Verslaggeving Lowlands in toekomst via mobiele telefoon?

18 augustus 2007, 07:56

Lowlands 2007

Gisteren was ik op uitnodiging van de Postbank aanwezig bij de opening van de vijftiende editie van Lowlands, het jaarlijkse popfestival in Biddinghuizen. Ik heb daar de openingsact bijgewoond van de Blue Man Group en kon dankzij Erwin Blom backstage een kijkje nemen bij VPRO’s 3VOOR12. Volgens kenners moet het al raar lopen wil Lowlands dit jaar geen topeditie beleven. Absolute topper van de openingsdag waren de Editors.

Evenals vorig jaar is Lowlands met 55.000 bezoekers helemaal uitverkocht. En samen met de uitgebreide media-aandacht op radio, tv, krant en internet, is het festival daarmee interessant voor adverteerders (pdf). Adverteerders beginnen steeds beter te begrijpen dat je bij eventsponsoring niet alleen doeken moet ophangen naast het podium, maar dat je de interactie moet aangaan met de bezoekers op een manier die past bij je merk en het event. Naast hoofdsponsors als Essent en Grolsch, zag je gisteren dan ook sponsors als Postbank die naast de openingsact van de Blue Man Group overal op het terrein aanwezig zijn met pinautomaten. Ook adverteerders als Bacardi, Ben & Jerry’s, Douwe Egberts en Wrangler zijn dit jaar op subtiele manier aanwezig tijdens Lowlands 2007.

Maar als ik één ding zou moeten noemen dat me opviel tijdens de openingsdag van Lowlands 2007, dan is het wel het gebruik van de mobiele telefoon. Overal waar je kijkt zie je mensen bellen, sms-en, filmen, fotograferen en zelfs twitteren. Er is zelfs een plek op Lowlands waar je je mobiel kunt opladen. Ook de organisatie van Lowlands is inmiddels ingesprongen op het gebruik van mobiele telefoon en biedt evenals vorig jaar een Mobile Festival Guide, een programmaboekje (inclusief plattegrond) dat is te downloaden naar je mobiele telefoon.

Met name de toenemende mogelijkheden om met je mobiele telefoon verslag te doen en hoogwaardig beeldmateriaal te maken en deze direct door te sturen naar internet, kan de komende jaren wel eens grote gevolgen hebben voor de verslaggeving van festivals als Lowlands. Zo is het op dit moment voor normale bezoekers niet toegestaan een normale camera mee het terrein op te nemen. Maar hoe voorkom je dat bezoekers mobiele telefoons gebruiken met 5 miljoen megapixelcamera met telelens? We zullen de komende dagen Flickr, YouTube, de diverse weblogs en Twitter eens volgen (al dan niet via een Lowlands 2007 Mashup) om te zien welke kant het opgaat met mobiele verslaggeving!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Jelmer Voogel

    Hier een reactie vanaf lowlands zelf: mobieltje opladen kan al jaren alleen was dat altijd via sponsor Hi. Een camera mag je wel mee hebben zolang je de lenzen maar niet er af kan halen.

    @Bas: Postbank heeft pin automaten staan en een soort van parashute spring simulatie. Wrangler heeft een uitkijk platform en deelt kledding uit. Grolsch heeft een eigen podieum en DE heeft koffie tenten.


    19 augustus 2007 om 06:01
    Peer

    Laten we het hopen!


    19 augustus 2007 om 17:56
    Neel

    Ook al was ik thuis, het voelde toch een beetje alsof ik er toch bij was.. Met al mijn getwitter 😉


    20 augustus 2007 om 05:49
    Bart Suichies

    Grappig, gisteren liep ik met een vriend richting Groove Armada en kregen we het over hetzelfde. Binnen 3 minuten lag er een concept voor een nieuwe mobiele telefoon: de Festifone.

    * waterdichte casing die tegen een stootje kan

    * Bellen & SMS zijn de basic functies, geen games, agenda, whatever

    * Foto’s/filmpjes met 1 druk op de knop naar flickr / youtube

    * Localiser service (find-a-friend binnen een straal van 50m)

    * Push to Talk, voor korte – kostenloze – communicatie

    * Een klein zonnepaneel, zodat je hem op tafel kan leggen om hem op te laden: nooit meer een lege telefoon!

    * Een betaalsysteem (zoals je dat in Japan ziet), zodat je nooit meer in de rij hoeft te staan voor munten

    * Uiteraard een mobiel schema voor het festival

    Het mooiste zou zijn als je de telefoon voor elk festival zou kunnen updaten met de juiste instellingen..

    Wbt het subtiel aanwezig zijn van merken, tja.. ik vond het eigenlijk net iets té gelikt allemaal (ik heb niet 1 prullenbak zonder signing gezien, mensen een halve munt voor een extra zakje mosterd zien afrekenen, etc), bovendien zag ik niet overal de toegevoegde brand-value van de aanwezigheid (zoals bij de parachute-attractie). Ik heb het gevoel (ook als ik naar de programmering kijk) dat Lowlands een beetje in de early/late-majority fase zit van de festival life-cycle. Volgens mij illustreren initiatieven als de magneetbar (mooi concept!) dat.


    20 augustus 2007 om 06:53
    Steeph

    Moet wel het aantal oplaadpunten sterk toenemen. De meeste fanatieke gebruikers zijn in de loop van zaterdag al door de accu heen. En dan is het twee uur in de rij staan om je toestel te laten opladen. Lastig.

    Overigens heeft meer dan de helft van het mobiel gebruik op zo’n festival toch vooral betrekking op locatie. Die van jezelf ten opzichte van je vrienden, om elkaar weer ergens te zien.

    Een handig ding om de laatste 10 meter in de mensenmassa preciezer te zien waar die vrienden nou staan zou wel handig zijn.

    Twittermeeting was leuk. Dank Jaap!


    20 augustus 2007 om 07:57
    charles hageman

    Als betalende 😉 festivalganger kan ik zeggen dat het weer geslaagd was. Zeker de mobiele festivalgids, maar ook de ouderwetse papieren dagelijkse lowlandskrant was zeer populair.

    Laten we er geen Lowlands forum van maken, maar de Editors als topper van de eerste dag?? Er was totaal geen interactie met t publiek. Dan de show van Kasabian die een uurtje later plaatsvond op hetzelfde podium


    21 augustus 2007 om 13:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!