Het virus Facebook
Kort geleden liet Rupert Murdoch(News Corp) iets los over zijn gevoel bij Facebook t.o.v. zijn MySpace. Hij werd door de Wall Street Journal het volgende gevraagd: “Aren’t newspaper readers drifting off to MySpace?” Zijn antwoord was: “I wish they were. They’re all going to Facebook at the moment.”
Facebook, een Sociaal Netwerk opgericht door Mark Zuckerberg beleeft momenteel een gigantisch momentum en is hard op weg om MySpace van de eerste plaats te verstoten.
Jyri Engeström heeft onlangs tijdens een presentatie aangegeven hoe vergankelijk en tijdelijk sociale netwerken kunnen zijn. In die presentatie gaf hij aan dat er hoogstwaarschijnlijk op korte termijn een netwerk komt dat de het einde van MySpace zal inluiden. Wellicht is Facebook dit.
Momenteel groeit Facebook met meer dan 100.000 gebruikers per dag en telt het 25 miljoen actieve leden. Ook Yahoo schijnt wederom interesse te hebben om Facebook te acquireren. Het bod zal nu een stuk hoger zijn dan 1 miljard dollar dat Yahoo vorig jaar er voor over had.
Heeft Facebook haar Tipping Point bereikt?
Afgelopen week heb ook ik 3 invites gekregen. Het heeft er alle schijn van dat een groot gedeelte van de groei van Facebook op dit moment buiten de bekende college en university students komt. Ook Europa begint nu langzaam geïnfecteerd te worden met het Facebook virus. Sinds de aankondiging van “The Platform”, een ontwikkelplatform om de rest van het (sociale) internet te integreren in Facebook, lijkt alles in een stroomversnelling te zijn gekomen. Mooi voorbeeld van The Platform is de twitter plugin. Deze app biedt je de mogelijkheid om “binnen” facebook te twitteren. Momenteel kan The Platform op 1000 nieuwe ontwikkelaars per dag rekenen die er hard aan werken om facebook nog sterker te verankeren in het sociale web.
Mijn verwachting is dat Facebook een zeer grote kans heeft om het eerste wereldwijde en universele sociale netwerk te gaan worden.
Moet nu toch wel langzaam een beetje ongemakkelijke worden in het Hyves kamp..
Gepost in: Social media marketing
30 Reacties
Frankvdk
Op mashable lees je per dag inderdaad bijna dagelijk over nieuwe toepassingen op facebook.
Toch denk ik niet dat veel mensen in Nederland zullen overstappen, meeste mensen geven niet veel om die techtoepassingen maar gaan meer voor de sociale aspecten.
geplaatst op 18-06-2007 om 10:33 uur
Annet de Graaf
@Raimo en alle anderen
Wil jij citizen zijn van één universeel netwerk? Eén virtuele identiteit bezitten? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
geplaatst op 18-06-2007 om 10:38 uur
Raimo van der Klein
@Annet, Ja.. ik wil citizen zijn van één universeel netwerk. Dit sluit namelijk niet uit dat ik op andere plekken citizen ben van kleinere gemeenschappen. We leven in een en/en wereld..
Facebook fungeert dan als een centrale hub.. Who knows...
geplaatst op 18-06-2007 om 10:57 uur
Carl Mangold, 24/7 World.net
@Annet: Ik ben al citizen van één universeel netwerk: het netwerk van aardbewoners.
Social Networks zoals MySpace, Facebook, Hyves en Second Life zijn gewoon digitale uitgaansgelegenheden. Gisteren was de ene nog hip, nu is dat een andere en morgen gaan we weer naar een gloednieuwe club. En elke switch is weer een mooi, nieuw begin: een nieuwe muzieksmaak, een aangepaste garderobe, een paar nieuwe vrienden, ... Live goes on, and on, and on ;-)
geplaatst op 18-06-2007 om 11:11 uur
Kjeld Kahn, Void Station
@Carl: De vraag is dan, wil in de telefoongids staan, in de goudengids, het locale gidsje of nergens
geplaatst op 18-06-2007 om 11:15 uur
Carl Mangold, 24/7 World.net
@Kjeld: Ik sta in geen enkel telefoonboek vermeld. (Met als gevolg dat ik in m'n hele leven nog maar één maal door een telemarketeer benaderd ben.)
Ik houd de verspreiding van mijn telefoonnummer dus 't liefst in eigen hand en 'peer to peer' ;-)
geplaatst op 18-06-2007 om 11:18 uur
Kjeld Kahn, Void Station
@Carl: Jammer niet gelukt dus http://www.orangetip.nl/Content_bedrijvenoverzicht.asp?zoekBedrijfId=20977&OpenBedrijfId=20977
Die KvK hoeren ook met het verkopen van de database ongevraagd
geplaatst op 18-06-2007 om 11:26 uur
Carl Mangold, 24/7 World.net
Euh... zie jij daar ergens mijn telefoonnummer staan, dan? ;-)
geplaatst op 18-06-2007 om 11:30 uur
Kjeld Kahn, Void Station
cmd> whois -h whois.sidn.nl mangold.nl
Ja ;) Zal het niet posten maar ja +31.......250
Als ik betaal bij KvK dan krijg ik het vast ook wel
Wat ik wel vreemd vindt is dat jij business wilt draaien en niemand kan je bellen omdat je het nergens communiceerd? Erg vreemd dunk mij.
geplaatst op 18-06-2007 om 12:11 uur
Yme Bosma
Raimo, wat bedoel je met een 'eerste wereldwijd en universeel social network'? Was AOL 10 jaar terug ook al dichtbij het Facebook van nu, zij het vooral gefocused op de VS? En Windows Live Messenger, past dat niet in jouw definitie? Vele malen groter dan Facebook....
geplaatst op 18-06-2007 om 12:15 uur
Carl Mangold, 24/7 World.net
@Kjed: Dat is het vroegere telefoonnummer van HCM/Clic. De SIDN wilde persé een vaste lijn nummer, en die heb al jaaaaren niet meer. Enneh: mensen met business weten mij op één of andere manier toch altijd wel weer te vinden ;-)
geplaatst op 18-06-2007 om 12:17 uur
Don
niet geheel on topic, maar is het vrijgeven van ALLE adresgegevens via sidn.nl wel legaal?
Ik sta er ook niet op de springen dat MySpace, Hyves, Wehkamp, Pabo al mijn gegevens op de digitale straat mietert.
geplaatst op 18-06-2007 om 12:25 uur
Kjeld Kahn, Void Station
@Carl:
precies dus waarom zo moeilijk doen over een telefoon nummer? Ik vindt het maar vreemd.geplaatst op 18-06-2007 om 12:34 uur
Annet de Graaf
@Yme
Next is Facebook, hit or hype? voel je 'm aankomen? ;-) Mij krijg je niet op een universeel platform, one world one face one identity, brrrr ... ik heb al moeite met Twitter, laat staan mijn totale identiteit (whatever that may be) in een grabbelton op de Google kermis.
geplaatst op 18-06-2007 om 12:36 uur
ant-on-a-mission
't is zeldzaam ;-) maar ik ben het voor een deel eens met Carl: het is hier en daar als een soort uitgaansgelegenheden & daarin wisselt de ene plek dan de andere af.
Ik ben niet zo voor die ene virtuele identiteit. Ik ben er eerder bang voor, bang dat er een tijd komt waarin grote delen van het web alleen nog maar toegankelijk zijn voor hen die zich met hun officiele DigiId willen bekendmaken, maar dat is hier wat off topic.(zie Identity 2.0 http://www.sxip.com/)
Liever heb ik meerdere persona, aka's, identiteiten... ik ben niet altijd en voor iedereen dezelfde en niet iedereen hoeft dezelfde dingen van mij te zien of te weten. 1 Netwerk met voor allerlei mensen verschillende soorten 'toegang' tot mijn gegevens werkt ook niet. Dan moet ik bekend maken wie of wat die anderen voor mij zijn en waar ik ze wel en niet toe machtig. Dat kan onduidelijk zijn, of zelfs genant. (zoals bij het picnic netwerk van de corssmedia week als je aan moet geven of je iemand 'kent' of dat iemand een 'vriend' is)
geplaatst op 18-06-2007 om 12:37 uur
Yme Bosma
@ Annet, Helemaal met jee eens. Het is interessant om te zien wat er nu rondom Facebook gebeurt, maar het is een fase waar we doorheen moeten. Geen eindpunt. De Dave's hebben daar ook wat zinnige opmerkingen over.
"Eventually, soon I think, we'll see an explosive unbundling of the services that make up social networks. What was centralized in the form of Facebook, Linked-in, even YouTube, is going to blow up and reconstitute itself."
geplaatst op 18-06-2007 om 12:56 uur
Lode Broekman, Broekman Marketing Advies
Eens met Raimo. Facebook pakt het momenteel erg slim aan: if you can't beat them etc. Zij integreren slim bestaande toepassingen (Twitter, Jaiku, Last.fm), vinden niet opnieuw het wiel uit maar profiteren van de netwerken van anderen. Zelf geloof ik in metaservices waar gefragmenteerde netwerken samenkomen, Facebook gaat die kant op. Verder is de interface beter verzorgd dan bij MySpace, niet doorslaggevend maar voor de niet-Hyvers onder ons een verademing. De social timeline biedt mogelijkheden voor zowel een privé-deel als een zakelijk deel, iets wat zowel MySpace/Hyves en LinkedIn/Xing/Bizzies (:-)) niet in zich hebben. Best of the rest is ook een hele goede kwalificatie.
geplaatst op 18-06-2007 om 13:53 uur
Marco Derksen, Upstream
@Yme: is Facebook niet steeds meer de Digital Life Aggregator aan het worden waar je recentelijk over schreef? Ze hebben hun platform helemaal opengezet en ik sluit me aan bij Lode en Raimo dat Facebook nu wel heel hard gaat. Of het een eindpunt is? Nee, dat zeker niet maar partijen als MySpace en Hyves zullen nu toch snel moeten schakelen willen ze de aansluiting niet verliezen.
geplaatst op 18-06-2007 om 14:15 uur
Stevenkraal
Vergeet ook Netlog niet...die hebben per dag 150.000 nieuwe profielen! Slimme jongens die Belgen! Meer over Netlog staat in de nieuwe Emerce.
geplaatst op 18-06-2007 om 14:28 uur
Annet de Graaf
@Lode
Hoe zie jij vanuit metaservices gefragmenteerde netwerken specifiek? En hoe verschillen die van bijvoorbeeld blogs, die nu ook hun content van gecentraliseerde netwerken als YouTube en Twitter afhalen? En wat te doen met de tegenbeweging? Die er onherroepelijk gaat komen, want zoals je hier al ziet, de één kiest voor diffuse aanwezigheid op het internet, de ander voor centralisatie.
geplaatst op 18-06-2007 om 14:35 uur
Klaas Jan
Mijn verwachting is dat de cross-site-vindbaarheid niet bij één site komt te liggen die alle consumenten aan zich bindt maar bij de diverse sociale sites zelf. Hiertoe moet een centrale internetpartij (bv degene die bepaalt wat officiele HTML is) alle mogelijke sociale tags bieden ter koppeling aan al hun databasevelden. Daarna maakt het niks meer uit bij wie je je aanmeldt: iedereen kan iedereen vinden om als vriend/bekende te koppelen. Dat is veel meer vanuit de consumentenwens gedacht dan dat je wéér moet aanmelden bij het zoveelste initiatief. 'Verhuizen' is dan ook veel makkelijker.
geplaatst op 18-06-2007 om 14:43 uur
Annet de Graaf
@Yme
En de briljante reactie van Hanan Cohen op het hoopvolle statement van Dave:
You mean "everyone is miscellaneous", don't you? Ze raakt hiermee de essentie.
Je zou toch gek zijn om je status als designer van eigen leven direct weer over te dragen aan machtige instituten als Facebook en/of Google?
Dank voor de verwijzing Yme
geplaatst op 18-06-2007 om 14:45 uur
Jeroen Mirck, Mirck Media
De integratie in Twitter was voor mij de reden om me gewoon eens aan te melden. Geen idee waarom eigenlijk. En prompt word ik dagelijks gebombardeerd met uitnodigingen. Maar ook bij Linked In bespeur ik een enorme toename: ik wordt bijna dagelijks gemaild door bekenden, terwijl dat een half jaar geleden totaal stil lag. Ik denk gewoon dat er een trend aan de gang is waarbij steeds meer mensen zoveel mogelijk profielen aan het openen zijn. Social networking krijgt eindelijk echt voet aan de grond bij de massa, denk ik.
geplaatst op 18-06-2007 om 15:14 uur
Yme Bosma
@Marco
Hun platform is niet helemaal open. Je speelt in hun tuin, niet daarbuiten. Het is een compleet logische stap die ze maken, en absoluut vooruitstrevend, maar het is niet waar Annet en ik op doelen. Zie ook de analyse van Marc Andreessen over de 'openheid' van Facebook.
Wat dat betreft ligt er nog een grote kans voor andere netwerken om de volgende stap te maken, een platform zijn voor social networking diensten op elke plek waar je maar wilt. Niet alleen binnen de muren van Facebook.
geplaatst op 18-06-2007 om 15:49 uur
Marco Derksen, Upstream
@Yme: dank voor de aanvullende informatie. Ik dacht eerlijk gezegd dat Facebook al helemaal open was. Niet dus. Moet zelf overigens nog steeds Ning van Andreessen zelf nog eens goed bestuderen. So many stuff, so little time!
geplaatst op 18-06-2007 om 16:06 uur
Ulco
En weer vergeet iedereen Orkut wat qua gebruikers toch nog steeds de grootste is. Mooi is dat :-)
geplaatst op 18-06-2007 om 22:22 uur
Marco Derksen, Upstream
Het gerucht gaat dat Microsoft Facebook wil overnemen voor een bedrag van 6 miljard dollar:
(...) No, of course we can’t confirm it. But it makes sense, don’t you think? Steve Ballmer, desperate and furious, sick of sucking wind in the Internet game, sick of losing every Internet in-play company and much of the future to You Know Who, sick of feeling like a has-been also-ran, raiding the bank account and snapping up the hottest company on earth. (...)
geplaatst op 13-07-2007 om 08:26 uur
Yme Bosma
I.c.m. Messenger zou dat een mooie move zijn ja....
geplaatst op 13-07-2007 om 08:29 uur
Raimo van der Klein
Wow..mooi gerucht..
geplaatst op 13-07-2007 om 08:33 uur
Christian van den Berge
ik las ergens anders dat een IPO waarschijnlijk was. Er scheen een vacature voor 'Stock Manager' te zijn oid..
geplaatst op 13-07-2007 om 08:49 uur
Plaats een reactie
Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren