Communicatie op de werkvloer via e-mail?

14 november 2007, 05:51

Vandaag in NRC next opnieuw aandacht voor de negatieve gevolgen van digitale communicatie (en dan met name e-mail). Volgens onderzoek van Glenn Wilson (uit 2005!) van het Institute of Psychiatry van de University of London daalt het IQ van werknemers die continue worden gestoord door e-mails en telefoontjes. Het artikel stelt dat steeds meer communicatie op de werkvloer via e-mail zou gaan. Het verwijst daarbij naar de ICT-barometer van Ernst & Young waaruit blijkt dat managers en ICT’ers op het werk 8 uur per week mailen.

Opmerkelijk dat het artikel niet ingaat op ‘nieuwe’ communicatietrends zoals IM, sociale netwerken en microblogs. Zo blijkt uit een recent onderzoek van Hitwise dat in de UK sociale netwerken voor het eerst populairder zijn dan e-mail. Vooral jongeren maken steeds minder gebruik van e-mail en communiceren steeds meer via IM en sociale netwerken. Maar ook ouderen kiezen steeds vaker voor andere (digitale) kanalen om met elkaar te communiceren.

Hoe communiceer jij eigenlijk met je collega’s?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    eduardblacquiere

    De meeste communicatie gaat via email, maar ook messenger services worden gebruikt. Aan de andere kant is het even langslopen of een belletje geven persoonlijker en soms simpelweg effectiever.

    In de toekomst denk ik dat sociale services, van (micro)blogs tot sociale netwerken (al dan niet intern), een dominante rol gaan spelen voor communicatie.


    14 november 2007 om 07:32
    Sander Verbruggen

    Vaak gaat het hier via messenger. Toch handig om even snel iets te vragen en toch door te kunnen blijven werken. Als het om belangrijkere zaken gaat is email handig, om dat zo bepaalde beslissingen ook ‘zwart-op-wit’ staan. Toch zorg je met een rokersruimte en een koffieautomaat in mijn ogen wel voor de nodige face-to-face communicatie. En ook persoonlijke gesprekken doe je liever live.

    Dus professionele communicatie is wat minder persoonlijk (logisch) en privézaken gaan wel netjes man-tot-man (of vrouw).


    14 november 2007 om 08:37
    Bram Koster

    De conclusie “Zo blijkt uit een recent onderzoek van Hitwise dat in de UK sociale netwerken voor het eerst populairder zijn dan e-mail” is wel wat kort door de bocht. Uit het onderzoek blijkt dat online sociale netwerken meer traffic genereren dan web-based e-maildiensten als Windows Live Mail en Gmail.

    In de tekst staat vervolgens wel “A growing proportion of the UK online population is choosing to communicate with friends via social networks rather than email”, maar dat zegt nog niet of sociale netwerken meer gebruikt worden voor communicatie dan e-mail, alleen dat er een trend is in die richting.

    Eigen werkervaring: e-mail. Internet loopt altijd flink voor op interne netwerken in dit soort zaken: er loopt intern al langere tijd een discussie over IM, maar het is nog maar beperkt inzetbaar en wordt nauwelijks gebruikt.


    14 november 2007 om 09:15
    media

    @Bram: de nuancering die je aanbrengt is terecht, toch moet je je niet vergissen in de 650.000 mkb’ers die in tegenstelling tot grote bedrijven, niet verbieden om IM (of andere communicatiekanalen) te gebruiken!


    14 november 2007 om 09:21
    Jan-Paul de Beer

    Grappig dat dit nu aangekaart wordt. Vorige week is er een persbericht verschenen over persoonlijk contact op de werkvloer. Uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Douwe Egberts blijkt dat persoonlijk contact op de werkvlaar daalt door e-mail. Collega’s hebben steeds meer behoefte aan face-to-face contact. Daarnaast blijkt dat lekkere koffie een grote invloed heeft op persoonlijk contact. Douwe Egberts springt hier heel handig op in met de Gouden Gangmaker campagne, http://www.goudengangmaker.nl, waarmee je die collega nomineert die bewust kiest voor persoonlijk contact.


    14 november 2007 om 09:30
    media

    Niet helemaal toevallig Jan-Paul, het artikel in NRC next was volgens mij naar aanleiding van het persbericht van DE 😉


    14 november 2007 om 09:38
    henkjanwinkeldermaat

    Ik heb die NRC-pagina aan mijn plakmuur geplakt, en ben vandaag eerst met Kiki voor me door het park gaan fietsen (dat doe ik overigens elke dag), om daarna rustig een bakje koffie te zetten, tegen een dichtgeklapte laptop aan te kijken en na te denken wat ik allemaal wil doen, zonder te worden gestoord door e-mail of telefoon. Lijstje gemaakt, afgewerkt en ik voel me heerlijk.

    Je kunt zo worden opgezogen door e-mail en twitter dat er van produceren weinig terecht komt.

    Twaalf uur! Ik ga weer even het park in. (Ondertussen wel even e-mail nodig gehad voor wat nieuwsberichten.)

    Even rustig aandoen dus, vanavond ook weer een zware avond voor de boeg.


    14 november 2007 om 10:03
    Kristof Duran

    Ik werk voor een grote multinational met ruim 70 000 werknemers wereldwijd en het bedrijf biedt de mogelijkheid om via IM te communiceren – wel via onze eigen geconfigureerde interne Lotus Notes Chat; Handig dat wel, maar het merendeel van de communicatie verloopt nog steeds per e-mail (zoals hoger werd vermeld, ook voor bewijsmateriaal en indekken);


    14 november 2007 om 10:23
    Annelies Blom

    Voor mijn masterthese deed ik een paar jaar geleden onderzoek naar effecten van het gebruik van IM op samenwerking en relaties binnen de organisatie. Ik was vooral geinteresseerd in effecten van IM op de veranderingen in machtstructuren (horizontale en verticale werkrelaties). Om dergelijke (tweede orde) effecten te kunnen meten is echter een kritische massa van gebruikers nodig en die ontbrak op dat moment nog.

    Wel werd duidelijk dat de meeste IM-gebruikers met enkele contactpersonen veel contact hebben en met de overige contactpersonen op de lijst heel weinig (powerlaw fenomeen)

    Ook dat IM vooral gebruikt wordt voor metacommunicatie en afstemming.

    Opmerkelijk is dat men het vanzelfsprekend vond dat IM alleen voor informele communicatie wordt gebruikt en e-mail voor formele afspraken. IM en e-mail verschillen dus in betekenis voor gebruikers, los van het verschil in synchroniteit. Dat laatste kan mogelijk verklaren waarom IM nog niet de positie van e-mail had overgenomen.

    Tot zover het onderzoek.

    Mijn persoonlijke ervaringen met IM zijn overigens hiermee vergelijkbaar.


    14 november 2007 om 13:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!