CD-verkoop daalt sneller dan verwacht

9 juli 2007, 03:20

Cd-verkoop daalt sneller dan verwachtWie recentelijk nog heeft geprobeerd een muziek-cd te kopen zal ongetwijfeld moeite hebben gehad een winkel te vinden waar ze uberhaupt nog verkrijgbaar zijn. Dat de wereldwijde verkoop van cd’s en muziekvideo’s daalt, zal dan ook niemand verbazen. Toch lijkt deze daling harder te gaan dan verwacht aldus het FD. Het baseert zich daarbij op recente cijfers van de International Federation of the Phonographic Industry (IFPI).

Wereldwijd werd er in 2006 voor $17,5 miljard aan cd’s en muziekvideo’s omgezet. Dat is een daling van 11% vergeleken met 2005. De verkoop van op het internet aangeschafte muziek steeg vorig jaar met 85% tot $2 miljard, maar dit kon niet voorkomen dat de totale omzet van muziekverkoop met 5% terugliep.

Volgens directeur John Kennedy van de IFPI is de daling scherper dan begroot, omdat er flink meer illegaal muziek werd gedownload. ‘Het percentage Europese huishoudens met een breedbandverbinding neemt snel toe en lag in 2006 al op 40%. Op elk legaal gedownload bestand worden er twintig illegaal van internet gehaald. Wij schatten dat in 2006 20 miljard muziekbestanden illegaal zijn gedownload.’

De IFPI doet geen voorspellingen over de wereldwijde cd-verkoop in 2007. Wel denkt de federatie in dat de verkoop van digitale muziek dit jaar met de helft groeit. Kennedy: ‘Niet zoveel als zou kunnen, als illegale verkoop aan banden wordt gelegd. Muziek is nu populairder dan ooit.’ Hij overweegt gerechtelijke stappen tegen internetproviders, als die geen maatregelen treffen tegen illegaal downloaden.

De Nederlandse platenindustrie heeft hier nog meer dan elders mee te kampen, zegt een woordvoerder van branchevereniging NVPI. ‘Dit is hier helemaal niet verboden.’

Bron:

Het Financieele Dagblad

Eerder gepubliceerd:

Digital Music Report 2007

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Dennis Hoogervorst

    Niet overdrijven, Marco. Loop eens Plato/Concerto of Velvet binnen in plaats van de Free Record Shop. Daar staan de rekken nog vol cd’s hoor. Hoewel ik natuurlijk niet durf te ontkennen dat de muziekmarkt snel aan het veranderen is.


    9 juli 2007 om 05:07
    media

    Haha, je hebt gelijk maar je moet voor de aardigheid eens proberen een muziek-cd te kopen in mijn geboorteplaats Aalten (dorp met toch al snel zo’n 20.000 inwoners). Niet meer mogelijk! In Arnhem waar ik nu woon heb je nog een aantal speciaalzaken maar ook daar is het aanbod beperkt. En daar waar je nog niet zo heel lang geleden de cd-zaken nauwelijks binnenkwam vanwege drukte, daar kun je er nu een kanon afschieten. De markt is in enkele jaren compleet op zijn kop gezet.


    9 juli 2007 om 05:15
    Dennis Hoogervorst

    Mee eens. Ik zal voortaan niet teveel in grote steden-kenmerken denken. Nu maar hopen dat ze in Aalten de weg naar Amazon of Bol.com weten te vinden. 😉


    9 juli 2007 om 05:24
    wouter rutten

    @Mijk: ik ben benieuwd welk prijselasticiteitsonderzoek je gebruikt om je ‘words te marken’. Daarnaast ben ik benieuwd hoe de rendementen eruitzien bij die omzetten.


    11 juli 2007 om 09:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!