Teletekst onverminderd populair

23 mei 2007, 02:20

Teletext onverminderd populair

Ruim 3 miljoen mensen bekijken dagelijks teletekst via de pagina’s van de NOS, RTL Nederland, SBS of Talpa. Dit medium voorziet blijkbaar nog steeds in een basis informatiebehoefte. Opvallend dat ook jonge mensen regelmatig teletekst weten te vinden. Bovenstaand bericht trof ik aan op de teletekst pagina’s van RTL Nederland naar aanleiding van een onderzoek door Intomart GFK.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    David van Dam

    Ik vind teletekst nog altijd een heerlijk medium. Kort maar krachtig en altijd overzichtelijke informatie die snel up-to-date is.

    Verder hoorde ik tijdens het afgelopen Nedstat Online media Expert forum van een RTL medewerker dat teletekst ook nog altijd een zeer belangrijke inkomstenbron is dankzij de vele (overigens irritante) advertenties. Ondanks de beperkte advertentiemogelijkheden zijn adverteerders dus nog altijd bereid om goed voor een plekje op teletekst te betalen. Gezien de bereikcijfers geen gekke gedachte.

    Ben alleen wel benieuwd naar wat het marktaandeel van bijvoorbeeld RTL text ten opzichte van NOS teletekst is. Is daar ooit onderzoek naar gedaan?


    23 mei 2007 om 05:32
    (verwijderd)

    Teletekst, sms, Twitter… de kracht van kort en bondig.


    23 mei 2007 om 05:45
    Albert Treur

    David, NOS text is de einig partij die structureel onderzoek laat doen. Naar eiegfen zeggen is de PO met NOS Tekst de belangrijkste informatiebron.


    23 mei 2007 om 07:49
    media

    @Albert: in dit onderzoek zijn toch ook de commercielen meegenomen? Zijn daar geen detailgegevens van bekend?


    23 mei 2007 om 08:01
    Albert Treur

    Neen, het gaat om een onderzoek naar eigen bereik. De NOS kent vreemd genoeg weinig waarde toe aan tekst. Gaat veranderen met de toepassinge op de mobiel die eraan zitten te komen. Iedere omroep doet zelf een onde zoek zie dit GFK ding.


    23 mei 2007 om 08:04
    Ron Toekook

    @Albert: lastig, he, die kleine toetsen op je phone……..


    23 mei 2007 om 10:41
    Vincent Leenders

    @David: de vele advertenties op teletext (de commercielen mogen de naam teletekst niet gebruiken) hebben vaak een eenzijdig karakter). Het zijn toch veelal adverteerders van erotische diensten via 0906 en sms, reisaanbieders en een af en toe een een verdwaalde adverteerder uit een ander segment (financiering, medische artikelen). Het volume is minder dan wat het in het midden jaren van de negentig bij de start van de meeste commerciele zenders was: zodra een nieuwe lancering werd aangekondigd stonden partijen in de rij om succesvolle paginareeksen van andere zenders te vullen. Jammer dat via NOS Teletekst nooit de commerciele mogelijkheden zijn uitgenut: wat had ik graag de response willen weten van rode wisselbalken met gele teksten op dubbele letterhoogte op de pagina’s 101, 201, 601, 703, 801 en 818.


    23 mei 2007 om 10:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!