelfstandige professionals internet slim toe te passen zodat ze meer klanten krijgen. Stop met verkopen, start met klanten aantrekken en geniet van je gezin. Jouw ideale klant is de sleutel. Voor gratis tips om klanten te krijgen via internet abonneer je op de nieuwsbrief ernohannink.nl/gratis-nieuwsbrief/ Erno Hannink is mede-organisator van Better Business, Better World op 7 oktober te Amsterdam en mede-organisator SMC Amsterdam Initiator van de Social Media Club in Nederland, WordCamp Nederland en het Social Media Event. Verder kun je met mij verbinden op o.a.: LinkedIn Twitter Facebook

Categorie
Tags

12 Reacties

    Ed Alkema

    mmm een ietwat warrige posting. Werkt volgens mij niet helemaal lekker zo’n steno samenvatting van een presentatie. De link naar icemedia moet je nog even aan passen


    29 november 2007 om 16:41
    Roy Huiskes

    Mijn gok is dat dit nog niet live had gemoeten, maar nog in bewerking was…


    29 november 2007 om 17:31
    ehannink

    Ja, dat klopt Roy. Bericht moest helemaal nog niet live. Ik was er nog volop mee bezig. Excuses. Gaat nu ook weer offline.


    29 november 2007 om 18:09
    ehannink

    Zo, na wat aanvullend werk nu het artikel wel online.


    30 november 2007 om 20:52
    Peter Warman

    Fijne samenvatting. Persoonlijk vond ik het een leuke en compacte middag. Heel veel in weinig tijd. Top. @Erno, ik zou het waarderen als de sprekers van game advertising net als bij de andere snacks ookgenoemd worden. zeker omdat er daar 4 met succes in 30 minuten werden “verbruikt”. 🙂 Bart Paashuis (TNS NIPO), David Wolff (Isobar), Cem Yildiz (Ubisoft) en Peter Warman (Newzoo). Ik denk dat met de frisse nieuwe start van het IAB (ook met de aanstaande site) met taskforces en veel nieuw bloed goed zal gaan werken. Ik heb er in ieder geval zin an!


    30 november 2007 om 22:22
    ehannink

    @Peter dank je wel voor aanvulling. De aanvulling staat er in en Coca Cola is gewijzigd in in-game display ads. Veel plezier met de nieuwe taskforce en presentaties hebben indruk op mij gemaakt.


    1 december 2007 om 06:25
    media

    Dank voor het verslag Erno. Eens vwb interactiviteit; zullen we komend jaar zeker naar kijken. Heb je suggesties?


    1 december 2007 om 16:09
    ehannink

    Ben kwam met het idee om bijvoorbeeld met stemmen te werken over welke kant de presentatie uit zou kunnen gaan. Je zou zo bijvoorbeeld gezamenlijk een case kunnen uitwerken en later dit vergelijken met de praktijk van deze case.

    Verder zou je natuurlijk via Twitter/Jaiku/SMS vragen kunnen laten stellen door deze aan het einde/in de presentatie op een scherm te tonen. Dan kan de presentator deze gelijk behandelen.


    1 december 2007 om 16:22
    media

    @Erno: Twitterbackchannel was er wel (met video + channel voor mensen in de zaal en thuisblijvers), heb het alleen niet meer aktief aangekondigd omdat het de dag daarvoor technisch niet werkte. Ik heb vooralsnog geen goede ervaringen met SMS-stemmen vanuit de zaal; jij wel? Zit je dan te denken aan het wegstemmen van sprekers?

    Wat wel aardig zou zijn is dat je van te voren al beter inzicht hebt in wie er komen en wie je zou willen spreken. Als eventorganisatie zou je dat kunnen faciliteren middels speciale sessies.

    Ook zou je meer kwalitatief onderzoek kunnen doen tijdens een event en deze resultaten centraal terugkoppelen en bespreken.

    Verder blijf ik er bij dat er minder sprekers moeten bij een event en veel meer ruimte om met andere aanwezigen te netwerken. Meer experience, meer interactie tussen de aanwezigen en minder in een zaal zitten luisteren.

    Suggesties blijven overigens welkom!


    1 december 2007 om 16:37
    Jurgen Rutgers

    Volgens mij werkt Emerce al jaren met een SMS dienst, dat mensen vragen kunnen SMS-en naar een scherm dat naast de spreker staat. Deze kan hier direct op reageren. Misschien kun je hier iets van leren?

    Daarnaast is interactiviteit in combinatie met 1 spreker die een groep mensen toespreekt volgens mij altijd lastig. Ik denk dat je veel meer in groepen moet gaan denken, die aan een bepaald onderwerp werken (lees: discussie aangaan) en dat eventueel centraal terugkoppelen. Hierdoor krijg je ook sessies waarbij het einde nog niet duidelijk is (zoals met een Powerpoint presentatie wel het geval is).


    6 december 2007 om 13:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!