Blogview met Remco Bos (Radio Digitaal)

14 mei 2007, 04:10

{title}Enkele maanden geleden kwam ik Remco Bos tegen, tot voor kort binnen Talpa Radio verantwoordelijk voor Radio Digitaal. Het enthousiasme waarmee hij vertelde over Radio Digitaal hebben er mede toe geleid dat ik me meer ben gaan verdiepen in digitale radio.

Het is nog even de vraag of lineaire webradio (zoals merkenradio) het gaat redden tegenover de sterk opkomende muziek 2.0 applicaties zoals Last.fm en Pandora, maar een interessante ontwikkeling blijft het zeker. En toen ik afgelopen week een persbericht ontving van Talpa Radio over de mogelijkheid om radiostations op je eigen blog of website te plaatsen, heb ik Remco dan ook gevraagd voor een kort interview.

Vertel eens iets meer over Radio Ditaaal

Radio Digitaal is op 25 april 2006 gelanceerd en bestaat nu iets langer dan één jaar. Naast Radio 538, Radio 10 Gold en Juize FM is Radio Digitaal het vierde radiostation van Talpa Radio.

Radio Digitaal is vanuit verschillende gedachten ontstaan. Als eerste vanwege de schaarste en hoge kosten van etherfrequenties. Daarnaast de sterk groeiende breedband internet penetratie. Dit biedt een goede kans om onze core business, radio maken, uit te breiden naar een ‘alternatief’ distributiekanaal met extra mogelijkheden: internet.

We zijn vorig jaar gestart met 8 interactieve radiostations op één internetadres www.radiodigitaal.nl. Interactief omdat de luisteraars mede bepalen welke nummers wij op de verschillende zenders draaien. Luisteraars die zich registreren kunnen hu mening geven over de nummers die er worden gedraaid. Dit doen ze door minimaal 1 tot maximaal 5 sterretjes te geven in de Radio Digitaal mediaplayer. Onze Music Director heeft toegang tot het Content Management Systeem en kan per station in één oogopslag zien welke platen populair zijn en welke minder. Vervolgens past hij de playlist hierop aan.

Het internet leent zich natuurlijk uitstekend voor dit soort interactie.

Een aantal luisteraars stemt zeer actief zeker bij een station als Real Rock Radio. We begonnen vorig jaar met een mix tussen alternative rock van bands als The White Stripes, The Raconteurs en The Kooks maar we draaiden ook zo nu en dan een populaire rockplaat van bijvoorbeeld Nickelback of Kane. De balans in de muziek is sinds de start van Radio Digitaal door de luisteraars langzaam alternatiever gemaakt.

Webradio stelt ons in staat om de luisteraars verschillende ‘smaken’ radio te presenteren. Als je bijvoorbeeld na 45 minuten JFK iets pittigere muziek wilt luisteren, biedt Radio Digitaal een behoorlijk aantal alternatieven. Het idee is dat ja als luisteraar www.radiodigitaal.nl niet hoeft te verlaten omdat er voor ieder moment een station is dat voldoet aan jouw muzikale behoefte.

De zenders 538 Dance Department en de 538 Non Stop 40 zijn directe ‘spin-offs’ van Radio 538s. Maar het grootste deel van de 8 stations is volledig nieuw. Alhoewel sommige namen bekend zullen klinken: Love Radio, Power FM, JFK, Real Rock Radio, Flashback Radio en Hits4Kids. Het is 100% radio, inclusief een volledige audiovormgeving en op 6 van de 8 stations ieder uur het ANP nieuws. De Radio Digitaal zenders worden net zo gemaakt als de andere stations van Talpa Radio.

Naast de vaste stations werken we ook met themakanalen. Een themakanaal is tijdelijk en speelt in op een seizoen of een groot evenement, bijvoorbeeld WK (voetbal) Radio, Kersthits.nl en Après Ski radio. Het laatste station is zo succesvol dat we het onder een andere naam omdopen tot een vast station. Het eerstvolgende themakanaal zal EK onder de 21 Radio zijn. Dat station wordt weer opgevolgd door een ‘zomer’ stations. Radio Digitaal lanceert deze zomer nog drie nieuwe permanente stations.

Waar staat Radio Digitaal nu?

Op dit moment hebben we ongeveer 400.000 tot 450.000 streamstarts per maand. Elke maand groeit het gestaag door. Aan het einde van 2007 denken we dat het aantal streamstarts nog een flink stuk hoger zal liggen. Een ander interessant gegeven is de gemiddelde luisterduur per sessie. Die schommelt rond de 100 minuten. Sommige stations hebben een veel langere luisterduur. De 538 Non Stop 40, de top 40 van nummer 40 naar nummer 1 met elk uur andere ‘tips voor de Top 40’, had in februari een gemiddelde luisterduur van 240 minuten. Vrij opzienbarend want het duurt drie uur om van nummer 40 naar nummer 1 te komen.

Radio Digitaal is een heel goed voorbeeld van innovatie. Iets dat binnen Talpa Radio op alle gebieden wordt gestimuleerd. Andere voorbeelden zijn de MSN bots van Radio 538 dj’s Ruud de Wild en Barry Paf en de populaire 538 podcast’s.

Radio Digitaal is met www.radiodigitaal.nl een media-exploitant. Adverteerders kunnen streamspots en diverse banneruitingen inzetten. Wat ons uniek maakt is dat we ook radiocommercials tegen CPM tarieven aanbieden. We serveren een pixel tijdens de radiocommercial waardoor we in staat zijn om het aantal ‘luistersessies’ van een commercial vast te stellen. Dit wordt netjes gemeten in DART. Radio Digitaal is dus in staat de radiocommercial clickable te maken door een radiocommercial met een banner te combineren. De CTR’s op de banner zijn in deze combinatie veel hoger t.o.v. de banner alleen. Op dit moment zijn we bezig met een kleine re-style van www.radiodigitaal.nl. Dit zal binnen twee maanden gerealiseerd zijn. Ook komen er deze zomer minimaal drie nieuwe ‘vaste’ stations bij.

Maar we zijn niet alleen media-exploitant. Radio Digitaal is ook een faciliterend bedrijf. Tijdens het schrijven van het business plan kwamen we er achter dat de uitzendstraat zo schaalbaar zou zijn. Hierdoor werd het mogelijk om ook radio te produceren voor derden. Radio maken is tenslotte onze core business. Radio Digitaal heeft hiermee van radio een ‘commodity’ gemaakt. Het ligt binnen het bereik van adverteerders, marketeers en bedrijven.

Er zijn talloze merken die gebruik maken van muziek of muziekgenres om zich in de markt te positioneren. Dit kan door middel van muziekevenement sponsoring, maar ook met het gebruik van specifieke muziek in commercials. Radio Digitaal biedt een merk de mogelijkheid om zich voor een lange periode 24/7 met muziek te laten associëren. Het merk is de afzender van de muziek.

Radio Digitaal faciliteert zowel kortlopende actiematige stations rondom bijvoorbeeld product lanceringen maar we voeren ook gesprekken met een aantal, dat een eigen radiostation wil inzetten voor een langere periode De adverteerder heeft dan 24 uur per dag de controle en beschikking over alle commerciële uitingen in en rondom het station. Het format stellen wij met de klant samen. Het muziekformat en de audiovormgeving worden door onze Radio Digitaal programmamanager Roland Snoeijer samengesteld aan de hand van de doelstelling en de doelgroep die de opdrachtgever in gedachten heeft. Dit biedt voor elk bedrijf unieke mogelijkheden.

Presentatie Remco Bos tijdens Cross Media Café 13 Maart (Bron: Frankwatching)

Hoe is Rexona en Puma Radio ontvangen door de markt?

Wij zijn heel erg trots op Puma French 77 Radio en Rexona Biorythm Radio. Het Puma station is te beluisteren op www.radiodigitaal.nl en via de Radio Digitaal gadget die we deze week gelanceerd hebben. Het mediabureau van Puma, Zed Digital, heeft het concept voor dit station ontwikkeld. Het station loopt in totaal twee maanden. Het is een uitstekend voorbeeld van de mogelijkheden die webradio biedt. Het is een zeer creatief concept geworden waar ook Hyves, MSN en Sellaband een rol in spelen. Zo kan je jouw eigen Hyve-pagina pimpen in Puma French 77 stijl. Vervolgens verschijnt er een French 77 branded uiting bovenin beeld waar ook direct kunt zien wat er op dit moment wordt gedraaid op het station. Eén klik en je luistert naar Puma French 77 Radio!

In de biorythm campagne van Rexona is radio een ideaal verlengde van de nieuwe Biorythm deodorant. Het bioritme van een mens is samengesteld uit drie elementen: emotioneel, fysiek en intellect. Radio Digitaal heeft voor elk van de drie gemoedstoestanden een uniek radiostation geproduceerd. De muziek van de drie stations sluit aan op jouw eigen gemoedstoestand van dat moment. Ben je bijvoorbeeld erg emotioneel dan past de muziek zich aan. Voel je je fysiek sterk dan biedt biorythm radio je meer uptempo muziek om lekker actief te zijn. De audiovormgeving van de stations bestaat onder andere uit gezongen jingles waarin het merk wordt gecommuniceerd, het is 100% echte radio.

Jullie zijn bezig met verschillende nieuwe iniatieven (o.a. radiostations op eigen blog of website). Kun je daar iets meer over zeggen?

Distributie is voor de Radio Digitaal stations is een belangrijk item. We zijn continu op zoek naar nieuwe wegen om luisteraars te bedienen. De Radio Digitaal gadget is daar één goed voorbeeld van. Iedereen kan op eenvoudige wijze de gadget integreren op zijn of haar blog of website. We werken op dit moment aan een versie voor Windows Vista.

Je vertrekt binnenkort naar Hyves (gefeliciteerd nog!). Lijkt me echter moeilijk om je “kindje” achter te laten terwijl het nog niet volwassen is. Vertrek je niet te vroeg?

Dank voor de felicitaties! Het is inderdaad een zeer moeilijke beslissing geweest. Ik werk nu ruim 3,5 jaar bij Talpa Radio, waarvan ik het grootste gedeelte van mijn tijd bezig ben geweest met Radio Digitaal. Ik wilde met Radio Digitaal een tweetal doelstellingen behalen. www.radiodigitaal.nl zou een goed lopend platform moeten worden en de eerste klantstations zouden gelanceerd moeten zijn. Ik ben nu dan ook zeer trots op wat we met z’n allen hebben neergezet en ik weet zeker dat Radio Digitaal een nog groter succes gaat worden.

Hoe gaat het verder met Radio Digitaal en waar staat het over een jaar?

Met Radio Digitaal zijn er grote plannen. We willen de nummer één zijn in de faciliterende markt en www.radiodigitaal.nl moet dé plek zijn voor iedereen die online naar radio luistert en op zoek is naar afwisselende, interactieve en frisse radio.

Remco bedankt en nogmaals heel veel succes bij Hyves!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

23 Reacties

    Michiel

    Erg interessant om hier meer van te lezen! Ben nu wel benieuwd wat de plannen van Hyves nog meer zijn nu Remco hierheen gaat….


    14 mei 2007 om 04:51
    Raimo

    Weet je wat pas groot gaat worden? Location based digitale streaming radio


    14 mei 2007 om 05:05
    media

    @Raimo: kun je daar iets meer van vertellen? Is het push of pull? Ik vermoed pull maar hoe en waarom zou ik dat location based willen opvragen?


    14 mei 2007 om 05:14
    Vincent Leenders

    De link naar naar Biorythm Radio werkt niet correct. Het valt wellicht buiten de scope van deze post, maar ik ben wel heel erg gecharmeerd van de crossmediale wijze waarop Rexona, naast de radiovariant, omgaat met de spin-off-mogelijkheden van bioritme, een eeuwenoude rekensom van hoe je je fysiek, emotioneel en intellectueel vandaag zou moeten voelen. Deze week wordt in Veronica Magazine je bioritme gekoppeld aan de films in Veronica’s Meimaand Filmmaand.


    14 mei 2007 om 05:54
    Jonathan Marks

    I definitely think there is a market for audio with passion. Reminds me of the early days of Sky Radio. Just music, until hairdressers complained that there was no news – they needed something to talk about with clients, especially if there was something controversial happening. Audio with passion – and some reason for the playlist – is still a good market. Random music selections within a genre is fine, as well as audio on demand are complementary services. Doing this kind of work abroad at the moment.


    14 mei 2007 om 06:00
    brandnewmedia

    Remco, proficiat met de verhuizing naar Hyves!

    Weinig nieuws behalve de gemiddelde luistertijd, die vind ik best indrukwekkend! Netjes. Stel verder nog bij vraagtekens bij merkenradio. Ben al een half uur aan het luisteren naar Puma radio en vind de muziek wel goed, maar zodra er enkele liedjes op rij niet meer zo passen bij mijn smaak zal ik hem afzetten en niet meer gauw terugkomen. Terwijl als er b.v. op een radiostation als 3FM of vmp Real Rock Radio enkele slechte nummers achter elkaar komen, ik toch wel terug zal keren omdat ik weet dat ze voornamelijk op rock geconcentreerd zijn (mijn smaak). Momenteel zie ik Puma Radio dus voornamelijk voor de klanten die al getrouwd zijn met Puma, wat natuurlijk altijd goed werkt.


    14 mei 2007 om 07:16
    brandnewmedia

    PS: Ik heb compleet niks met het merk Puma.


    14 mei 2007 om 07:18
    lbroekman

    @Marco: goed verhaal, prima voorbeelden van vergaande verfragmentisering van het media-aanbod waarbij de techniek als enabler wordt ingezet (en niet als aanleiding). Wordt heel interessant om te zien hoe dit straks door Hyves ingevuld gaat worden.


    14 mei 2007 om 07:26
    brandnewmedia

    @Lode: waar lees je dat Hyves het radioconcept gaat invullen? Ik lees alleen een verlenging van de campagne van Rexona op Hyves..


    14 mei 2007 om 07:55
    Remco Bos

    Hallo Marco,

    ik wil graag nog even terugkomen op Radio Digitaal en de initiatieven die jij aanhaalt in de introductie van het bovenstaande verhaal: Pandora en Last.FM. Wij zien dit niet als directe concurrenten. Dit is namelijk een totaal andere vorm van muziekconsumptie. Verdieping van muziekkennis is waar het daar voornamelijk om draait. En om meteen het grootste misverstand uit de weg te helpen, pandora is geen radio(station)!

    Een van de eerste dingen die ik heb geleerd toen ik in 2004 bij Talpa Radio ging werken was: Radio = Emotie! Talpa Radio bestond toen nog uit Noordzee 100.7 FM en Radio 10 Gold. Erik de Zwart was degene die mij dit vertelde, hij vertelde mij ook dat Radio moet verrassen. Kortom, onafhankelijk van het muziekformat moet een uur Radio je van begin tot het einde meenemen op een ‘golf’. Op Love Radio zal je nooit drie vrouwelijk ballads achter elkaar horen. De playlists van de Radio Digitaal stations worden dan ook zeer zorgvuldig samengesteld door mensen met vele jaren ervaring en een enorme muziekkennis. Input voor de samenstelling van de playlist is het muziekformat van het station en natuurlijk het vote-gedrag van de luisteraars. Een uur muziek luisteren op Last.FM of Pandora creëert dus een heel ander gevoel dan één uur luisteren naar een Radio Digitaal station. Ik zie Pandora en Last.FM eerder als complementaire diensten in plaats van een regelrecht substituut. Nogmaals, het zijn wat mij betreft verschillende soorten muziekconsumptie.

    RadioDigitaal.nl wil graag voorzien, ook al klinkt dat misschien wat hoogdravend, in de Long Tail van Radio. Er zijn talloze radioformats die nooit de ether gaan halen omdat de mogelijke baten niet opwegen tegen de hoge kosten die de huur van een etherfrequentie met zich meebrengt. Online zijn daar meer mogelijkheden voor. Het gaat er ons namelijk om dat een luisteraar na 90 minuten Real Rock Radio toch radio blijft luisteren op http://www.radiodigitaal.nl omdat er genoeg andere ‘smaken’ radio op hetzelfde platform staan. In deze vorm blijft Radio Digitaal altijd verrassen en is het 100% radio.


    14 mei 2007 om 08:52
    lbroekman

    @Maurice: ik lees dat Remco Bos overstapt naar Hyves en maak daarbij een aanname dat hij zijn kennis op dit vakgebied daar ook in de praktijk zal gaan brengen. Toegegeven, het wordt niet als zodanig vermeld in het artikel.


    14 mei 2007 om 08:57
    media

    @Remco: dank voor de uitgebreide aanvulling! Ben het met je eens dat radio (geldt overigens ook voor andere media) je moet blijven verrassen. Vraag is alleen, kan dat alleen door een programmamaker of kunnen in de toekomst dat ook mijn peers zijn in een sociaal netwerk? Blijft een boeiende discussie!

    @Lode, Maurice: misschien kan Remco daar zelf het beste een antwoord op geven! 😉


    14 mei 2007 om 09:01
    brandnewmedia

    @Marco: ik denk dat technologie en mijn peers in mijn sociaal netwerk dat nu al kunnen.


    14 mei 2007 om 09:05
    Richard van den Boogaard

    @Remco: gefeliciteerd met je overstap naar Hyves… keep in touch!


    14 mei 2007 om 10:05
    Eric Klaassen

    @ Remco

    Wat betreft de “long tail van radio” waar je het over hebt. Het succes van de Après Ski zender verbaast me. Hebben jullie er wel eens aan gedacht om extensies te vinden voor dit product? Ik kan me voorstellen dat een Après Ski feest, of cd’s met soortgelijke muziek een logische vervolgstap zijn.


    14 mei 2007 om 10:13
    media

    @Richard: Dank voor de link; zal er zeker eens induiken! Vwb je tweede opmerking; ga je in dat geval dan niet voorbij aan de mogelijkheden van p2p-distributie?


    14 mei 2007 om 10:18
    Richard van den Boogaard

    @Marco: P2P Radio – dat is een interessante gedachte. Via Internet kan ik me dat prima voorstellen – als downloader stel je ook een deel van je upload-capaciteit ter beschikking. Maar dat vereist wel dat:

    a) datgene wat er geupload wordt wel exact hetzelfde is als waar jij op dat moment naar luistert

    of

    b) dat jij een (grote) cache hebt van lokale content, waar gebruikers on demand uit kunnen putten (zoals dat ook bij de P2P programma’s het geval is met de mappen die je geshared hebt staan).

    Het eerste betekent dat je dit alleen kunt toepassen bij stations die hetzelfde signaal aanbieden voor groepen gebruikers (zoals bijvoorbeeld Radio Digitaal), terwijl je bij het tweede wel meer naar personalised radio kunt werken (en dus door Last.fm zou kunnen worden gebruikt).

    Ik zie het P2P model echter nog niet werken in mobiele toepassingen, omdat de bit-politie daar vooral per MB afrekent (of slechts een beperkte capaciteit ter beschikking stelt).


    14 mei 2007 om 10:33
    Richard van den Boogaard

    @Marco: Los van de techniek is P2P radio nog steeds een brug te ver voor de rechthebbenden, terwijl P2P vooral een oplossing is voor een distributieprobleem. Bovendien kanl dit prima worden toegepast met DRM-versleutelde content of content die niet volledig ter beschikking staat aan de gebruiker. Dat laatste was ook de kern van het concept rondom fyber interactive radio, waar ik in 2000 mee bezig was.


    14 mei 2007 om 10:38
    Remco Bos

    @ Eric, wat ik wil zeggen is dat er online mogelijkheden zijn voor zowel verbreding als verdieping van Radio. Je zal mij niet horen zeggen dat bijvoorbeeld een Country & Western station een gegarandeerd commercieel succes zou worden maar als dit maandelijkse 25.000 trouwe luisteraars oplevert is het wellicht de moeite waard om dit op te zetten en een daadwerkelijke aanvulling voor http://www.radiodigitaal.nl. Dit is in de ether onmogelijk, ook voor kabel radio zijn dit soort aantallen commercieel niet verantwoord. Misschien is het beter omschreven wanneer ik dit de Long Tail van Radio noem.

    @ Marco: peer to peer is wel degelijk interessant wat betreft de lage(re) kosten voor distributie maar het heeft ook nadelen. Want meten wie er luistert is dan erg lastig en Adverteerders en Mediabureaus willen graag weten op welke doelgroep ze adverteren.

    Daarnaast is de geluidskwaliteit van de stream (nog) niet gegarandeerd via p2p. De kans op kwaliteitsverlies is nog steeds behoorlijk groot. Bij Radio Digitaal hebben we gemerkt dat luisteraars zich graag registreren om op een hogere geluidskwaliteit naar hun favoriete stations te luisteren. Ruim 40.000 luisteraars hebben dit reeds gedaan.

    @ Maurice: ik ben met je eens dat jouw peers en technologie in een bepaald gedeelte van jouw muziekconsumptie kunnen voorzien. Echter zal dit in een andere vorm zijn dan waarin wij ‘Radio’ kennen.

    @ Eric: ik moet je bekennen dat wij wel goede hoop hadden dat Après Ski het aardig zou gaan doen. Sowieso doen tijdelijke themakanalen het altijd wel goed. Moet ook wel eerlijk toegeven dat wij ook niet hadden gedacht dat het zo lang zo goed zou lopen. Aan de andere zijn er online en in de ether bijna geen alternatieven voor dit genre.

    @ Richard: dank voor de felicitaties!


    14 mei 2007 om 10:47
    Annet

    Ik weet niet beter dat Pandora sinds een week een verbod heeft op streaming buiten Amerika. Wel zeer plotseling werd mijn twee weken oude account om zeep geholpen. Weinig concurrentie dus voor Radio Digitaal 😉 Uiteindelijk vond ik Pandora ook erg irritant, het kiezen VOOR mij in plaats van DOOR mij. RD klinkt veelbelovend.


    14 mei 2007 om 12:30
    brandnewmedia

    Nou, Ik vind dat Radio Digitaal best nog een lange weg te gaan heeft voor wat betreft “User Generated”. Dat mag wat mij betreft een stuk hoger liggen, heb dit ook al eerder tegen Remco verteld. Momenteel is het niet meer dan “advies” van de luisteraars en besluit de programma samensteller wat er met die input gedaan wordt.


    14 mei 2007 om 12:40
    erwin blom

    “Een van de eerste dingen die ik heb geleerd toen ik in 2004 bij Talpa Radio ging werken was: Radio = Emotie!”

    Muziek is emotie en emoties deel je met vrienden. Hoe komen mensen aan nieuwe muziek? Heel vaak via vrienden. Daarom is het juist zo waardevol om via de smaak van vrienden via Last.fm of andere communities gevoed te worden.

    Radio kan emotie zijn, in de zin dat je naar een maatje luistert als het personalityradio is. Maar dan luister je eigenlijk niet voor de muziek maar voor mensen als Giel Beelen e.d. Dan is de muziek al snel secundair.

    De helaas overleden dj John Peel combineerde beiden, die gaf het gevoel je vriend te zijn en liet je nieuwe muziek horen.

    En of iets nou radio is, och, maakt mij niet uit. Mijn iPod is volgens de genoemde definitie ook geen radio, maar geeft me nonstop wel de beste muziek!


    14 mei 2007 om 16:02
    ron

    wat is de apres ski radio zender voor op me radio dat ik hem gewoon op de radio ken luisteren in plaats van de computer


    13 mei 2008 om 16:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!