ReclameReview: Greenpeace

26 september 2007, 05:43

De nieuwe commercial van Greenpeace is erg mooi. Maar denken jullie dat hij werkt?

Credits:

Creatie: Thomas Reinhold, Thom van Rijckevorsel (Imagine)

RTV: Barbara Jansma

Postproductie: Valkieser

Geluid: Jaco Lenstra (Studio Alfred Klaassen)

Klant: Harriet van der Weelde (Greenpeace)

Voor:

Heel mooi visueel uitgewerkt. De link tussen de dagelijkse boodschappen en ontbossing wordt goed gelegd. De boodschap van het filmpje is ook zo duidelijk als hij maar zijn kan, dus het kan maar op één manier geïnterpreteerd worden. Awareness is hier het hoofddoel en dat doel wordt ongetwijfeld bereikt. Bovendien zet Greenpeace ook nog aan tot (SMS-)actie.

Tegen:

Wat ik mis zijn de feiten. Waarom dragen we met onze dagelijkse boodschappen bij aan de ontbossing? En vooral: met welke boodschappen? Natuurlijk ben ik niet te beroerd om een SMS-je te sturen en zo het milieu te sparen (hmm, klinkt dat logisch?), maar zou een lijst met foute fabrikanten of producten niet veel effectiever zijn? Of het handig is om zo agressief te werk te gaan laat ik dan even buiten beschouwing. Het gaat me om de directe benadering.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

11 Reacties

    mangold

    Ik ben absoluut geen fan van klaagclub Greenpeace, maar deze advertentie is wel erg mooi; zowel in vormgeving als payoff.


    26 september 2007 om 06:06
    media

    Mooie commercial maar ik mis ook de uitleg; wellicht iets nadrukkelijker de afsluitende call-to-action mnoeten gebruiken om mensen naar de site te loodsen voor meer uitleg?


    26 september 2007 om 06:13
    bertha

    ik hoop voor jullie en voor de dieren die daar leven dat het lukt . maar persoonlijk denk ik niet mensen denken alleen aan hun zelf en het mag geen geld kosten, en helemaal niet wat ver weg is.


    26 september 2007 om 06:34
    DrDen

    Commercial is mooi. Simpele creatieve uitvoering. Eerst dacht ik dat het om bewustwording ging. Uiteindelijk hield ik er een zure smaak aan over door de gedachte dat men niet weet waar het consumptiegedrag toe leidt. Ik verwacht dan ook dat groene, al bewuste rakkers zullen reageren en de grote, consumerende massa, de actie aan zich voorbij laat gaan…


    26 september 2007 om 06:39
    Henkie

    Ben ik nou de enige die geen mallemoer snapt van al die SMS-dit en SMS-dat-oproepen?

    Morgen zijn er verkiezingen.

    SMS “fijn” naar 2030

    Door de zon heeft u kans op huidkanker.

    SMS “nee toch” naar 8585

    Bananen zijn krom.

    SMS “oh dat wist ik niet” naar 4004

    Schiet mij maar lek hoor.


    26 september 2007 om 06:40
    rasterhoff

    Zeker een mooie commercial, maar ben het eens met Marco. Iets meer uitleg op een website zou deze campagne versterken. Een actie website zou hier niet misstaan!


    26 september 2007 om 06:45
    Annet

    Ik vind ‘m erg krachtig in simpelheid en eenduidigheid. Helaas is de call-to-action een beetje lachwekkend. “Door de bomen het bos niet meer zien” heeft eerder een komische connotatie, en daar veranderen de boodschappen niets aan.


    26 september 2007 om 07:01
    Dennis Hendriksen

    Mooie krachtige commercial die schittert door eenvoud. De call-to-action snijdt echter geen hout…sterker nog ze slaan (bewust? ;-)) de plank mis.


    26 september 2007 om 09:28
    Armand Dirks

    Op zich leuk, maar naar mijn idee veel te moeilijk gedacht, de ‘boodschap’ duurt te lang voordat hij helder wordt en nodigt helemaal niet uit tot actie… Nee, gemiste kans en zonde van de investering!


    27 september 2007 om 07:37
    erik

    Visueel mooi, maar geen boodschap. “zonder dat u het weet draagt u met uw dagelijkse boodschappen bij aan ontbossing”. Inderdaad, dat wist ik niet. Hoe zit dat dan? Onduidelijk, en in te vullen door de kijker. Garantie voor diffuse herinnering. Kortom, ik hoop voor Greenpeace dat ze met het (ongetwijfeld goede doelen tarief)spotje zo min mogelijk spotruimte inkopen. Dit spotje helpt niet, ondanks de mooie en strakke vormgeving.


    29 september 2007 om 05:18
    Thom

    Het is toch juist de bedoeling dat de kijker zich afvraagt hoe dat dan zit? Op greenpeace.nl vindt hij/zij vervolgens uitgebreide informatie (die niet in een commercial past…) over het probleem.


    1 oktober 2007 om 15:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!