Betalen voor reclame: Adview van SPOT

18 juni 2007, 16:26

SPOT (Stichting Promotie Televisiereclame) komt per 1 juli met een nieuwe dienst: Adview. In deze databank komen alle commercials terecht die worden uitgezonden op de Nederlandse televisie. Een nieuwe commercial is al na één dag terug te vinden in de databank. En dat is mooi, want dan ben je niet meer afhankelijk van het aanbod van YouTube of andere online videodiensten.

Dat aanbod is trouwens erg groot. En vermakelijk. Hier bijvoorbeeld een paar sterke bakken van Centraal Beheer. Maar, dat aanbod op YouTube is natuurlijk ook deels niet origineel. In die zin: het kan zo maar zijn dat mensen zelf hebben zitten prutsen aan reclamefilmpjes. Zelfgekluste virals kom je ook tegen op YouTube. En dat zal je in de database van SPOT niet snel gebeuren. Komt nog bij dat ik de snelheid waarmee de commercials in de databank van SPOT terechtkomen erg hoog vind. Ook hiervoor ben je bij YouTube weer afhankelijk van de upload-bereidheid van gebruikers. (via: Reclameweek)

Volgens SPOT is het zoeken naar reclames in de databank een peulenschil. Er kan gezocht worden op merk of op branche, maar ook op trefwoorden. En, ook helemaal hip: een alert systeem. Aan de hand van selectiecriteria die je zelf opgeeft krijg je een email als er nieuwe commercials van je gading in de aanbieding zijn. Slappe hap, zeg. Dat had toch ook wel met RSS gekund. Veel handiger, natuurlijk.

Verder nog geen informatie over het hoe en het wat. Kunnen de commercials bijvoorbeeld, net als bij YouTube, ook ge-embed worden in weblogs? Waarschijnlijk niet. Molblog meldt dat de dienst geld gaat kosten. Hoeveel, dat is nog niet bekend. Geld betalen voor het bekijken van commercials. Dat is wat mij betreft ietwat paradoxaal. Hoe dan ook, via de website van SPOT kunnen alle geïnteresseerden (zowel bedrijven als particulieren) zich aanmelden.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Ik voorspel dat het op deze manier niet veel meer zal zijn dan een archief met commercials dat gebruikt gaat worden door een handjevol bureaus. Is dat wellicht ook wat de SPOT wil?

    Persoonlijk zou ik als adverteerder (ook) een eigen kanaal aanmaken op YouTube en daar al mijn commercials plaatsen.


    18 juni 2007 om 19:59
    media

    @Vincent: ik geloof best dat het bekijken van commercials populair is (heb zelf lange tijd tv-commercials.pagina.nl beheerd), maar ik geloof niet in betaald kijken naar commercials. Althans, als dat de oplossing is die SPOT kiest voor haar portal. Ik zou het logischer vinden als de adverteerder betaald voor het plaatsen van de commercials.

    Matthijs, weet je zeker dat molblog bedoelt dat de kijker zou moeten betalen?


    19 juni 2007 om 02:07
    Matthijs van den Broek

    @Marco: daar ben ik wel van uit gegaan, inderdaad.

    Het zou ook heel wel mogelijk kunnen zijn dat SPOT de adverteerder laat betalen om in de database terecht te ‘mogen’ komen. Dan wordt het wel een ander verhaal, en komt er een interessante twist aan het verhaal hierboven. Dat scenario heb ik niet uitgewerkt, overigens. Een bedrijf zal dan de afweging moeten maken: een gratis account op YouTube of betalen voor een database die niemand (nog)kent….

    Of niet?


    19 juni 2007 om 04:59
    Gekke Henkie

    Beste mensen,

    Ik werk voor het bedrijf dat de databse vult. Wij plaatsen alle commercials in de database, dus niets tegen betaling door adverteerders oid. En toegang tot de database is inderdaad niet gratis. De website is niet bedoeld voor geinterreseerde consumenten of hobbyisten, de site is puur voor de zakelijke markt bedoeld; mediabureaus, reclamebureaus en adverteerders enz. Enne, je kunt bij ons de commercials ook downloaden en zelf bewaren.


    20 juni 2007 om 17:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!