Kluitjesvoetbal in omroepland (het echte probleem van RTL)

8 oktober 2007, 17:01

De directie van RTL Nederland staat door de tegenvallende kijkcijfers onder toenemende druk. Dankzij de duurbetaalde portfolio van Talpa blijft de schade nog enigszins beperkt maar het gewenste marktaandeel van 35% (20-49) wordt ondanks het steeds beter bekeken voetbal uit de eredivisie nog steeds niet gehaald. RTL Nederland heeft niet alleen te maken met het postzomerreces-syndroom maar ook met programma- en merkslijtage waardoor kijkers steeds vaker elders buurten. RTL Nederland is niet langer het benchmark voor de televisiemarkt.

De ‘Luxemburgers’ zijn steeds minder in staat unieke (sleutel) programma’s te brengen waardoor kijkers zich nog maar nauwelijks kunnen identificeren met de zenders en gaan dwalen. Een andere belangrijke reden is de door RTL Nederland zelf veroorzaakte zomerschaarste. Daar waar de publieke omroep(en) en SBS gedurende de zomermaanden doorgaan met acceptabele programmering gebruikt RTL Nederland deze periode van laagconjunctuur vooral om de kijker van zich af te drijven met een hele trits herhalingen en tweede garnituur programma’s.

De loyaliteit van de steeds vaker doorzappende kijker neemt af waardoor RTL Nederland na de zomermaanden steeds meer tijd nodig heeft om de kijker weer wat meer aan zich te binden. Dit televisieseizoen heeft RTL Nederland meer dan ooit moeite om op stoom te komen. Normaal gesproken is het wachten op een nieuwe serie van Baantjer of Idols en geeft de start van weer een nieuwe serie GTST voldoende houvast om voorheen normale marktaandelen te kunnen claimen maar de laatste twee seizoenen gaat dat mede door de teruglopende interesse voor de ‘soap der soapen’ en het uitblijven van onderscheidende formats steeds moeizamer.

Toch heeft men nog hoop op betere tijden want RTL Nederland rekent naast de groei van Talpa formats en verder toenemende belangstelling voor het voetbal nu vooral op impulsen van wat Wendy van Dijk spul en Idols waarvoor de verwachtingen wederom hooggespannen zijn. Wat ‘Wendy’s’ rentree gaat opleveren is nauwelijks te voorspellen maar Idols zal het verschil waarschijnlijk niet meer kunnen maken. Niet alleen is het een van de iconen en mannen van het eerste uur (Henk-Jan Smits) kwijtgeraakt aan SBS, het uitgebeende format heeft naast de kopiërende concurrentie de laatste seizoenen zelf ook te maken met fors teruglopende belangstelling.

RTL Nederland moet gaan revitaliseren en de zenders verder identificeren, de nieuwe onomkeerbare marktsituatie in ogenschouw nemend. Men moet verder minder zenderintrinsiek denken, maar een logische staffel ontwikkelen voor de vier omroepkavels en daarnaast ook in de zomermaanden aan klantenbinding doen. Dan is wederom een stabiel en profitabel marktaandeel te behalen. Marktleider zijn is inmiddels geen doel op zich meer.

Of er te veel (commerciële) televisiezenders zijn in Nederland is een legitieme vraag die steeds vaker gesteld wordt maar de veronderstelde overbevolking in het televisielandschap is niet echt een probleem. Er is wellicht zelfs ruimte voor 12 tot 15 Nederlandse zenders mits uitzendgemachtigden daar een door adverteerder en kijker herkend format aan koppelen. Er liggen dus absoluut mogelijkheden voor zenders met een uitdrukkelijk kernprofiel en een herkenbare identiteit want er zit absoluut meer rek in de markt dan wordt verondersteld. Immers uitzendgemachtigden gokken collectief op de 20 tot 49 jarige bij voorkeur boodschappende kijker maar er is meer ruimte op dit speelveld. Naast die gemiddeld 5 a 6 miljoen kijkers die dagelijks voor de buis plaatsnemen zit nog een enorm potentieel die voor hun portie preferente content veelal op internet, beeld en/of geluidsdragers zijn aangewezen. In dat kader wordt voorzichtig gedacht aan belangrijke thema’s zoals klassieke muziekstromingen, een infotainment/nieuws zender, een 50 plus kanaal dat inspeelt op de beleving van de doelgroep en niet op leeftijd, en vooral, daar heb je hem weer, een 24/7 sportzender.

De publieke omroep toont na een ingrijpende herprofilering aan dat gestaffeld denken met een groeiend aantal tevreden kijkers en een navenant marktaandeel succes kan hebben. De vraag is of RTL Nederland zo’n herpositionering wil of kan overwegen. Heeft RTL Nederland de ambitie om weer de hooggeïndexeerde uitdager te zijn die het lang was onder de constructieve leiding van zenderhervormer Leo van der Goot of blijft men hangen aan de uitgerekte triviale opvattingen van de huidige programmadirecteur Bart in’t Hout. Met andere woorden, blijft RTL Nederland samen met de andere omroepen kluitjesvoetbal spelen of krijgt men oog voor de ruimte op het gehele speelveld. Het woord is wederom aan Fons van Westerloo en consorten…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    thomas

    Een erg interessante posting waar ik me goeddeels in kan vinden. Hulde! Het merk RTL lijkt inderdaad te eroderen, dit gevoel heb ik ook. Het merk wordt nu geladen met een ware diarree aan goede en minder goede content en diensten. Dit komt niet ten goede aan de perceptie en daarmee zendertrouw aan bijvoorbeeld RTL4 (één van de weinige zenders ipv programma’s waar vroeger naar gekeken werd). RTL moet haar belangrijkste merk minder ‘stretchen’ en eens denken aan het lanceren van andere merken met een lager afbreukrisico, wat ook het huidige merk RTL minder erodeert. Een nieuwe naam voor een nieuwe zender bijvoorbeeld, of een nieuwe naam voor een nieuwe online dienst.

    De crux van RTL bij het overnemen van Talpa is dat er extreemlow-key een substituut is geprogrammeerd: RTL8. Kijkers weten niet wat hier gevonden wordt, voelen niks bij het merk en waaieren logischerwijs uit over de grote drie spelers (publieken, SBS en RTL). Er is niets voor Talpa in de plaats gekomen, dan krijg je ook niets en wordt de koek verdeeld. Achteraf conclusie, maar toch interessant.

    Ik verwacht persoonlijk niet dat er ruimte is voor 12 tot 15 – general interest – televisiezenders. Het zijn er nu al teveel getuigen de ratings van RTL8. TV blijft toch een massamedium wat gaat drijven op content met een hoog sociaal karakter als idols, sport en andere events. De hoeken en gaten van fictie en special interest gaan naar mijn verwachting gevuld worden door nieuwe media, gethematiseerde content op het net.


    9 oktober 2007 om 13:04
    venturo

    Dank je Thomas, die 12 tot 15 zenders bestaan dan niet uit louter general interest imo. RTL8 heeft wel een positionering maar geen gezicht. Even dodelijk alhoewel er wat lijkt te ontstaan door die herhalingen van Gooische Vrouwen etc. Die 12 tot 15 zenders zouden idealiter in een aflopende staffel gepositioneerd moeten worden. Kom ik op terug.Ik ben met je eens dat webcontent (iptv) heel belangrijk gaat worden.Zeker als de content via een settopbox uitgespeeld kan worden op het beeldscherm in de huiskamer.


    9 oktober 2007 om 15:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!