Skoeps racet Europa door (en is te volgen in Google Maps)

22 mei 2007, 16:04

{title}Skoeps is al veel besproken hier en elders en zelfs al bejubeld. De burgerjournalistieksite blijkt vooral een platform voor video’s. Hetgeen weer niet zo verrassend is gezien de wassende dominantie van video op het web. Een tweede groeier op het web is alles met geo, met Google Maps natuurlijk als bekendste speler. Bij Skoeps hebben ze deze twee trends nu bij elkaar gevoegd en er nog een leuke commerciële invalshoek aan gegeven ook. Samen met het magazine Autoweek volgen ze twee “coureurs” die de cape-to-cape-rally rijden. De twee heren (Capemen) hebben een cabrio gewonnen bij een wedstrijd van Autoweek en kregen van Skoeps twee telefoontjes met video in de handen. Zij filmen grote delen van de rally.

De filmpjes zijn via de zelf gebouwde interface van Skoeps terug te vinden op de kaart van Google. Doel van deze applicatie is natuurlijk om Skoeps zelf er ook mee uit te rusten. Zo wordt locaal nieuws ineens erg locaal. Ook kan de applicatie white label afgenomen worden door andere organisaties. Overigens is dit mogelijk doordat Skoeps een uploadtool heeft ontwikkeld om de filmpjes direct naar Skoeps te kunnen uploaden vanaf de mobiel.

Gezien mijn eerdere posting over de marathon van Rotterdam, lijkt het mij een mooie stunt om volgend jaar tijdens de marathon van Rotterdam een aantal hardlopers uit te rusten met videomobieltjes en zo een live platform te bouwen met de ultieme interactieve en user engaged sportverslaggeving.

Ook los van sport is deze mashup een belangrijke aanwinst voor Skoeps. De site heeft naar eigen zeggen ondertussen 200 überskoepers met een perskaart en 3500 gewone skoepers die af en toe skoeps inzenden. Nog niet om over naar huis te schrijven. Het bereik is ook nog niet indrukwekkend (150.000 unieke bezoekers per maand). Hier moet wel verbetering in komen, want het verzamelen (en eventueel doorverkopen) van de filmpjes is straks even belangrijk als het zelf tonen ervan. Zo kan het platform drie wegen bewandelen als API in een andere site, als bare content op een andere site en als destination op de eigen site. De technologische verbeteringen van de site lopen hard, kijken of de skoepers en nog belangrijker, de skoeps/scoops, volgen.

{title}

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

3 Reacties

    michael

    Wie wil meedenken hoe we dit voor alle skoeps kunnen doen ? we weten niet altijd postcode en/of straatnaam waar video/foto is gemaakt. Is er drag en drop mogelijkheid in Google ?


    23 mei 2007 om 05:33
    martinm

    je pro Skoepers een Nokia N95 geven met GPS en dan de GPS coordinaten doorsturen met de video? 🙂


    23 mei 2007 om 06:07
    Gerard van Enk

    @michael er zijn zeker drag ’n drop mogelijkheden te bouwen m.b.v. de Google Maps API.

    Je zou de community de mogelijkheid kunnen geven om skoeps op de juiste plek op de kaart te plaatsen als de locatie niet bij het uploaden wordt aangegeven.

    Helemaal mooi zou natuurlijk zijn om de gps coordinaten direct mee te sturen, maar zolang nog niet iedereen een gps in z’n mobiel heeft, zijn er ook andere oplossingen nodig.


    29 mei 2007 om 13:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!