Google News vraagt betrokkenen te reageren

9 augustus 2007, 11:42

Google News comments voorbeeldGoogle News vraagt personen en bedrijven die in het nieuws zijn dat op Google News te lezen is per e-mail te reageren op dat nieuws. De ingestuurde reacties komen onder de nieuwsberichten (uit blogs en nieuws sites) te staan, mits de verzender kan aantonen dat hij/zij daadwerkelijk de persoon is die in het artikel genoemd wordt. Het systeem zal voorlopig alleen in de US gelanceerd worden.

Dit is nogal een opmerkelijke stap van Google, ze plaatsen nu dus ineens echte content als aanvulling op de snippets die ze van nieuwssites en blogs halen. Dit biedt meer ruimte voor advertenties en zal de discussie over auteursrecht wel weer laten opwaaien. Maar wat is mijn ogen veel interessanter is, is het feit dat Google hier van een belangrijk principe afstapt…

Google heeft namelijk altijd verklaard haar diensten te baseren op algoritmen om niet afhankelijk te zijn van menselijke editors. Algoritmen zijn namelijk schaalbaar, je hoeft niet meer handmatig duizenden spammers te verwijderen als je één stukje in je algoritme bouwt wat dit voor je doet. Enkele programmeurs kosten een stuk minder dan een heel leger editors. Bovendien kan een algoritme niet partijdig zijn, wat een hoop juridisch gedoe scheelt. (‘It wasn’t me, it was the algorithm’) Verder zijn Larry en Sergei natuurlijk Wizzkids.

Hoe kun je reageren op een bericht in Google News?

Ben je genoemd in een nieuwsverhaal op Google News, dan kun je je reactie sturen naar news-comments@google.com. Vermeld naast je reactie ook een uitleg hoe ze kunnen controleren of je e-mailadres klopt en of je wel bent wie je zegt dat je bent. Iemand bij Google zal je reactie verwerken en mits goedgekeurd onbewerkt plaatsen bij het nieuwsbericht in kwestie.

Hoe zien reacties in Google News er uit?

Een voorbeeld van een reactie bij vind je bij een zoekopdracht naar McDonalds:

Google News laat reacties toe

Klik je op de comment, dan krijg je zulke comments te zien:

Google News laat reacties toe

Google versus Yahoo! = Rekenkracht vs. Menskracht

In de tweede helft van de jaren negentig hebben de mensen achter Google en Yahoo! voor een hele belangrijke beslissing gestaan. De zoekmachines die gebaseerd waren op een spider hadden op dat moment allemaal grote problemen om de snelle groei van het internet bij te houden. Informatie in deze zoekmachines was zwaar verouderd en de zoekmachines waren erg traag. Velen waren er op dat moment van overtuigd dat het beter was de informatie op het internet doorzoekbaar te maken door middel van een directory dan door middel van een op een spider gebaseerde zoekmachine.

In die tijd ontstonden vlak na elkaar op dezelfde universiteit Yahoo! en Google. Yahoo! (Overture/ GoTo.com) koos er al snel voor om de informatie op het internet inzichtelijk te maken door middel van een, door mensen samengestelde, directory terwijl Google koos voor een spider met een algoritme.

(Bij Overture/Goto.com werd deze keuze afgedwongen door investeerders na een interne strijd tussen de oprichters en de investeerders. Als Overture/GoTo.com bij de spider was gebleven was Google hoogstwaarschijnlijk een voetnoot gebleven in de geschiedenis van de zoekmachines en gebruiken we nu allemaal Yahoo!)

Jaren later zouden ze bij Overture/Yahoo op die beslissing terugkomen en alsnog aan een algoritmische zoekmachine gaan werken, maar toen was de achterstand op Google al te groot.

Deze keuze zit nog steeds diep ingebakken in de cultuur van deze bedrijven. Je ziet dat aan allerlei besluiten. Yahoo! zet veel meer in op de kracht van de massa mensen. Bij producten van Yahoo kun je bijna altijd ratings geven, reviews schrijven enz. Veel informatie is afkomstig van de user base van Yahoo! en rankings zijn deels gebaseerd op de input die ze uit deze gebruikers krijgen. Ratings en reviews helpen Yahoo dus om de informatie te ordenen.

Maar reviews en ratings kunnen ook onbetrouwbaar zijn. Ze bieden mogelijkheden tot spam en zijn vaak heel eenzijdig en extreem. Daarom zie je dat Google in bijna alle gevallen kiest voor de algoritmische aanpak. Maar van dat principe lijkt Google nu een beetje af te stappen nu ze comments toelaten bij het nieuws op Google News.

Google zal overspoeld worden door mailtjes van mensen die vagelijk met nieuws te maken hebben en een kans ruiken op een betere ranking, naamsbekendheid en meer bezoekers naar hun website. Al die aanvragen moeten door menselijke editors bij Google News worden gecontroleerd.

Het is de vraag of dit een uitzondering is, of dat dit een koerswijziging is die we in meerdere producten van Google zullen terugzien.

Wat hebben we hieraan?

Op dit moment plaatst Google News alleen de reactie zelf. Het is niet mogelijk daar bijvoorbeeld een link in aan te brengen naar je website. Bovendien is het reageren op nieuws voorlopig alleen in de US mogelijk.

Als Google later besluit dit ook in het Nederlands te lanceren, dan wordt het belangrijk goed te monitoren of je bedrijf in het nieuws komt. (dat is natuurlijk al belangrijk, en heet reputatie management) Is dat zo, dan heb je een mooie kans om je bedrijf te etaleren.

Bronnen en meer informatie

Google News

Google News Help

Google News Blog

Ars Technica

Search Engine Land 1

Search Engine Land 2

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Had het nog niet gelezen maar inderdaad een interessante ontwikkeling. Alhoewel Google hiermee lijkt af te stappen van haar visie om alles te baseren op algoritmes, vind ik het geen slechte stap. Enig idee of ze dit ook in Nederland willen doorvoeren?


    15 augustus 2007 om 17:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!