Bisdom van Breda lanceert online game

4 juli 2007, 09:05

Bisdom van Breda lanceert gameWellicht geïnspireerd door de successen van de Amersfoortse pastoor Roderick Vonhögen gaat ook het Bisdom van Breda met de tijd mee op internet.

Sinds vandaag heeft men een Gaven van de Geest game online gezet waarbij getracht moet worden alle zeven gaven van de geest uit de hemel op te vangen. Opname in onze Viral Friday zal er wel niet inzitten, het spel zelf is bijzonder simpel (vrij saai zelfs), helaas ook nog eens zonder highscore-lijst van alle spelers, lijkt de send2friend het (nog) niet te doen en ik vraag mij af welke doelgroep men überhaupt voor ogen heeft gehad bij de ontwikkeling, maar afgezien daarvan is het een aardig initiatief vanuit onverwachte hoek.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Karel Geenen

    Titel moet waarschijnlijk Breda zijn ipv Brede…


    4 juli 2007 om 10:18
    evroekel

    @Karel: dank je, aangepast.


    4 juli 2007 om 10:20
    Chris Stapper

    De kerk heeft denk ik ook moeite met die doelgroep. Aan de ene kant heb ik altijd het idee dat, als ze iets vernieuwends doen, mensen dat niet bij ze vinden passen, omdat de kerk iets ouderwets is. En aan de andere kant is de kerk volgens veel mensen zo ouderwets dat het niet tof meer is. Dus welke kant ze ook op gaan, mensen verliezen interesse (niet wereldwijd, maar in Nederland, ik begrijp dat de kerk wereldwijd nog steeds groeit).

    Wat mij dan interessant lijkt is als een paar slimme marketingmensen eens hun koppen bij elkaar steken over hoe je uit zo’n situatie moet klimmen.


    4 juli 2007 om 10:49
    Jelle Bos

    Ik denk dat de oorzaak veel dieper ligt. De inhoud zit denk ik gewoon niet goed, en daar is geen marketingman die daar tegenop kan botsen.

    De eerste zin al: “De diocesane beleidsnota”. Daar zou ik als gemiddelde lezer al bij stoppen.

    Nog een zin: “In de Kerk wordt telkens weer kracht ontvangen van de heilige Geest, en doorgegeven. Gedoopte kinderen, jongeren en volwassen ontvangen de heilige geest op een bijzondere manier in het sacrament van het vormsel”. Iemand die dat snapt? Je krijgt op een of andere manier heilige geest, maar hoe is me totaal onduidelijk.

    Volgende zin: “Gesterkt door de heilige geest wordt met overtuiging en volharding werk gemaakt van geloofsoverdracht, van catechese.” Weer zo’n raar woord, maar wat bedoelen zou eigenlijk? Geloofsoverdracht? Maar hoe gebeurt dat dan? Beetje vaag allemaal.

    Als ze nou eerst eens de basis goed en duidelijk zouden kunnen uitleggen, komen ze al een heel eind. Probleem is volgens mij dat ze dat zelf niet eens kunnen. Dit bedoel ik overigens respectvol.

    Zo’n U2 op komen laten draven is dan wel geinig, maar wat heeft t met het ontvangen van heilige geest te maken? Niets 🙂


    4 juli 2007 om 12:05
    Thijs

    @Jelle: Het gaat niet zozeer om U2 als lokmiddel, maar als een communicatiemiddel om boodschappen over te brengen. De betreffende pastoor is meen ik U2 fan en gebruikt de tekst uit de nummers om zijn wekelijkse preek kracht bij te zetten. Ik denk dat dit beter bij de ‘doelgroep’ past dan een (blijkbaar) eenvoudige game.


    4 juli 2007 om 12:17
    Jelle Bos

    Ja, oke daar geef ik je gelijk in. Als communicatiemiddel is dat misschien beter.

    Maar wat ik bedoel is dat het ergens in de basis niet goed gaat. Want hoe je het ook communiceert, de inhoud zal toch nooit aanslaan bij jongeren. En dat heeft niets met de doelgroep te maken, maar met de algemene desinteresse van mensen voor geloof.

    Mensen worden steeds onafhankelijker en zijn niet bereid om de maatstaven in de bijbel te volgen. Hoe je het ook inpakt.

    Ik ben er van overtuigd dat als we enkele jaren verder zijn het geloof nóg verder weggezakt zal zijn, terwijl de marketinginspanningen steeds beter zullen worden.


    4 juli 2007 om 12:23
    Annemieke de Groot

    Het is leuk om ze welkom te heten in de 21e eeuw maar hier is totaal niet over nagedacht.

    Uhm… we moeten iets moderns doen… laten we een g..g… hoe heet zo’n spelletje ookal weer in coole hippe taal? Ja, een game! Dat is leuk. iets met de heilige geest vangen…. leuk man!

    Eerst eens nadenken wat je wilt bereiken en dan een leuk idee daaromheen bouwen dat ook nog werkt.

    Maar wel leuk dat ze iets proberen natuurlijk.


    4 juli 2007 om 13:19
    Pieter Bas Elskamp

    @ Jelle: Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat er redelijk wat mensen zijn die wel geloven, maar afhaken bij de huidige “droge” vorm (zoals je in je 1e post al aangeeft met citaten) van uitdragen van dat geloof.

    Als je de boodschap van je geloof in een moderner jasje giet en het zo brengt dat het voor de mensen weer interessant wordt, denk ik dat je wel weer meer mensen naar de kerk kunt trekken. Dus zou je met goede marketing en vooral goede communicatie wel meer zieltjes kunnen winnen en naar diensten kunnen trekken. Het gebruik van die U2 nummers in een modernere vorm van een dienst, zoals ik al aangaf is daar een voorbeeld van. Er zijn destijds een flink aantal media geweest die er aandacht aan gaven (exposure) en als ik het me goed herinner trok dit voor die kerk ook veel meer mensen (en vooral jongeren) naar de betreffende kerk.


    4 juli 2007 om 14:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!