Mercedes-Benz sponsort de Nederlandse mode

3 augustus 2007, 10:34

Vorige week stond Amsterdam in het teken van de Amsterdam International Fashion Week (AIFW). Modeminnend Nederland haastte zich naar onze hoofdstad om daar de Coutures van zowel gevestigde als jonge Nederlandse ontwerpers te bekijken. Op de vooravond van het AIFW was de Prelude, georganiseerd door de Dutch Fashion Foundation (DFF). Samen met main partner Mercedes-Benz biedt DFF twee maal per jaar een exclusief platform waar jonge labels hun nieuwste collecties kunnen presenteren aan een zeer selectief publiek. Ondanks de exclusiviteit van Prelude en de volle gastenlijsten van het AIFW kreeg ik de mogelijkheid om bij beiden een kijkje te nemen.

Prelude werd dit jaar gehouden in de Koepelkerk van het Renaissance Amsterdam Hotel. Chique mensen stapten uit chique Mercedes-Benz auto’s bestuurt door chauffeuses van Models at Work. De rij voor de deur werd steeds langer en om 19:00 werden de deuren geopend. Na een uur binnen te zijn geweest snapte ik waarom Mercedes-Benz Prelude ondersteund.

In eerste instantie waren daar de bekende Nederlanders zoals Frans Molenaar, Ans Marcus, Hadewych Minis en Inge Ipenburg. Tijdens dit avondvullende programma werden er bij de Interludes (pauzes) beneden caipirinha’s geserveerd. Op de eerste etage waren er barretjes van Moët&Chandon en Bols. En natuurlijk waar iedereen voor gekomen was, de modeshows van Corné Gabriëls, Conny Groenewegen met als klap op de vuurpijl de show van Mada van Gaans. Na afloop van de laatste show druppelden de genodigden duidelijk tevreden naar buiten.

Mijn bezoek aan het AIFW was een totaal andere beleving. Zo kan mode dus ook gepresenteerd worden. Op het Museumplein in een grote witte tent met een groene vloer en een hele lange bar in de ontvangstruimte. Het was erg druk en het gemêleerde publiek stond te wachten voordat de Individuals show van het AMFI van start kon gaan. Individuals is het merk van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) ontworpen, geproduceerd en gebrand door derdejaars studenten. Na een groot applaus hebben we nog een klein drankje gedronken en zijn we weer naar huis gegaan.

Het grote verschil tussen beide modeplatforms was duidelijk te merken en uit zich in elk detail. Het AIFW biedt een heel groot en breed podium. Prelude daarentegen is veel kleinschaliger, intiem en vooral een hele beleving.

Op te merken is dat de Dutch Fashion Foundation momenteel midden in een groeispurt zit mede dankzij Mercedes. Tweemaal per jaar Prelude in Amsterdam en driemaal per jaar een bezoek aan metropolen over de hele wereld. In nog geen tien maanden is DFF in New York, Parijs en Rome geweest met Dutch Touch om de Nederlandse ontwerpers daar op de kaart te zetten met Mercedes aan haar zijde.

Ernst Dirkzwager
Country Manager Nederland bij Readpeak

Ernst Dirkzwager is sinds juli 2007 blogger bij Marketingfacts. Na jaren in videoadvertising is hij sinds januari 2024 Country Manager voor Readpeak. Readpeak is een native advertising platform met een premium 2 premium approach.

Categorie
Tags

1 Reactie

    ernstdirkzwager

    @gijsbregt

    Het is mij niet direct opgevallen dat MB opnamen aan het maken was. Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat ze een web tv-kanaal hadden. Als je een keer de kans hebt is het echt de moeite waard om te gaan trouwens. Ik was onwijs onder de indruk over de manier waarop ze alles hadden geregeld.


    4 augustus 2007 om 09:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!