Marketeers gek op weblogs?

11 juli 2007, 04:45

Het Tijdschrift voor Marketing presenteert vandaag alweer voor de achtste keer zijn jaarlijkse Grote Marketing Enquête. Uiteraard mocht in de enquête een vraag over het bezoek en gebruik van marketingblogs niet ontbreken. Hieronder de uitkomsten op een rijtje:

  • Meer marketeers bezoeken wekelijks een marketingweblog (37 procent tegen 33 procent in 2006).
  • De groep die nooit een marketingblog bezoekt daalt. Van 45 procent in 2006, naar 31 procent dit jaar.
  • 39 procent van de blogbezoekers reageert zelden, 41 procent reageert nooit. 4 procent reageert regelmatig, 16 procent heel af en toe.
  • Mannen reageren vaker dan vrouwen.
  • Vier op de tien organisaties waar marketeers werkzaam zijn gebruiken weblogs regelmatig (17 procent) om informatie te verzamelen over hun eigen producten of diensten.
  • 1 op de 7 marketeers meldt dat ze bewust adverteren in de omgeving van specifieke weblogs. Dat is natuurlijk nog erg weinig.
  • 66 procent (in 2006 was dit nog 61 procent) van de marketeers onderschrijft de stelling dat de marketingwaarde van weblogs onderschat wordt.

Op Molblog wordt een mooie quote aangehaald van een van de respondenten:

(…) We onderschatten het medium niet, maar we weten het ook nog niet geheel op waarde te schatten (…)

Als deze uitspraak representatief is voor marketeers, dan betekent dit dat weblogs nog niet die plek hebben ingenomen in de marketingmix die ze misschien wel verdienen. Of die ze misschien zouden kunnen veroveren…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    mgvandenbroek

    Uit het persbericht:

    De ontdekking van YouTube

    Marketeers hebben daarnaast online video ontdekt: een ruime meerderheid van 59 procent van de marketeers komt zelf regelmatig (28 procent) dan wel af en toe (31 procent) op YouTube en soortgelijke sites. Twintig procent van de marketeers stelt dat de organisatie waarvoor ze werkzaam zijn YouTube wel eens gebruikt om te communiceren met de doelgroep. Bij B-to-C marketeers is dat zelfs 31 procent. Zo’n 40 procent van de marketeers zegt, op dit moment nog te weinig of geen zicht te hebben op de mogelijkheden die videocontent voor commerciële communicatie biedt.


    11 juli 2007 om 06:19
    theo van vugt

    @Marco: een online poll onder MolBlog-bezoekers is wel wat anders dan een representatief onderzoek onder marketeers door een marktonderzoekbureau dat gecertificeerd is 🙂

    Dus: blijf van die Grote Marketing Enquete af! Al acht jaar een onderzoek onder marketeers dat trends en ontwikkelingen in kaart brengt. Niet altijd even spectaculair, maar wel interessant voor iedereen die zich echt in een vakgebied wil verdiepen. Je hebt de TVM met het verhaal vandaag in de bus, dus lees ze!

    Ter zijde: valt me op dat al die mensen die over interactieve marketing schrijven, zo gebeten op de uitslag van de molblogpoll (Twitter is onzin!) reageren…terwijl het gros van mijn marketingpubliek daar dus kennelijk helemaal niets mee heeft.

    Misschien moeten jullie het beter uitleggen?


    11 juli 2007 om 06:24
    Floris

    Misschien zijn mensen een beetje hype-moe? Ondanks de toegevoegde waarde die Twitter weldegelijk kan bieden is het illustratief hoe snel toepassingen als deze als the next big thing worden gebombardeerd. Zoiets zag je bij Second Life ook gebeuren. Het gebrek aan een beetje relativering zonder daarbij de innovatie de nek omdraaien is iets wat wellicht een tegen-reactie oproept?


    11 juli 2007 om 06:31
    Mathijs

    Hoi Theo, ik kom je in de comments overal tegen, wellicht binnenkort op Twitter, give it a go! Als reactie op je vraag over uitleg:

    mijn voordelen van Twitter:

    – heb nieuwe mensen leren kennen met zelfde interesses/vak

    – hoef minder feeds/blogs/sites te lezen, urls komen via twitter langs

    – mobiel ook goed bij te houden

    – inderdaad hypegevoelig, maar ook uitstekende hype-creator

    – netwerken, je weet wat iedereen doet en leert mensen beter kennen. Erwin Blom vd VPRO zei al eens op Twitter dat hij meer persoonlijke dingen weet van z’n twittervrienden dan van z’n echte vrienden

    – je houdt als persoonlijk gecreeerde community trends in de gaten, scheelt je tijd

    – het is fun, sociaal en ik lig regelmatig dubbel om ‘onzinnige’ opmerkingen…

    wie vult meer voordelen aan?


    11 juli 2007 om 06:43
    Frans Jan Boon

    Bij veel marketeers hebben weblogs idd nog niet die plek in de marketingmix ingenomen die ze wel verdienen. Marketeers die meer voorop lopen zien de communicatie- en advertentiemogelijkheden van weblogs wél. En anders kunnen wij ze wel overtuigen met een reeks succesvolle cases 😉


    11 juli 2007 om 07:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!