Veel gevraagde features terug in Google Analytics

14 juni 2007, 05:19

Na de lancering van de nieuwe layout ontbraken er enkele functionaliteiten die inmiddels weer toegevoegd zijn. Op het officiële Google Analytics Blog worden de geheel nieuwe en de uit de oude versie bekende functies toegelicht. Ik zal de wijzigingen punt voor punt toelichten:

Rapporten per uur

In de oude interface was het mogelijk bij een datumbereik van 1 dag de getallen per uur te zien, maar in de nieuwe interface werden alleen nog maar de totalen van die dag getoond. Inmiddels is dit verholpen en zelfs fantastisch uitgebreid: je kunt nu in de diverse rapporten aangeven of je de getallen per dag of per uur wilt zien. Dit maakt het mogelijk om in te zien welk tijdstip op een dag het beste converteert. En de extra ingebouwde functionaliteit is dat je dit ook voor periodes kunt bekijken: dus de totalen per uur van de afgelopen maand. Dit kun je dan weer vergelijken met de maand er voor:

{title}

De blauwe conversie getallen zijn van afgelopen maand en de groene van de maand er voor. Hiermee kun je makkelijk zien dat vooral rond de pauze tijden 10 en 12 uur veel geconverteerd wordt.

Klikbare url’s

In de diverse rapporten waar url’s genoemd worden kun je nu rechstreeks naar de betreffende url navigeren door op een speciaal geplaatst icoon te klikken.

Cross segmenteren op netwerk locatie

Een veel gevraagde functionaliteit was het cross segmenteren op netwerk locatie. Hiermee kan bij bepaalde segmenten (groepen met keywords, campagnes, enz.) bekeken worden welke netwerk locatie er bij hoort.

Langere lijsten

In plaats van 100 items tegelijk te kunnen bekijken en exporteren is het nu weer de aloude 500 geworden. Nog niet altijd voldoende, maar voor veel kleine sites is dit goed nieuws.

Weigeringspercentage kleur

Een kleine bug in de kleurstelling van de daling en stijging van het weigeringspercentage is ook verholpen. In de oude situatie zou een stijging een groene pijl krijgen, maar voor deze variabele wil je een stijging toch echt in het rood zien.

Koppelen Adwords met Analytics

Het is nu makkelijker om een Analytics account te koppelen aan een Adwords account. Dus wanneer je dit nog niet gedaan hebt is het nu de tijd daarvoor.

Daarnaast zijn er nog een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd. Al met al een paar goede stappen die het pakket tot een meer complete tool maken.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

14 Reacties

    ssmeding

    Nu is het wachten nog op een koppeling met Google Adsense en eventuele andere advertentienetwerken om de ECPM te kunnen weergeven voor diverse segmenten en te kijken welke pagina’s de meeste omzet genereren.

    En ik hoop dat ook de bug bij het weergeven van Inhoudsdetails die er nog was voor websiteprofielen die meerdere subdomeinen beslaan spoedig wordt opgelost.


    14 juni 2007 om 05:47
    martinm

    Zitten nog steeds wel een flink aantal bugs in;

    * Bij negatieve waarde van bv de ROI vallen deze buiten de grafiek

    * Een verbetering van de ROI van -10 naar -5 wordt als een negatieve ontwikkeling weergegeven

    Overigens kan ik de uur feature (nog) niet terug vinden?


    14 juni 2007 om 06:15
    André Scholten

    @Martin en Henri: ga bijvoorbeeld naar Bezoekers -> Bezoeken en kijk dan onder de grote zwarte titel “5.000 Bezoeken”. Daar staat de optie “Weergeven per: Dagelijks | Per uur”.


    14 juni 2007 om 06:36
    kappenburg

    Raar dat de relatieve verbetering ROI negatief is bij verandering van -10 naar -5.

    GA gebruikt denk ik: ((nieuw – oud)/oud)*100. Hier krijg je dus: -5-(-10)/-10 = 5/-10 = -0,5.


    14 juni 2007 om 08:25
    Roeland

    Goed nieuws dus, eens kijken of die koppeling met adwords nu beter werkt..


    14 juni 2007 om 11:24
    André Scholten

    Het was me in eerste instantie niet eens opgevallen maar de kaart van Nederland in de Kaartoverlay is nu ook veel gedetailleerder.


    14 juni 2007 om 12:40
    robin

    Vind GA een pracht van een tool. En dat gratis, petje af.


    14 juni 2007 om 16:24
    Juf Ingrid

    Vermoedelijk worden veelgevraagde features bedoeld, in plaats van veel gevraagde features, een niet geheel onbelangrijk verschil in betekenis.


    15 juni 2007 om 04:29
    André Scholten

    Nee, veel gevraagde features. Veelgevraagd zou betekenen dat de features populair zouden zijn, maar dat zijn ze niet omdat ze er niet waren. En omdat ze er niet waren zijn ze dus veel gevraagd.


    15 juni 2007 om 05:23
    daniel@clickvalue.nl

    Heeft iemand enig idee wanneer de aggregatie per week en maand weer terug komt? Nu is alle data op dagbasis, maar voor overzichten is dit veel te gedetailleerd.


    15 juni 2007 om 13:34
    martinm

    En beetje jammer dat als je de kaart van NL in je dashboard zet deze dan crasht als je een PDF wilt laden 🙂


    15 juni 2007 om 14:58
    Peter van Schaik

    Waar ik maar niet aan kan wennen in de nieuwe interface is het ontbreken van de mogelijkheid om de gevraagde gegevens per maand op te vragen ipv per dag of per uur. Zie ik wellicht iets over het hoofd? Met de oude interface kon het wel.


    25 juni 2007 om 06:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!