Dove Onslaught opvolger succesvolle Evolution-video

2 oktober 2007, 02:50

Vorige week lanceerde Dove in het kader van de in 2004 gestartte Campaign for real beauty een nieuwe commercial. Eerder speelde al een 96-jarig model de hoofdrol en werd de waarheid achter een fotoshoot getoond in Dove Evolution. Deze laatste commercial was een viraal succes met de nodige parodieën en twee Grand Prix’s tot gevolg.

Dit keer speelt een 7-jarig meisje de hoofdrol in de commercial genaamd ‘Onslaught’ met als centrale boodschap: ” Talk to your daughter before the beauty industry does.”

Het schoonheidsideaal bij meisjes neemt dramatische vormen aan, concludeerde Dove dan ook vorige week op een congres over zelfdestructief gedrag bij meisjes in Utrecht aldus Marketing Online. Volgens Dove worden meisjes via de media aangespoord te lijken op fotomodellen die op foto’s met kunstmatige ingrepen extra slank en mooi zijn gemaakt. Iets waar recent het kabinet ook al moeite mee lijkt te hebben. Ondanks deze discussie heb ik niet gevoel dat deze nieuwe commercial de Dove Evolution zal evenaren, maar wellicht heb ik het mis.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Het heeft niet de magie van de vorige commercial maar is opnieuw prachtig. Opnieuw van Ogilvy neem ik aan?


    2 oktober 2007 om 03:24
    evroekel

    @Marco: Ja, Ogilvy is opnieuw het verantwoordelijk bureau.


    2 oktober 2007 om 03:47
    Elsbeth Eilander

    Bronlink is goed, maar Molblog is in dit geval Marketingonline.nl


    2 oktober 2007 om 05:13
    christian vd berge

    hmm ik vind de reclame goed, maar toch zet ik hier mijn vraagtekens bij; is dit niet gewoon (makkelijk) inspelen op het heersende sentiment onder een bepaalde doelgroep?

    Komt op mij niet als oprecht over eerlijk gezegd…..


    2 oktober 2007 om 05:27
    evroekel

    @Elsbeth: thx. Aangepast!


    2 oktober 2007 om 05:28
    Olger

    “is dit niet gewoon (makkelijk) inspelen op het heersende sentiment onder een bepaalde doelgroep?”

    Als ik naar de gemiddelde campagne kijk lijkt inspelen op heersende sentimenten bij doelgroepen helemaal niet zo makkelijk. Eerder is gebrek aan relevantie in zwang, heb ik soms het gevoel. Het doelgroepinsight is hier zelfs heel sterk gevonden en orgineel als je het mij vraagt. Maar dat staat allemaal vast al ergens.

    Als je punt is dat Dove eigenlijk sluw inspeelt op iets waar ze zelf schuldig aan zijn, dan ben ik het ergens wel met je eens. Het zou een beetje in de categorie kunnen vallen waar de toetjesprijs met 20 cent wordt verhoogd en die 20 cent dan schenken aan een goed doel, waar je ook gewoon het geld van de reclamecampagne die je eraan besteedt aan een goed doel had kunnen geven en verder je kop had kunnen houden. Maar daar verkoop je niet meer toetjes door en bouw je geen merk mee.

    De vraag is natuurlijk eigenlijk of de consument het allemaal nog pikt. Dove rekt het hiermee in elk geval weer verder op. Een kort onderzoekje onder vrouwelijke collega’s wijst vooralsnog in de richting van “hypocriet” en “te confronterend”. Ik ben benieuwd. 😉


    2 oktober 2007 om 06:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!