Technologie organisch onderdeel in leven jongeren

26 juli 2007, 05:52

Persbureau Reuters maakt op de website van de New York Times melding van een groot internationaal onderzoek onder jongeren over technologie (via: ZBdigitaal), in opdracht van MTV Networks en Nickelodeon.

Aan het onderzoek namen 18.000 jongeren deel, uit zestien landen. Uit de resultaten komt naar voren dat jongeren van 8 tot 24 jaar nog niet echt warm lopen voor technologie als concept. Ondanks dat ze vaak gebruik maken van het internet en bijna allemaal in bezit zijn van een mobiele telefoon.

Jongeren zien technologie niet al een ‘aparte entiteit’ maar meer als een organisch onderdeel van hun leven. Ze zullen het dus niet snel hebben over sociale netwerken. Ze doen het gewoon. Veel en vaak (lees ook: Rapport sociale netwerken: Never ending friending).

In het rapport, waarvan hier in dit persbericht een zeer uitgebreid verslag van vijf pagina’s staat, formuleren de onderzoekers de houding van jongeren ten opzichte van technologie zo:

‘Kids and young people don’t love the technology itself – they just love how it enables them to communicate all the time, express themselves and be entertained.’

Jongeren uit onder meer de V.S., Japan, China, Engeland en Mexico namen deel aan het onderzoek. Technologietermen die onder jongeren het vaakst gebruikt worden houden verband met het uitwisselen van informatie: ‘download’ en ‘burn’.

Onder de jongeren treden cultuurverschillen op in gebruik van technologie. Zo is voor Japanners de mobiele telefoon het belangrijkste digitale apparaat, omdat de telefoon veel privacy biedt. Japanners wonen vaak in kleine huizen, en hebben dus weinig privacy, aldus het onderzoek.

Maar ook het klimaat is bepalend voor het gebruik van technologie. In landen waar meer sprake is van een ‘buitencultuur’ is voor jongeren het gebruik van de mobiele telefoon zeer belangrijk.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Hielko

    Voor kinderen is het ook logisch dat alle mogelijkheden als organisch onderdeel zien van hun leven. Zij zijn niet opgegroeid met de ontwikkelingen van de technologie, de toepassingen zijn gewoon beschikbaar. Dat bepaald in mijn ogen ook hoe ze het gebruiken. Ik zie het ook bij mijn eigen kinderen, ze kunnen nog niet lezen, maar wel op bijv spele.nl spelletjes doen. Zij kijken puur grafisch en doelgericht, dat is heel anders dan wij.

    Mijn vraag is of wij met het onderwijssysteem en methodes versus de beschikbare tools onze kinderen niet verkeerd onderwijzen/opleiden. Zijn de basisvaardigheden die wij als noodzakelijk achten nog wel echt de vaardigheden die deze generaties straks nodig hebben?


    26 juli 2007 om 06:28
    mgvandenbroek

    @Hielko: iets in het kader van ‘Je hoeft niets te weten, als je maar weet waar je het kan vinden?’ 😉

    Wat bedoel je precies met basisvaardigheden? Je wilt toch niet gaan tornen aan rekenen en taal neem ik aan? Ik denk dat het Nederlandse onderwijssysteem in ieder geval niet op de muziek vooruit loopt wat betreft het omarmen van nieuw technologie…


    26 juli 2007 om 07:14
    Hielko

    @Matthijs

    Ik bedoel niet zo zeer de basisvaardigheden zelf, maar de manier waarop wij de basisvaardigvaardigheden aanleren. De nieuwe generaties gaan daadwerkelijk heel anders om met informatie vergaren en verwerken. Mede dankzij de technologie hebben ze ook de beschikking over veel meer informatie.

    In mijn ogen is daar ook echt wel een verandering gaande in het leerproces van deze generatie. Daar moeten het onderwijs op inspelen, zonder dat het ‘Je hoeft niets te weten, als je maar weet waar je het kan vinden?’ wordt.


    26 juli 2007 om 13:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!