IPTV kan het gat dichten

6 september 2007, 05:45

Wereldwijd wordt er de komende twee jaar een slordige 60 miljard euro geïnvesteerd in content distributie over A-B draadjes. IPTV dus. Daar kan geen kabel- of satellietmaatschappij meer om heen. In de VS wordt de bandbreedte over het al meerdere keren afgeschreven koperen netwerk in een praktijkomgeving al opgerekt tot 80MB waardoor het vaste netwerk van KPN waarschijnlijk ook nog even meekan en men zich kan concentreren op geleidelijke uitrol van glasvezel. De KPN zou zich vooralsnog beperken tot de glasontsluiting van de verdeelstations waardoor VDSL op grote schaal mogelijk gaat worden. Een hoogwaardig glasvezelnetwerk tot de voordeur van het huishouden zou de kabelmarkt overigens pas echt pijn doen maar daarvoor zoekt de KPN contact met lokale initiatiefnemers. Een interessante ontwikkeling voor de consument die voorlopig nog even stil blijft zitten in afwachting van wat er gaat komen op het gebied van prijzen en inhoudelijk aanbod.

Toenemende concurrentie duwt innovatie verder op en in dat kader heeft IPTV nogal wat voorsprong ten opzichte van traditionele aanbieders die te lang hebben gebroed op hun analoge eieren en nu hijgend achterom kijken naar al dat aanstormende IPTV geweld. Kabelaar UPC is daar in Nederland een goed voorbeeld van. In de haast om ook een grote speler te blijven in de markt voor digitale televisie heeft men geforceerd settopboxjes de markt in geduwd die digitale TV bij hun klanten mogelijk moeten maken. Mijn persoonlijk ervaringen met de UPC box kwamen helaas overeen met wat daar destijds in de pers en op dit weblog over gepubliceerd werd, ver onder de maat. Maar inmiddels lijkt men tig patches en updates verder het lek boven te hebben. De meeste kanalen blijven stabiel tijdens de uitzendingen maar de onlangs geïntroduceerde mediabox met harde schijf blijkt eveneens geen hoogstandje.

Marketingtechnisch was de introductie van UPC’s digitale televisie één grote miskleun want naast de matige kwaliteit van de box was het aanbod relevante additionele digitale content, feitelijk nog steeds, niet echt geweldig. Het zal dan ook niemand verbazen dat de gratis aangeboden settopboxen van UPC inderdaad in grote getale geretourneerd werden zodat alleen TPG post geprofiteerd heeft van deze smoezelige haastklus. Naast de UPC box is in mijn huishouden inmiddels al twee jaar lang plaats voor de spuuglelijke maar uitermate goed werkende Samsung settopbox van Versatel die in combinatie met een Chinees multimediamodem precies doet waar deze voor is bedoeld. Vrijwel storingvrij een behoorlijk aanbod TV zenders via IPTV naar mijn plasmascherm transporteren, films en gemiste uitzendingen op aanvraag afleveren en vooral live eredivisievoetbal doorgeven. Daarnaast biedt de settopbox digitale radio en het modem in mijn geval een 20 MB breedbandverbinding voor internet en twee telefoon aansluitingen. En dat allemaal voor de zéér concurrerende prijs van nu euro 47.95 per maand inclusief live voetbal. Ook Tele2 beraad zich over nieuwe systemen, een volgende generatie settopboxen en additionele content waarover men naar verluidt in oktober dit jaar een ei gaat leggen.

Dan het geplaagde KPN. De nieuwe propositie ‘Interactieve televisie van KPN’ dekt de lading niet echt maar zal wellicht toch beter aansluiten bij de actuele behoefte van de consument dan de ongedekte promesse Mine deed. Alleen het logo van Mine heeft de sanering weten te overleven. Ik neem aan dat KPN met dit leergeld de introductie en propositie van DVB-H (ethertelevisie op de mobiel) beter in gaat leiden en de consument gaat vragen wat deze nou wenst op de mobiel. Anyway, gegeven het feit dat 92% van de televisieconsument vooral naar de 10 Nederlandse zenders kijkt is dat zo prominent aangekondigde aanbod van archiefcontent en themakanaaltjes van de KPN niet van heel grote waarde. Ook door consumenten zelf gegenereerde content zal niet het succes worden dat iedereen het toedicht. Me On Tv van Endemol is een leuk kunstje, zeker geen doorbraak in consumer generated content maar wel een aardige poging om het publiek te betrekken bij de (goedkope) productie van televisie. Een soort egotainment zeg maar.

Interactieve televisie behoort vooralsnog nog tot de categorie illusies. De “rode knop” zuigt en levert op wat opgeklopte uitzonderingen en vele halleluja berichten na nog veel te weinig business en vooral nauwelijks resultaat op. Zelfs bij de veel genoemde en geroemde ‘first mover’ BskyB. De sleutel zit hem in gedragsverandering van de consument die slechts met hem of haar moverende nieuwe motieven tot stand gebracht kan worden. Denk in dat kader vooral aan play along technieken en involverende mediatoepassingen zoals participatie TV. Bijvoorbeeld kansspelen (1 tegen Thuis), quizjes, consumentenformats met een boodschappenmandje en profielconcepten waarbij je bijvoorbeeld je werkelijke politieke voorkeur kan vaststellen of een geschikte date kan vinden. De markt moet de consument ‘leren’ interactief te zijn met deze laagdempelige en herkenbare proposities.

Het aanbod digitale zenders en themacontent zal inderdaad wel verder toenemen maar de vraag is of bestaande distributeurs daarvoor de aangewezen partijen zullen zijn. Dergelijke content lijkt beter te gedijen in open webstructuren en op operator-onafhankelijke ‘versatile’ settopboxjes zoals deze royaal vertegenwoordigd zullen zijn tijdens de IBC te Amsterdam. Dat hijgerige gedoe van praatzender Het Gesprek om in de pakketen van de kabelaars te geraken komt mij daardoor wat schizofreen over. Gewoon lekker via het web distribueren en een relatie opbouwen tussen kijkers en interviewers. Via popupjes en embedded players kan je de kijker attent maken op de start van het favoriete gesprek en 24/7 afleveren op een lap- of desktop en later dus die versatile settopboxjes die content zonder interventie van een operator uitspeelt op de televisie in de huiskamer.

In mijn opinie blijven gewone televisiekanalen zoals die van RTL, SBS en de PO de komende jaren gewoon nog de dienst uitmaken. De markt volgt de kijker wel en zal steeds meer diensten gaan ontwikkelen die passen bij het gewenste gebruiksmoment en het motief van de consument. Sterker nog, de omroepen zullen hun zenders steeds meer gebruiken om kijkers te verwijzen naar digitale activiteiten elders. Met de juiste media cross-overs een hele sterke keten propositie zoals de Franse RTL zender M6 al een tijdje met succes praktiseert. Findability, usability en likeability zijn de succesfactoren voor IPTV-achtige content-proposities die op korte termijn zeker met traditionele mediavormen samen gaan komen op een apparaat in de huiskamer en daardoor het gat tussen het web en ‘gewone’ televisie zullen dichten.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Youri Treur

    Je schets een duidelijk beeld over de gang van zaken in de Nederlandse IPTV-markt en de richting waar we op de korte termijn heen zullen gaan. Ik heb zelf gewerkt voor Tele2-Versatel en ben nu o.a. actief in de Scandinavische tv-markt.

    Men laat zich in de ontwikkelingen vaak erg leiden door de mogelijkheden en vergeet het gedrag van de consument. Iets wat je niet zomaar met het versturen van setup boxen, kabels en afstandsbedieningen verandert en tijd kost.

    Een zeer grote groep consumenten vinden het prettig om content geserveerd te krijgen (het dagmenu) en willen niet zelf content ´a-la-carte´ uit het kastje trekken. En dan heb ik het over het gebruiksmoment ´tv-kijken´ op de bank. Dus niet het Youtube uurtje achter de PC.


    7 september 2007 om 10:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!