10.000 vragen beantwoord op gratisadviseurs.nl

30 augustus 2007, 07:43

Van vragen over opgezwollen tepels naar een vraag over de beste school voor journalistiek. Van vragen over advocaten en bedrijfsformules naar vragen over beeldhouwkunst. De antwoorden erop zijn gratis. En vragen staat vrij. Op de website gratisadviseurs.nl zijn al meer dan 10.000 vragen gesteld en beantwoord (lees hier het persbericht).

De portal staat live sinds 1 november 2006. De gemiddelde reactiesnelheid waarop een vraag wordt beantwoord is op de site te lezen. Dat is 66 uur. Niet heel snel: geduld lijkt een schone zaak.

Het idee is eigenlijk heel simpel. Je hebt een vraag. Je gaat naar de site, zoekt de rubriek die bij je vraag past en stelt hem. De vraag wordt in behandeling genomen door een van de 332 experts die zich hebben ingeschreven als adviseur.

Dat kan bijvoorbeeld ‘Birdy’ zijn, van de website volièrevogels.nl, maar ook Jan Dijkgraaf, de ex-hoofdredacteur van Metro, geeft advies. Dat heeft Dijkgraaf nog niet heel veel gedaan, hij staat op 3 beantwoorde vragen. Zijn reactiesnelheid is 812 uur.

Het concept is duidelijk. Gewone mensen en experts met kennis in een bepaald vakgebied helpen anderen met specifieke vragen. Dat is niet heel nieuw. Maar gratisadviseurs.nl is wel een échte portal. In principe zou je met deze site een heel eind moeten kunnen komen. Met welke vraag dan ook.

Met user generated content via een sociaal en ethisch karakter de maatschappij helpen. Dat is althans de visie op deze ‘allesomvattende’ vraagbaak van oprichter Gerben Bouwhuis van gratisadviseurs.nl. Vanmorgen kwamen er binnen een kwartier 4 vragen binnen. Het aantal vragen loopt dus snel op. Nu nog tempo in de antwoorden. Hier nog een interessante discussie op de site van het VARA programma Kassa! over gratisadviseurs.nl. Even naar beneden scrollen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

26 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    mmm..lijkt een erg goed idee, maar die reactiesnelheid is inderdaad de zwakke plek. We hebben hetzelfde ervaren bij http://www.higherlevel.nl, waar innovatieve ondernemers vragen stellen.

    Hier is de reactiesnelheid beduidend beter, maar daar heb je weer de manco dat (nog) niet precies duidelijk is wie het is die je antwoord geeft.

    Een combinatie van de ideeen van de twee sites lijkt dus het beste.


    30 augustus 2007 om 08:01
    Gerben

    @Matthijs leuk!! Thanx…

    @Ewout klopt, is idd 1 van de zwakke plekken (we kennen er zelf nog wel een paar maar die zijn nog kleiner). Het manco zit hem in het feit dat we momenteel NET de vakantie achter de rug hebben, sommige mensen dus 3 weken lang NIET gereageerd hebben….hmmm…

    Daar hebben we dus IN de vakantie een oplossing voor gebouwd, maar die kwam toen helaas al 2 tot 3 weken te laat…de reactietijd lag voorheen namelijk op 43 uur…na de vakantie is dit drastisch gestegen.

    Helaas…maar we gaan er weer aan werken dit naar lagere niveaus te krijgen.

    Inzake higherlevel vs gratisadviseurs denk ik idd dat een combinatie van factoren een nog mooiere uitkomst zou leveren. Maar ik denk dat dit overal voor geldt? Combinaties van factoren kunnen leiden tot betere prestaties, maar of het altijd ook uitvoerbaar is? The future will tell us!


    30 augustus 2007 om 08:12
    media

    Interessant concept dat ik al een tijdje volg. Wellicht eens nadenken over een mechanisme dat ik ken uit self-service tools als Trinicom. Bij iedere rubriek heb je één eindverantwoordelijke; beantwoord deze niet binnen periode x dan gaat de vraag automatisch door naar expertnummer twee, etc. Expert nummer één kan ook de vraag handmatig doorzetten naar nummer twee. Op die manier ondervang je twee problemen. Enerzijds het niet op tijd kunnen beantwoorden van vragen en anders kennishiaat op onderdelen wordt ondervangen door meerdere experts. Bovendien, wat is er leuker dan een beetje concurrentie onder experts 😉


    30 augustus 2007 om 08:19
    Gerben

    He marco,

    Handmatig doorzetten kan al en wordt ook telkens op geattendeerd bij de administrators om enkel te beantwoorden wat men weet.

    Interne concurrentie hebben we hier idd niet…bij het volgende project zeker wel!


    30 augustus 2007 om 08:29
    Karel Kolb

    Ben met 82 uur niet de snelste gratisadviseur, maar heb so far een gemiddelde 8 gekregen van de gebruikers (op een totaal van 1 vraag 🙂


    30 augustus 2007 om 09:23
    mgvandenbroek

    @Karel: keep up the good work. Misschien kom je nog wel eens in de Top 3!


    30 augustus 2007 om 09:31
    tristan

    @gerben goed om te lezen hier dat het goed gaat met je site, ik vind het een prima Q&A initiatief.

    Medische vraagstukken vind ik persoonlijk wel een gevaarlijke activiteit .

    Stel dit zou nog veel groter worden, gaan we dan startpagina taferelen krijgen en de experts met leads blijven sussen?


    30 augustus 2007 om 10:00
    Gerben

    Hoi Tristan,

    Om niet teveel druk te leggen op mensen die allemaal vrijwillig helpen hebben we reeds bedacht (met 1 druk op de knop) rubrieken te kunnen opsplitsen per provincie in Nederland. Op deze wijze distribueren we de Q meer over een groter aanbod A en kan de druk van de ketel af en zal kwaliteit gewaarborgd blijven.

    Mochten provincies ook te druk worden, kunnen we altijd over naar gemeenten, etc, etc….


    30 augustus 2007 om 10:05
    Nico Maessen

    @Gerben -natuurlijk niet in lijn met het concept ‘gratis’ maar heb je wel eens overwogen hier een transactie/contactmogelijkheid aan te koppelen? Je kunt als consument op deze manier makkelijk meerdere offertes aanvragen. Of heb je hier al een affiliatemodel aan hangen?


    30 augustus 2007 om 10:17
    Gerben

    @Maessen,

    Nee, nog nooit zover gegaan met een business model hiervoor. We wensen het vaandel “Gratis” hier toch leidend te houden.

    Derhalve, vanuit hier zijn er wel nieuwe projecten komende met andere business modellen.


    30 augustus 2007 om 10:30
    media

    @Gerard: ziet er ook erg goed uit! Kun je al iets zeggen over het gebruik? Aantal vragen, aantal experts en succesratio?


    30 augustus 2007 om 11:58
    Dennis Hendriksen

    Interessant concept dat meer aandacht verdient! Een minder puntje vind ik overigens wel de slordige manier waarop de vragen gepresenteerd staan. De een plaats een paar steekwoorden, de ander plaats een aanhef en de meeste gebruikers vergeten standaard een vraagteken…

    Ondanks het feit dat dit euvel nu volledig bij de gebruiker ligt, kan een beetje taalkundige coaching wellicht geen kwaad. Mijn vermoeden is dat adviseurs dan ook sneller reageren op ‘echte’ vragen…


    30 augustus 2007 om 12:01
    Gerben

    @Gerard TQL kende ik al langer, jammer dat je een account moet hebben om erin te kunnen. Wij wilden het openbaren voor een ieder die maar kennis wil delen of weten, maar TQL is zeker iets waar wij onszelf veelvuldig naast leggen.

    @Dennis mee eens, de vraagtekens staan er NIET omdat mensen die idd niet zelf invullen, maar dat is voor 12 uur vannacht wel gefixed, vindt het een goede opmerking van je.

    Het taalgebruik kunnen we niet heel veel aan doen…ook de opbouw van de introductie van een vraag is door ons eigenlijk niet te beinvloeden (de massa is te groot).


    30 augustus 2007 om 12:10
    Gerben

    Hoi Joe,

    Normaliter reageren wij bij nieuwe administrators binnen 4 uur. De termijn 48 uur is enkel een indicatie.

    Wij houden het liever op controle vooraf, juist omdat wij zelf eerst zekerheid willen hebben en geen misbruik van onze site willen creeeren. We laten mensen gratis een vraag stellen, maar veelal zijn het echt serieuze vragen, die kan je niet via een forum toepassing dan maar te pas en te onpas laten beantwoorden.

    Verder is het zo dat beheerders bij ons dedicated meewerken aan de site en als ze dan niet ff een paar uur kunnen/willen wachten op een reactie zegt dit wellicht meer over de beheerder dan over ons systeem.


    30 augustus 2007 om 16:28
    blogparty

    @Vedepe: Toch niet alleen voor de jeugd?


    31 augustus 2007 om 04:50
    Jan Dijkgraaf

    Die trage reactiesnelheid komt doordat de vragen er eerder waren dan ik. Heb me pas twee weken geleden gemeld als adviseur. Gratis natuurlijk, omdat ik in gratis concepten geloof 🙂


    31 augustus 2007 om 05:45
    mgvandenbroek

    @Jan Dijkgraaf: kijk, dat is verhelderend!


    31 augustus 2007 om 06:22
    Gerben

    Hoi Jan,

    Dit probleem is ook verholpen.


    31 augustus 2007 om 19:21
    Bas

    zijn alle oude concepten in een nieuw jasje nieuws? Wat horen we na jaren nog over askjeeves (nu ask.com zie ik) etc.


    1 september 2007 om 06:13
    lars

    hoeveel containers gaan op èèn boot

    gbcv


    2 mei 2008 om 14:46
    Gerben

    En een jaar na data gaan we binnenkort zelfs door de 40.000 grens heen. 🙂


    30 augustus 2008 om 09:56
    Gerben

    En nu dus ook daadwerkelijk over de 40.000 heen. 🙂


    19 september 2008 om 12:16
    Gerben

    Heden ten dage (ca. 8 maanden na de vorige melding) gaan we zelfs de 65000 grens over. Momenteel groeien we dus met ca 4000 nieuwe vragen per maand, dat is teruggerekend meer dan 100 vragen per dag :-).

    Tjee, wie had dat gedacht? Wij niet!


    13 juni 2009 om 08:36
    Gerben

    En iets meer dan 2 jaar na posting van dit artikel behalen we de 80.000 vragen.

    met een beantwoordingspercentage van 89%, 733 actieve beheerders en een gemiddelde waardering van 7,7 zijn we dik tevreden 🙂


    25 september 2009 om 14:41
    Gerben

    En dan 3,5 jaar later na de 80000 vragen zijn we de 200.000 grens gepasseerd. Bijna 1000 actieve beheerders en een beantwoordingspercentage van 97%.

    Sjonge, hoe lang houden we dat vol? 🙂

    Teruggerekend dus ongeveer 40.000 vragen per jaar, en dat is dus ongeveer 100 vragen per dag.


    3 februari 2013 om 15:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!