Verslag Search Marketing Expo London 2007

26 november 2007, 14:22

Door Tribal: Afgelopen week vond de eerste Search Marketing Expo (SMX) in London plaats. De SMX is een nieuwe wereldwijde tour in het zoekmachine marketing speelveld, georganiseerd door 2 oude rotten uit het vak: Danny Sullivan en Chris Sherman.

Tribal Internet Marketing was aanwezig op deze beurs en de belangrijkste zaken hebben we op een rij gezet. Algemene indruk van de SMX was dat het heel kleinschalig was opgezet, na gesprekken met Chris Sherman bleek dat pas op het laatste moment gekozen was om dit jaar London aan te doen en er zodoende weinig tijd was om de marketing op te pakken en sponsors te zoeken.

Het kleinschalige zorgde er echter wel voor dat het laagdrempelig was en je makkelijk met professionals uit het vak, die veelal ook spreker waren, kon spreken. Ondanks de korte voorbereiding was het niveau van de sprekers in de meeste gevallen wel heel hoog:

Wat betreft het inhoudelijke deel van de beurs zijn de volgende zaken ons het meeste opgevallen:

  1. Universal Search: dit fenomeen is in de US al verder uitgerold dan hier in Europa, dit heeft ook te maken met aanwezige content. Naast Google zijn de meeste andere (grote) zoekmachines ook bezig met het integreren van zoekresultaten uit verschillende kanalen/formaten. Met name video, images, nieuws en (wiki)pedia spelen hierbij een steeds grotere rol.
  2. Social Media: Hierbij was het opvallend hoeveel belangstelling hiervoor was, meeste sessie hierover waren “uitverkocht”. Volgens sommige sprekers is Social Media wel flink ‘overhyped’.
  3. Google’s OpenSocial is volgens velen de toekomst. Grootste voordeel volgens de sprekers is hierbij de mogelijkheid om 1 profiel voor verschillende media (zoals Linkedin, Hyves, Xing, Facebook, etc.) met elkaar te kunnen koppelen.
  4. Gadgets: opvallend genoeg is hier erg weinig over gesproken tijdens de SMX
  5. Onderzoek in de Travel branche (USA) heeft uitgewezen dat slechts 10% van website bezoekers tijdens een eerste bezoek converteert, 65% pas na 5 weken. Dus na de Google AdWords cookietijd! Bron: Enquiro, 2007.
  6. Vrouwen gebruiken internet op een heel andere wijze dan mannen:

    Man: opdracht -> zoeken -> uitvoeren -> klaar. Niet erg vergevingsgezind

    Vrouw: surfen meer, gebruiken het internet om hun sociale netwerk uit te breiden en zijn meer vergevingsgezind. Zullen, als iets niet lukt, de fout eerder bij zichzelf zoeken.

  7. Brand en Reputation management: Schakel NOOIT een advocaat in wanneer je een probleem hebt met online publicaties, maar zoek eerst uit wie er heeft gepubliceerd en ga de confrontatie aan. Leg uit aan de publicist wat je hebt gedaan om te verbeteren. Laat dit uitsluitend doen door de productmanager of customer services manager. Zij hebben hier ervaring mee en kunnen daadwerkelijk een oplossing bieden.
  8. Mobile search: de verwachting is dat – met name voor retail – veel gebruik zal gaan worden gemaakt van prijsvergelijking in de winkel, zodat kan worden beoordeeld of er direct gekocht kan worden of dat het interessanter is om online te kopen.
  9. In tegenstelling tot de SEO markt, waarbij Google wereldwijd marktleider is, is de Social Media wereld veel meer versnipperd en kunnen lokale initiatieven een heel behoorlijk marktaandeel verkrijgen

Enkele opvallende quotes:

  1. Rob Kerry: “Google promotes snitching on link builders”
  2. De ‘Golden Triangle’ op de SERP’s zal gaan verdwijnen vanwege Universal Search.
  3. Mario Queiroz (head of products, Google): “Google.com heeft als een van de weinige sites als doel om haar bezoekers zo snel mogelijk van de website af te krijgen”
  4. Mike Sack, Idearc: het spel van pay per click management wordt helaas negatief beïnvloed door onervaren spelers die budgetten verkeerd inzetten.
André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jasper Meerman

    Rob Kerry: “Google promotes snitching on link builders”

    alhoewel google zijn algoritme baseerd op natural link building, zullen zij toch ook inzien dat de bedrijven die aan link building doen ook de bedrijven zijn waar ze zelf veel geld aan verdienen via advertienties. mijn vraag is; heeft iemand bewijs voor deze stelling?


    27 november 2007 om 11:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!