ReclameReview: Artsen Zonder Grenzen

27 juni 2007, 06:55

{title}

We hebben de naam Concept Review veranderd in ReclameReview, want dat klinkt lekkerder. Ook zouden we vanaf vandaag graag jullie input krijgen via {encode=”ReclameReview@marketingfacts.nl” title=”ReclameReview@marketingfacts.nl”}. Maar goed, we gaan het hebben over de nieuwe campagne van Artsen Zonder Grenzen.

Media: Stationsabri’s

Credits:

Bureau: GREY Amsterdam

Creatie: Marvin Duval, Jan Bennink

Account: Barbara Wagenaar, Ellen Beemsterboer

Klant: Artsen zonder Grenzen

Verantwoordelijk aan klantzijde: Phaedra Mensen, Maatje Mostart

Fotografie: Marcel Christ

Productiemaatschappij: Inn-

Beeldbewerking: Magicgroup

Voor

Eigenlijk alles. Je wordt eerst op het verkeerde been gezet doordat het van een afstand lijkt alsof je een geweer ziet, maar dit ‘geweer’ is opgebouwd uit alle hulpmiddelen die Artsen Zonder Grenzen biedt aan de bevolking van Darfur.

Tegen

Tja, je zou kunnen zeggen dat de vorm van het geweer een negatieve associatie oproept…

Mijn conclusie: top!

Wat vinden jullie?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Rick van Dijk

    Ijzersterk! Creatief, mooi en heel erg duidelijk. Mis alleen de call to action. (of heeft AZG geen centjes nodig?)


    27 juni 2007 om 07:18
    Hardcopy

    Dat vind ik juist wel sterk. Het is geen zielige geld-vraag-campagne, maar juist een sterk statement: wij blijven hier.


    27 juni 2007 om 07:24
    Janneke

    Ik vind hem misplaatst agressief. Messen en injectienaalden in de vorm van een AK47 mitrailleur. Wat wil je dan uitstralen


    27 juni 2007 om 07:43
    Tobi Fondse

    Ik vind hem geplaatst aggresief. Bij Darfur heb je toch al een associatie met vechten en aggressie. Door te laten zien dat je (tegen de gevolgen) vecht met medicijnen geef je daar toch een positieve draai aan.

    Een tekortkoming? Ik zag pas na vier keer dat het om doktersattributen ging en zie nu pas dat het van AzG is. Maar dat kunnen ook mijn oogkleppen zijn.


    27 juni 2007 om 08:21
    Houtlust

    Credits zijn onderweg.

    Wat ik mis David, ook in de vorige reviews, is het vermelden van de doelstelling van de klant. Dat maakt de discussie wat makkelijker.

    Want wat is het in dit geval? Fondsenwerving, awareness?


    27 juni 2007 om 08:48
    Rick van Dijk

    David; wat is het doel van een campagne? Is het doel duidelijk te maken dat ze nog bestaan? We are here…

    Tobi; ben het met je eens… als eerste negatief kwam ik de logo plaatsing bij mij naar voren (zie eyetracking onderzoeken voor abri campagnes) en daarna de logo grote. Logo plaatsing begrijp ik ivm de witte streep in het verlengde van de injectie-spuit. Ook wil je geen naald naar je logo laten wijzen….. Dus is/was er bijna geen andere optie..keuze uit twee kwaden zou je bijna zeggen.. Logo kan haast niet groter ivm hierarchy…maar wellicht een andere oplossing wel… de crea had iets meer uitdaging kunnen krijgen…;)


    27 juni 2007 om 08:54
    mangold

    Ik vind ’t een prachtige tijdschriftcover, of op z’n minst artikelfoto. En vind ’t vervolgens jammer dat er geen tijdschrift of artikel achter zit…


    27 juni 2007 om 09:00
    Hardcopy

    Volgens AzG was awareness de doelstelling. Tenminste, als ik dit stukje tekst goed interpreteer:

    Artsen zonder Grenzen biedt rechtstreeks medische en humanitaire noodhulp in het door een burgeroorlog verscheurde Darfur. Om hier aandacht voor te vragen, ontwikkelde Grey Amsterdam deze abri die lijkt op een geweer maar van dichtbij blijkt te zijn opgebouwd uit de instrumenten die Artsen zonder Grenzen gebruikt in haar strijd.


    27 juni 2007 om 09:56
    Ramon Eijkemans

    ik vind het goed gevonden. Awareness is de doelstelling en daar slagen ze in. Mij was deze reclame ook al opgevallen trouwens, anders zou ik hier nu niet reageren, want normaal let ik niet zo op reclames :p


    27 juni 2007 om 10:48
    Daan

    Erg mooi beeld, komt heel krachtig over.


    27 juni 2007 om 12:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!