Twitter, de crack van het web?

15 augustus 2007, 12:46

De titel heb ik geleend van Mark Evans. Eigenlijk zou ik na lange tijd niets te hebben gepubliceerd op Marketing Facts, aandacht geven aan Is this man cheating his wife? Ik zag echter als voormalig Second Life bezoeker in dit artikel direct een link naar mijn huidige fascinatie en researchveld: Twitter en de vele Twitterklonen in omloop. Meer in de variant van: Is this person using Twitter cheating himself?

Twitter is naar de definitie van Dave Winer een microblogging, open identity- en ecosysteem en telt over de hele wereld meer dan 340.000 leden (zie ook eerdere statistieken). De Nederlandse populatie ligt tussen de 1000 en 2000 leden. Voornamelijk marketeers en mensen uit medialand. Tot op heden is er niets bekend over het revenuemodel van Twitter. Waarom we twitteren is uitvoerig onderzocht door de universiteit van University van Maryland/Baltimore.

Zoals fanatiek twitteraar Jeroen Mirck zich gisteren al kritisch het nut van Twitter afvroeg op Adformatie wil ik een ander pad inslaan en het hebben over Twitter en verslaving. Daar is immers nog nauwelijks over geschreven in de nederlandse media.

Alhoewel ik nog niet zolang meega op Twitter ben ik er regelmatig te vinden. Mijn Twittervrienden serveren mij het laatste nieuws en tips binnen zeer korte tijd via web of mobiele telefoon. Iedere refresh en er popt weer nieuw informatie op. Zoveel verwijzingen, zoveel indrukken, dat je ogen aan de noodrem trekken, terwijl je geest meer wil consumeren. En niet alleen passief achterover leunend, ook nog in de spotlights willen staan met bij voorkeur je nieuwste aanschaf van de N95 of per mobiel twitteren in welk hip restaurant je zit. Maar je zit er niet werkelijk, je bent immers aan het twitteren. Twitter kost tijd, teveel tijd. Relaties onderhouden met je screendisplay, terwijl de rest van je leven, inclusief partner of werkgever, zich als decorstuk om je heen verplaatst. Typisch geval van verslavingsgevoeligheid? Ik vind het op zijn minst een bespiegeling waard.

Een aantal overdenkingen:

Twitter, de gokautomaat ?

Patricia Wallace, a techno-psychologist,…believes part of the allure of e-mail—for adults as well as teens—is similar to that of a slot machine. “You have intermittent, variable reinforcement,” she explains. “You are not sure you are going to get a reward every time or how often you will, so you keep pulling that handle.”

Als Twitteraar wordt je beloond voor je bijdragen in nieuwsvoorziening en expertise door reacties van andere twittervrienden. Die beloning is niet voorspelbaar (intermittently rewarding). En dat is de keyfactor van verslaving. Het voortdurend drukken op de updatebutton, word ik gewaardeerd, weet ik het beter dan de ander?

Twitter, connectie maar niet werkelijk verbonden?

Neurobiologist Tomas Lewis was addressing e-mail, chat, and even television (brain recognizes it’s looking at “people”, and feels it must be having a social connection (GOOD), but yet it knows something’s missing (BAD).

We kunnen ons brein misleiden door te denken dat we een echt sociale interactie hebben, cruciaal voor ons survivalinstinct, terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is. Dat leidt tot een stressvolle (onbewuste) cognitieve dissonantie, waar we iets krijgen wat het brein nodig denkt te hebben, maar niet genoeg om het verlangen te vervullen, aldus Lewis.

Twitter, een als contentgenerator gemaskeerde chatbox?

Twitteraar Serge Jespers van Webkitchen vermeldt op zijn blog

I can’t believe how fast I got addicted to Twitter … But really… It’s just so addictive to see what friends and colleagues are up to… Well… It’s no longer only up to big publishers or media companies to send out SMS notifications of breaking news, traffic jams, game console availability, … or really just about anything you would like to get notified off. Now we the users can send those updates. We control the content. Really Web2.0 😉

Controle over content, gelijk web 2.0. Maar hebben we daar de social bookmarkingsites als Diggit en eKudos al niet voor? Kortom: gebruiken we Twitter niet gewoon als excuus om de overkill aan social networks en onze vele identiteiten die eruit voortkomen te verwerken en sideways gewoon ordinair en gezellig als in de tijd van Ilse chatbox tien jaar geleden: als cyberjunkies te chatten?!

Eén van de zelfrelativerende reacties van Jeroen Mirck op Adformatie: Annet, we zijn aan het deformeren!

Moeder, maf, media. Join me on Twitter www.twitter.com/droombos

Categorie
Tags

23 Reacties

    wesseling

    Goed stuk Annet, ik denk dat je het nog wel breder kunt trekken: social media verslaving / social netwerk verslaving. Dit was er vroeger in nieuwgroepen en later in fora ook al (en nog steeds). In het echte leven kun je niet overal zijn, maar de virtuele wereld (je PC) is zo dichtbij dat je veel sneller weer langsloopt om te kijken of er iets nieuws is, je ergens op moet reageren of omdat je zelf iets actiefs wilt aanzwengelen. Meer verslaafden dan in Real life. Vergelijk het met social trends zoals dat iedereen in de jaren 90 in de Roxy moest zijn, anders hoorde je er niet bij (en wist je niet wat er speelde). Internet gaat echter 24 uur per dag door!

    Twitter in de NL variant is overigens inderdaad een chatbox, maar wel 1 met hele professionele inhoud zoals leadgeneratie en kennisdeling e.d. Zoals ik iemand ooit hoorde roepen: msn 1.0, maar met een hele grote security bug: iedereen kan je berichten lezen 🙂


    15 augustus 2007 om 13:18
    media

    Inderdaad een goede beschouwing Annet!


    15 augustus 2007 om 13:28
    Victor Kuppers

    Twitter staat als startpagina in mijn N95 en in één van de tabbladen van Firefox. Echter, Twitter zou nog veel verslavender werken als:

    – er een goede zoekfunctie is (zowel content als people)

    – het mogelijk wordt berichten te groeperen (threading; reacties bij elkaar)

    – geotagging optioneel is (moet niet moeilijk zijn met ip en zendmasten)

    – persoonlijke pagina’s makkelijker te “pimpen” zijn

    – feeds makkelijker te integreren zijn (zoals bij Jaiku)

    – er in besloten omgeving bestandsuitwisseling mogelijk is (zie Pownce)

    – sneller en betrouwbaarder (laatste tijd weer hickups)

    En dat allemaal zonder verdienmodel…

    Morgen klaar meneer Biz Stone?


    15 augustus 2007 om 13:35
    media

    @Emile: het gaat niet om Twitter of Second Life, het gaat om wat je ermee doet en hoe zich dat ontwikkeld. Communicatie, kennis en ervaring delen, zoeken, vinden, versmelting van fun en werk, etc. Deze ontwikkeling zet zich door. Vandaag doen we dat met Hyves, morgen met Twitter en daarna komt er vast wel weer iets anders.


    15 augustus 2007 om 13:51
    media

    @Victor: dank voor de link, leuk, had ‘m nog niet gehoord!


    15 augustus 2007 om 13:54
    ronaldtervoert

    Ligt het aan mij of ligt twitter eruit? Niet meer te zien op firefox, IE, mobiel en twitbin…..:-(


    15 augustus 2007 om 14:22
    media

    @Ronald: yep, Twitter is weer eens brak en heeft last van groeistuipen. Ook dat hoort blijkbaar bij een platform dat nog in ontwikkeling is.


    15 augustus 2007 om 14:48
    Annet

    @Marco

    Uiteraard biedt Twitter veel mogelijkheden voor nieuwe features, probleem is wel: teveel features en je hebt weer een MySpace. Ik vraag me af of dit ook niet het probleem is van het introduceren van een revenuemodel. Wat denken jullie?

    @Ton

    Uiteraard zie ik het in een breder perspectief, maar ik vond het leuk om er net als destijds met Second Life eentje tegen het licht te houden. Ik zie veel paralellen.

    @Emile

    Exactly, jouw deja-vu is het mijne en dat heb ik proberen te verwerken in het stuk. Voor mij is Twitter dan ook een hype en zeker geen blijver in de hoedanigheid die het nu heeft.


    15 augustus 2007 om 16:02
    media

    Twitter’s taking a nap for an hour, but we’ll be back soon!

    Dan maar weer even bloggen en feeds lezen 😉


    15 augustus 2007 om 17:03
    Victor Kuppers

    @ Fred

    Jammer dat de podcast je niet kon beroeren en excuses voor je 20 minutes of wasted time! Maar als je dat vantevoren al zo goed wist, waarom ben je dan alsnog gaan luisteren? Had je 20 minuten bespaard 😀


    15 augustus 2007 om 18:26
    Fred Zelders

    @Victor

    Kan jij niks aan doen. Het is mijn eigen schuld. Dus geen probleem. Ik wil alleen ‘die waste of time’ bij anderen voorkomen.

    Ik had, omdat Biz Stone daar aan het woord kwam, stilletjes en ondanks de interviewer gehoopt TOCH iets te horen waardoor ‘mijn gevoel’ bij Twitter weer een beetje ten positieve gekeerd zou worden.


    15 augustus 2007 om 18:31
    Victor Kuppers

    @ Fred

    Op zich heb je gelijk. Het feit dat het om een 14-jarige gaat maakt het op zich wel opmerkelijk.

    Maar terug naar Twitter, als ze pro accounts gaan aanbieden, wie zou dat dan doen? Dat je downtime (drastisch) verminderd wordt doordat je op een aparte server draait (+ extra features natuurlijk).

    En wat zou dan het maximale bedrag zijn? Mijn grens ligt denk ik op € 15 p/j…

    Anyone?


    15 augustus 2007 om 18:51
    Annet

    @Ton

    Het beperkt zich wat mij betreft slechts tot het verslavingselement en de hype, de vergelijking SL en Twitter. Ik ben ook erg enthousiast over het medium en de mogelijkheden. Ik kijk daarbij ook naar de vele Twitterklonen, zoals Jaiku (RSS) en Yappd (foto’s), die meer mogelijkheden, maar met dezelfde simpelheid bieden. Uiteindelijk komt er een nieuw netwerk, met andere meer mobiel/game gerichte mogelijkheden en hoppa! Twitter is vergeten. Laten we dus tot die tijd kritisch blijven ten aanzien van onze digitale bewegingen.


    15 augustus 2007 om 19:07
    erwin blom

    Ik zeg liever: laten we vooral enthousiast blijven.


    15 augustus 2007 om 19:12
    Fred Zelders

    @Marco

    Gezien ja. DAT video interview was stukken beter en interessanter.

    Wat de rode vlag betreft: We hebben plenty geduld 🙂

    @Victor

    Daar heb je gelijk in.

    @erwin blom

    Hoewel niet actief-Twitterend ben ik wel mateloos ge-interesseerd in Twitter als fenomeen. Dus vauit dat perspectief zeker ‘enthousiast’.

    @Annet

    100% eens


    15 augustus 2007 om 19:24
    ritanila

    Via Pine, Talk, BBS, Fidonet, Usenet, Hacktic, DDS, The Well, Gopher, IRC, Ultima, Everquest, Yahoogroups, Fora, ICQ, MSN, Orkut, Friendster, Netvibes, Flickr, Wikipedia, del.icio.us, Furl, Blogs, Podcasts, Digg, Hyves, Ning, SL en WoW ben ik bij Twitter aangekomen, en nu alweer verder naar Jaiku en Numpa. Nuttig? Vaak wel. Nieuw? Nee, het heet anders, het ziet er gelikter uit, maar het gaat nog steeds om de mensen die je er tegenkomt, waar je wat van leert, die jij misschien iets kunt leren, waar je je frustraties soms mee kunt delen en, maar dat wordt steeds minder, een gezamenlijk verleden mee hebt. Wat wel verschilt zijn de tools, ooit begon het met publieke telefooncellen en universiteitsbibliotheken, vervolgens thuis, veel later pas op de werkplek en nu onderweg, eerst met laptop en nu met de smartphone. Des te kleiner de tooltjes, des te beter de batterijen, des te meer multimedia, des te meer games op 3×3 inch, des te groter het risico dat je minder tijd hebt voor je relaties IRL. Vroeger heette dat risico de kroeg, je maitresse, voetbal, overwerk. Het is m.i. van alle tijden en heeft alles te maken met zelfbeheersing en tijdmanagement. Maar dit is alweer lang en eigenwijs genoeg, ik -moet- weer verder, even kijken of ik nog nr. 1 sta bij de meest populaire Bibl-2.0-Ning photoposters en kijken of die nr.92 bij Marcom beter kan en…

    Groet, ook aan al je avatars en Web 2.0 voorzichtig.

    Rita Niland aka ritanila


    17 augustus 2007 om 09:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!