Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

   20 juli 2007    @ewoutwolff    4969 x bekeken

Het is officieel zomervakantie voor Nederland. Dat geldt dus ook voor internet- en mobiel Nederland.

En dat geeft een dilemma : je bent hier de hele dag bezig met bloggen, texten, IM-en, Skypen, posten, podcasten, online radio aan het luisteren en natuurlijk : Twitteren.
Maar dan : vakantie, partner, kids, rust – allemaal goede redenen om de media frenzy wat te bedaren. Maar gaat dat ook echt lukken ?

Kortom : hoeveel media neem je mee op vakantie ?


(P.S. : als je jezelf op social media-addiction wilt testen : check JaffeJuice. com

Gepost in: Mobile marketing, Online PR & Branding, Web analytics

Over de auteur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

, Saristos

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 19 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Zijn achtergrond: meester in de rechten en een mba. Leerde verkoop in het bedrijfsleven, marketing bij Fortis en werd daarom marketing manager van een internet bedrijf. Later volgde hoofd marketing & innovatie bij de AVRO en manager nieuwe media bij Proteq. Als interim manager heeft hij gewerkt voor Centraal Beheer, AXA, de Efteling, Freo, Alliander en De Lage Landen. Hij is nu partner bij Saristos, online marketing & social media realisten: een bureau voor online marketing en effectieve social media.

21 Reacties

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

André Scholten, andrescholten.net

Wanneer ik op vakantie ga, ga ik ook echt op vakantie. Dus 2 weken lang offline, zelfs mijn mobiel gaat alleen maar op gezette tijden aan voor noodgevallen.

geplaatst op 20-07-2007 om 10:02 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Christian van den Berge

ik sluit me bij Andre aan; vakantie is vakantie dus ben ik niet (of nauwelijks) connected!

geplaatst op 20-07-2007 om 10:21 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Roy Huiskes, chapter42.com

Wat een onzin om in je vakantie half gedwongen niet connected te zijn.

geplaatst op 20-07-2007 om 10:26 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Marco Derksen, Upstream

Waar ik ook ben ik zal altijd connected zijn via mobiel. Het is wel zo dat ik de vakantieperiode minder online ben, minder vaak mijn email, feeds of tweets lees en zeker minder andere websites bezoek.

geplaatst op 20-07-2007 om 10:42 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Daniel

Ook bij mij gaat alles uit. Enige moment in het jaar om eens lekker een stapel boeken te lezen.
@Roy, hoezo half gedwongen? Totaal vrijwillige keuze.

geplaatst op 20-07-2007 om 10:43 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

André Scholten, andrescholten.net

@Roy: er zit niets gedwongens aan.

Ik ben 6 tot 12 uur per dag online bezig met van alles en nogwat. En om daar even helemaal aan te ontsnappen ga ik totaal offline. Tijd voor het gezin, even je gedachten helemaal ergens anders. Dat levert mij de echte ontspanning en rust die ik zoek in een vakantie.

geplaatst op 20-07-2007 om 10:49 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Roy Huiskes, chapter42.com

Als je alles thuislaat, dan is het zeker wel halfgedwongen offline, op het moment dat je toch iets online wilt vinden dan heb je jezelf daarin beperkt.

Ik zit erg veel online, maar ik heb geen enkele moeite om niet online te zijn, echter als ik 'vrij' ben vind ik het nog steeds leuk om mijn online blogs te lezen etc.

Dat je je telefoon moet uitzetten om 'offline' te zijn vind ik dan ook de grootst mogelijke kolder, maar goed, dat is vooral mijn mening ;) Daarbij snap ik niet dat als je het zo leuk vind om boeken te lezen, waarom je je daarin moet beperken om dat vooral veel te doen in je vakantie...

geplaatst op 20-07-2007 om 10:55 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Peter Bonjernoor, Zaph Webdevelopment

Vakantie is vakantie. Vorige week geen computer aangeraakt, geen krant gelezen, geen TV gekeken, en mijn mobiel, die de hele week in een la in het appartement lag, alleen maar gebruikt om naar het thuisfront te bellen dat alles okay was.

geplaatst op 20-07-2007 om 12:02 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

arjan

Op de hoogte blijven van de 'dagelijkse ontwikkelingen' zie ik niet als werk. Meer als een primaire behoefte. Dus ook op vakantie probeer ik zoveel mogelijk te volgen.

geplaatst op 20-07-2007 om 12:10 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Victor Kuppers

Heerlijk, de hele vakantie "not connected" zijn en zodoende tijd maken voor totaal andere zaken. Als ik thuiskom filter ik het belangrijkste er toch wel snel uit. En soms is het ook wel eens leuk om van iemand anders iets nieuws te horen. Of mag je soms na je vakantie niet zeggen "Nee, dat wist ik nog niet....waar heb je dat gelezen, gehoord, beleefd?"

Ik schaam me er in ieder geval niet voor :D

geplaatst op 20-07-2007 om 12:31 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Martin van Kranenburg, Online Sinds1998.nl

@ Roy: met je verkeerde been uit bed gestapt? Toe aan vakantie? Maar hoe iedereen het ook viert, geniet er ervan.

geplaatst op 20-07-2007 om 13:21 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Roy Huiskes, chapter42.com

@Martin, ik ben schijnbaar, samen met arjan, een van de weinige mensen die zijn werk echt heel leuk vind en collega's heeft die snappen dat als ik vakantie heb niet de hele dag lastig gevallen hoef (let op, hoef, niet wil) te worden, echter als ze iets willen weten zal ik ze altijd helpen.

Dat iedereen het hier als een noodzaak ziet om zich helemaal te ontkoppelen kan ik gewoonweg niet begrijpen. Helemaal niet als het gespekt gaat met dooddoeners eerste klas. Maar goed, iedereen moet inderdaad van zijn eigen vakantie genieten zoals hij of zij dat wil.

Ook als dat betekend dat je je het liefst helemaal afsluit van de rest van de wereld, echter vraag ik me dan af als je dat zo leuk vind of je dan wel de juiste baan hebt genomen, maar ook dat is mijn eigen instelling en misschien zelfs wel levensvisie.

geplaatst op 20-07-2007 om 13:33 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Ewout Wolff, Saristos

Eerlijk is eerlijk : ik post dit artikel natuurlijk niet, als ik dit dilemma niet aan den lijve ervaar. Nee, ik vind het erg leuk om te internetten en meer. Maar ja : ik heb ervaren dat totaal ontkoppelen je opmerkzaam maakt voor hele nieuwe dingen. Dus niet goed/fout, maar meer : leuk en ook leuk/anders.
Kortom : Ik ga voor de Complete Unplug.

Beste teken of mij dit gelukt is : als ik terugkom op mijn werk en ik alle userid's en passwords vergeten ben. ;-D

geplaatst op 20-07-2007 om 14:25 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Marieke V

Ben drie weken totaal uitgeplugd geweest. Nouja, één keer een internetcafé bezocht.
Ik vind mijn werk heel erg leuk, daar ben ik dan ook heel veel mee bezig. Ook in mijn vrije tijd. Ik vind lezen (literatuur) ook heerlijk, maar daar kom ik moeilijk aan toe, kan de rust niet vinden. Tijdens de vakantie wel. Gewoon even een tijdje een andere mindset. Ik vind dat erg fijn.

Maar toen ik thuis kwam was het eerste wat ik deed - na de poes aaien - de computer aanzetten.

geplaatst op 20-07-2007 om 15:23 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Hayo van Tuinen, Van Tuinen Internet

Als kleine zelfstandige lees ik dagelijk mijn e-mail en reageer als het nodig is.
Je kunt prima op vakantie zijn en toch 1 of 2 keer per dag kijken wat er gebeurt en of er actie moet worden ondernomen.

Ik ben het met Roy eens dat er wat krampachtig wordt gedaan over online zijn op vakantie. Ik was erg blij dat een van de faciliteiten van mijn zomerhuisje in Tsjechië een internetverbinding is. (Mijn kinderen protesteerden hier ook niet tegen.)

Je gebruikt waarschijnlijk ook nog wel een auto/electriciteit enz. op vakantie, dus waarom zou je dan niet meer op internet mogen om "te kunnen ontspannen".

geplaatst op 20-07-2007 om 16:12 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Jochem van L.

Ik vind dat unpluggen ook onnodig, hoewel m'n werk niet naar m'n telefoon staat doorgeschakeld op vakantie en ik ook niet automatisch mail op haal (dat doe ik wel als ik een keertje zin heb om te werken). Maar belangrijke zaken komen gewoon door en als ik het nieuws of weer in Nederland wil weten, check ik ook gewoon nu.nl.

Kortom: ik zorg ervoor dat ik niet aan het werk moet (tenzij het echt belangrijk is), maar aan het werk ga als ik zin heb (heb je nu eenmaal soms).

geplaatst op 20-07-2007 om 16:36 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Ben Licher

Als beginnend blogger blijf ik lekker bloggen, al heb ik wat voorraad voor dagen met minder inspiratie. Als ondernemer ben ik voor sommige klanten wel bereikbaar. Meestal storen ze me niet, maar voelen zich vereerd dat ik voor hen bereikbaar ben. Ik ga niet meer naar een vakantiehuisje waar geen draadloos internet is. In m'n vrije tijd heb ik tenminste eens de gelegenheid om te surfen, m'n reader leeg te lezen en nieuwe dingen te ontdekken en eens ergens een reactie achter te laten :-). geen gezin meer dat aandacht vraagt en een echtgenoot die net als ik met z'n laptop op schoot zit.

geplaatst op 20-07-2007 om 18:06 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Ben Licher

En om je vraag te beantwoorden: ik neem alle media mee.

geplaatst op 20-07-2007 om 18:08 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Caroline Korsten, Novo Sentio

Ik ga op vakantie en ik neem mee... de mobiel en de PDA (wil Word bij de hand hebben, coz you never know wat je onderweg tegenkomt). En ik zoek regelmatig een internetcafe op in den vreemde.

geplaatst op 20-07-2007 om 20:31 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Annet

Ik maak gebruik van het internet in het plaatselijke dorpshuis, maar krijg maandag internet dans la maison (wat zijn die fransen lui en traag). Verder is mobiel bellen helemaal niet zo duur en de PDA gebruiken we voor spelletjes only. De laptop uiteraard, ik zou niet zonder kunnen.

Bonnes vacances! ;-)

geplaatst op 21-07-2007 om 10:05 uur

Zomertest : hoeveel media ga je gebruiken ?

Patrick Petersen, AtMost

'Een dag niet gemaild, is een dag niet geleefd'
Bij het boeken der vakantie kijk ik wel of er een internetcafe-op-niveau aanwezig is in de buurt. Ging vroeger de Commodore 64 mee naar Centerparcs, nu gaat de UMTSwired laptop mee. Kunnen de kinderen leuk hun dvds op bekijken.

De iPAQ MDA gaat mee in het kader van 'vakantiefoto's maken'. Komen toevallig ook mails op binnen(GPRS). Dat mobile-producenten nog geen e-mailhandy hebben uitgevonden die zich eenvoudig en vooral betaalbaar laat aanpassen aan de vakantiebelprovider, begrijp ik niet.

Elke ochtend uurtje bloggen houdt de touch met het thuisfront gezien vanuit een vakantie-point-of-view.

Verder kent het twitteren op Hyves een mooi vakantieritme plus het makkelijk posten van vakantiepics(via mail).Gelukkig ook Marketingtwit van MF!

Wellicht een idee om een vakantiecompetitie te houden wie de meest originele MF!-blogging-op-vakantieadres op de digitale pic zet?

'20% Van de werknemers doet dit in meer of mindere mate ook tijdens hun vakantie. 14% laat de e-mail verzender van het bericht wachten tot hij of zij terug is van vakantie en bijna de helft schuift dit door naar zijn of haar collega's, waarvan 64% de e-mail kan bekijken vanaf de eigen computer en 36% eerst achter de computer van de collega moet gaan zitten.' Bron: basenet.nl

geplaatst op 21-07-2007 om 12:41 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.