Anita Roddick overleden

13 september 2007, 07:29

Onlangs overleed Anita Roddick, oprichter van de Bodyshop, onverwacht op 64-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hersenbloeding. In het midden van de jaren zeventig startte ze haar eerste Body Shop-winkel in Brighton en in de daarop volgende decennia wist ze het bedrijf op innovatieve wijze tot een globale onderneming uit te breiden. Vooral in de jaren tachtig en negentig was Roddick het symbool van maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. De diervriendelijke wijze waarop de producten van de Body Shop werden vervaardigd zonder testen op dieren en het gebruik van duurzame verpakkingen (je kon je oude potjes en flesjes recyclen door ze in een winkel opnieuw te laten vullen) maakten van Roddick meer dan alleen een succesvolle zakenvrouw. Ze gebruikte de bekendheid en het succes van de Body Shop om politieke en ethische idealen onder de aandacht te brengen. Zo was ze zelf actief ambassadeur van o.a. Unicef en Amnesty International. Ook werden franchisehouders van haar Body Shop-winkels verplicht om een plaatselijk goed doel te ondersteunen. Vaak wist ze in haar marketingcampagnes de juiste boodschap over te brengen met een nadruk op de maatschappelijk-ethische kant van de Body Shop-producten. De trucks die door de straten reden met verschillende korte betekenisvolle slogans zijn daarvan een goed voorbeeld. Anita’s favoriet naar eigen zeggen was “If you think you’re too small to have an impact, go to bed with a mosquito.”

Dan Mathews, de vice-president van People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) benoemde in de Washington Post in een reactie op het overlijden van Roddick haar invloed op groen en verantwoord zakendoen: “Voor de BodyShop kon je alleen diervriendelijke producten in hippie-winkels krijgen, nu overal. De Britse minister-president Gordon Brown voegde daaraan toe: “Zij voerde al jarenlang campagne voor ‘green issues’ voordat het in de mode kwam om dat te gaan doen en inspireerde zo miljoenen om duurzame producten op de markt te brengen.” De verkoop van de Body Shop in 2006 aan L’Oréal, een bedrijf dat nog steeds producten op dieren test, leidde tot veel kritiek van Body Shop-klanten. Roddick’s antwoord was dat het een kans bood het moederbedrijf te leren over diervriendelijke producten en maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Businesses have the power to do good”, schreef ze toentertijd op de Body Shop-website.

Na jarenlang bij de rijksoverheid gewerkt te hebben, ben ik nu werkzaam als zelfstandig adviseur (AmaZingg) en adviseer ik over web 2.0 ontwikkelingen. De focus van AmaZingg ligt vooral op het gebruik van het web en virtuele werelden door politieke, educatieve en charitatieve/nfp-instellingen. Zo blog ik op ecritures.nl uitgebreid over het gebruik van digitale media in de Amerikaanse presidentscampagne en op amazingg.nl over Second Life. Verder schrijf ik regelmatig artikelen voor zeer diverse bladen als Fonsenwerving, Tennis, Uitvaart ed over webontwikkelingen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!