Digitale TV: groot bereik maar geen verandering in kijkgedrag

25 juni 2007, 02:55

Digitaal tv kijken is in het eerste kwartaal van 2007 sterk gegroeid. Dat blijkt uit onderzoek van Ernst & Young, (via mediaonderzoek.nl). Inmiddels hebben ruim 2,5 miljoen consumentenhuishoudens een digitale aansluiting. Dat is 35 procent van het totaal aantal Nederlandse huishoudens. De helft van de ‘digitale huishoudens’ kijkt via de decoder, de andere helft kijkt analoog. Maar waarom doen ze dat, als ze ook digitaal kunnen kijken?

Interessant om eens wat redenen op rij te zetten voor dat analoge kijkgedrag. Uit (iets ouder) onderzoek van de kabelraden:

– Men is niet gewend aan gebruik decoder

– Vervelend, al die verschillende afstandsbedieningen

– Kwaliteitsverschil tussen analoog en digitaal kán minimaal zijn

– Teletekst werkt niet bij digitale televisie

Goed, mensen moeten dus nog een beetje wennen aan het idee van digitale televisie. Des te interessanter: heeft digitale televisie eigenlijk invloed op het kijkgedrag? Nauwelijks: 87 procent van de deelnemers aan het onderzoek van Ernst & Young zegt dat digitale tv hun kijkgedrag niet beïnvloedt. Ook zorgt digitale televisie niet voor dramatisch opvallende verschillen in meer of minder tv kijken: zes procent van de ondervraagden zegt meer tv te kijken. Vier procent is minder televisie gaan kijken.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    venturo

    Dergelijke om/niet onderzoekjes blijven steken op voorspelbare axioma’s, misverstanden en contradicties. Digitale tv heeft nauwelijks meerwaarde voor een gemiddelde gebruiker, levert niet de gewenste HD kwaliteit voor flatpanel eigenaren (DE doelgroep) en is de markt werkelijk door de strot geduwd terwijl slip-in via de retail voor de hand lag.


    25 juni 2007 om 05:23
    Richard van den Boogaard

    Nogal een open deur die hier ingetrapt wordt… Nederlanders kijken televisie volgens het Pareto-principe: 80% van de kijktijd gaat naar 20% van de kanalen. Daar verandert de distributiemethode vrij weinig aan (analoog vs digitaal). Digitaal is niet altijd een vooruitgang, omdat a) zappen zinloos wordt (wachttijden hebt tussen het kanaalzappen), b) je geen teletekst meer hebt. Bovendien schaf je voor de slaapkamer(s) geen extra decoder aan. Dan zouden de extra (thema)kanalen die er geboden moeten worden de reden moeten zijn om meer te gaan kijken; met uitzondering van Journaal24 voorspel ik weinig verschuivingen naar van de eerste tien knoppen naar andere kanalen op de afstandsbediening. Het kijkgedrag zal pas echt veranderen zodra consumenten meer gebruik gaan maken van hun PVR (liefst aangestuurd door echte EPG met personalisatie), er een beter VOD-aanbod komt en meer interactiviteit.


    25 juni 2007 om 05:30
    media

    @Albert: klopt, voorlopig nog weinig meerwaarde.

    @Richard: pareto-principe zal niet zo heel lang meer gelden verwacht ik. Als (digitale) aanbod toeneemt en de consument de weg weet te vinden naar dit aanbod zal ook hier de long tail gaan gelden. Vraag is alleen, hoe lang gaat dat nog duren? 3, 5 of 10 jaar? Iemand?


    25 juni 2007 om 05:36
    Richard van den Boogaard

    @Marco: ik zie het wel gebeuren dat je vanuit favoriete programma’s doorverwijzingen gaat krijgen naar extra content die aansluitend op een themakanaal wordt uitgezonden. Dus: een korte versie van een “Andere tijden” documentaire op 3 en daarna een verdere verdieping (en rechtstreekse link via de remote) op HollandDoc, bijvoorbeeld.

    @Albert: HD is idd dé killer-app van digitale televisie. Niet hier, maar wel in de USA. Nu is daar het verschil tussen NTSC (Never The Same Color) en HD wel veel groter dan met PAL, maar door de afweging van Standard Definition (SD) vs HD loopt elke aanschaf van een groot LCD scherm met DTV abonnement uit op een teleurstelling. Maar ja, de analoge kanalen zitten de uitrol van HD in de weg op de kabel. Wel zouden de kabelaars er verstandig aan doen om een migratiepad voor te gaan stellen – bijvoorbeeld door voor PO, SBS en RTL elk één HD kanaal te ontwikkelen waarop specifieke content wordt gesimulcast. Te beginnen met de amerikaanse hitseries die al sinds jaren in HD worden geregistreerd…


    25 juni 2007 om 05:46
    venturo

    Richard, je wordt binnenkort op je wenken bediend met een Nederlands HD initiatief inclusief live voetbal.


    25 juni 2007 om 05:49
    Richard van den Boogaard

    @Albert: interessant. Van welke omroepgroep? PO, SBS of RTL/Talpa? Ik zie het niet gebeuren dat je deze concurrenten op een kanaal aantreft…


    25 juni 2007 om 05:52
    Folkert Leenstra

    In het stuk wordt gesteld:

    “Maar waarom doen ze dat, als ze ook digitaal kunnen kijken?”

    Ik draai het liever om, waarom zou je digitaal willen kijken terwijl je ook analoog kunt kijken?

    – extra kanalen voor € 2,-

    – makkelijke tv gids

    – ?

    Ik denk dat men de decoders eerst in de televisie zal moeten bouwen en teletekst werkend zal moeten krijgen alvorens men massaal overstapt. De extra afstandsbediening, de betrouwbaarheid van de decoder (in mijn eigen geval iig)en de onlogische zenderindeling (inactieve zenders die tijdens zappen openblijven en het niet zelf kunnen indelen van zenders) werken allemaal tegen. Ik denk dat de techniek gewoon nog niet zover is dat men makkelijk over kan stappen, de voordelen wegen nog niet op tegen de nadelen.


    25 juni 2007 om 06:23
    Joop

    Ik heb het al een jaar, en gebruikte het in het begin vooral voor specifieke kanalen. Als ik gewoon ‘even” t.v. wilde kijken, dan analoog.. want dan kan ik tenminste snel erdoorheen zappen. Hoewel sommige T.V.’s daar ook traag mee zijn.

    Ik denk dat consumenten nu zoveel functionaliteit en gemak krijgen in vele technologieën, dat niemand zit te wachten op trager zappen, niet kunnen instellen van zenders, en geen teletekst.


    25 juni 2007 om 07:05
    Matthijs Tielman

    Ben het helemaal met Folkert eens. Het is weer een kast erbij, nog een afstandsbediening en de controle over de zenderindeling is ook weg. Pas als dit allemaal verholpen is, zal het gaan werken.

    Verder heb ik ook sterk het idee dat het allemaal weer op een typisch Nederlandse manier, half bakken, wordt gebracht. Het zal pas echt op gang komen als de consument echt zelf kan bepalen wat hij of zij wil zien en wanneer.


    25 juni 2007 om 12:40
    Wasta

    De beeldkwaliteit is (bij mij) overigens ruk. Maar okay, het is niet duur (in vergelijking met UPC) en je hebt 24 uur per dag Spice Platinum.


    26 juni 2007 om 10:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!