Onderzoek mobiele communicatie

6 november 2007, 07:45

Al op 19 september gepubliceerd, maar daarom niet minder relevant: een grootschalig wereldwijd onderzoek van Universal Media naar mobiele communicatie. De titel: Anytime, Anyplace. Het rapport telt 36 pagina’s; er is veel gebruik gemaakt van beeld, absoluut geen saaie kost. Eerder een mooie stand van zaken.

‘Anytime, Anyplace is the second in-depth study from Universal Media worldwide research programme across 21 markets which has been designed to investigate key digital topics in a global context.’ 10.000 mensen werden ondervraagd.

Volgens het onderzoek is televisie op de mobiele telefoon ‘the next big thing’: slechts 8 procent van de deelnemers heeft het al eens geprobeerd, 33 procent van de ondervraagden wil dat nog gaan doen. Daar ligt dus een enorm potentieel.

Een gemiddelde gebruiker spendeert 47 procent van zijn ‘mobiele tijd’ aan gesprekken met anderen, waarbij de mobiele telefoon het belangrijkst is. Slechts 6 procent houdt zich bezig met het sturen van multimedia berichten, 7 procent gebruikt mobiel internet. Uitschieter is Japan: daar wordt maar 24 procent van de mobile time besteed aan het voeren van gesprekken. Ter vergelijking: in Amerika is dat 65 procent. Hieruit concluderen de onderzoekers: ‘Mobile phones are evolving from voice to data devices.’ En in Japan lopen ze in die trend voorop.

De ondervraagden hebben massaal de beschikking over mobiele media-apparaten. 66 procent heeft een draagbare muziek of mediaspeler, 45 procent heeft een laptop thuis of op het werk, 28 procent heeft een draagbare spelcomputer. Voor 38 procent van de ondervraagden (helaas, muziekindustrie) is het rippen van legale cd’s de primaire bron van content. 36 procent is actief op p2p netwerken.

Andere belangrijke uitkomsten:

3G telefoons zijn heel gewild

43 procent zegt aan de slag te willen met dit type telefoons. ‘This is ahead of all other platforms, including media players, portable gaming and laptops.’

Draagbare technologie werkt ugc in de hand

Digitale camera’s zijn het meest populair na de mobiele telefoon, 81 procent van de ondervraagden heeft er een. Cameratelefoons zijn bijna net zo populair: 76 procent is in het bezit daarvan/

Er is een grote behoefte aan content op alle portable apparaten

Volgens de onderzoekers liggen hier kansen voor marketeers om content te creëren, te sponsoren en toegang te verlenen tot content.

Hierop aansluitend: onder het kopje ‘Making it work’ hebben de onderzoekers nog een paar tips gegeven. ‘There is a massive gulf between content owners, advertisers and marketers and what consumers are willing to accept and what they really want to adopt. However demand is emerging fast and there are clear rules to succeed.’ Negen van die regels zijn te vinden op pagina 34 van het rapport.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Alexander van Elsas

    Matthijs, dank voor de tip. Interessant leesmateriaal. Ik krijg bij het lezen er van wel de indruk dat gebruikers marketing mogelijkheden een stuk minder hoog waarderen als de marketeers die geacht worden dit rapport door te lezen. Als je de verschillend egrafeiken doorneemt zijn er maar heel weinig “advertentie” aanpakken die de gebruiker hoge waarde toekent. Ik denk dat dit te maken heeft met het gevoel dat de mobiele telefoon jouw meest persoonljke device is. Het zal niet meevallen om daar succesvolle advertentie of marketing campagnes los te laten. De regels van het spel zoals geschetst in het rapport gaan meer in op mogelijke branding strategieen dan succesvolle advertisement campagnes naar mijn idee.


    6 november 2007 om 09:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!