Is Bearforce1 wel zo’n gigantische internethit?

21 september 2007, 13:22

Ik had de video al eerder gezien en zag ‘m vanmiddag weer voorbij komen op de weblog van IN10. Ik heb het over de debuutvideo van de Nederlandse homogroep Bearforce1 dat een hit is op YouTube (met name dankzij lyrische berichten op de populaire Amerikaanse showbizzblog PerezHilton.com).

In De Wereld Draait Door verteld acteur Roeland Fernhout hoe hij in beschonken toestand de harige homo band bedacht. Een leuk verhaal, zeker ook wanneer een Argentijnse persiflage op Bearforce1 wordt getoond. Maar is het nu werkelijk zo’n gigantische internethit als men ons wil laten geloven? Ruim 785.000 keer bekeken op YouTube is aardig maar ook weer niet heel bijzonder. Esmee Denter’s nummer ‘What goes around’ is inmiddels meer dan 9,7 miljoen keer bekeken. Wie op Google of YouTube zoekt naar Bearforce1 zal al snel zien dat het vooral eigen promotiestukjes en ANP-berichten zijn. En na de lancering van de video eind juli is de belangstelling in de blogosfeer al snel verdwenen.

In hoeverre zou Fernhout zich overigens hebben laten beinvloeden door de Backstreet Bears? 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Marco de Boer

    Of het nou een werkelijk een wereldhit is of niet zal mij een zorg zijn. Ik vond het erg grappig en zonder dwdd was ik er waarschijnlijk niet in aanraking mee gekomen. Misschien moet iemand hier de Bearforce1 helpen met een goede marketingstrategie. Iemand die zich geroepen voelt?

    De Backstreet Bears ken ik trouwens niet, maar als het gewoon een persiflage is op de Backstreet Boys geloof ik het meteen.


    21 september 2007 om 14:55
    Floris

    Niet echt logisch, het eerste clipje van Bearforce 1 vergelijken met een van de laatste in een lange rij van videos van Esmee waarin Justin Timberlake voorbij komt en ze een contract blijkt te hebben.


    22 september 2007 om 18:22
    media

    @Floris: het ging mij met name om de kreet ‘gigantische’ die in de media is gebruikt (o.a. NU.nl). Terwijl ik bezig was er een stukje over te schrijven ontedekte ik dat er nauwelijks blogs zijn die er over schreven, de publiciteit vooral afkomstig is van eigen PR-berichten (zelfs DDWD doet daar lekker in mee) en desondanks valt het aantal keer bekeken tegen. Verder erg leuk bedacht maar de term gigantische internethit was in deze niet gepast. Vandaar dat ik in mijn bericht een iets andere kant ben opgegaan 😉


    24 september 2007 om 03:45
    hans.busio

    Mijn eerste kennismaking met Bearforce1 waren de billboards in de bushokjes in mijn regio. Pas in DWDD bleek het te gaan over een internethype. Dat vond ik meteen al een merkwaardig verhaal. Vervolgens liet Fernhout als doorgewinterde acteur zien wat ‘schmieren’ is, dus al bij al heb ik erg grote vraagtekens bij de spontaniteit van het hele verhaal. Maar er gebeuren ergere dingen in de wereld…


    24 september 2007 om 10:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!