Universiteit Groningen krijgt nieuwe huisstijl

11 mei 2007, 15:34

De Rijksuniversiteit Groningen (RuG) wil niet meer met RuG worden aangeduid. Jos Speekman, woordvoerder van de RuG: “RUG betekent in het Engels tapijt. En dat is toch een beetje raar”. Vandaar dat er een nieuwe huisstijl is ontworpen waarin de naam RuG niet meer voorkomt. Bovenstaand filmpje legt uit hoe deze huisstijl is opgebouwd. De naam Rijksuniversiteit Groningen blijft in eigen land bestaan maar in het buitenland zal vooral University of Groningen worden uitgedragen.

Op zich vind ik een filmpje zoals hierboven geen slecht idee. Jammer dat het een beetje amateuristisch aandoet. Vooral het muziekje had wat mij betreft wat vlotter gemogen. Dit filmpje geeft mooi weer wat het idee is achter de verandering en hoe dit wordt gebruikt om een soort opbouw te creeëren tussen de afdelingen van de universiteit. Ik ken eigenlijk geen voorbeelden van organisaties die door middel van een filmpje hun nieuwe huisstijl ‘verantwoorden’. Complimenten daarvoor!

Slash

Een belangrijk item in de nieuwe stijl is de slash. Hiermee krijgen alle afdelingen soort van eigen ‘adres’. Op het briefhoofd staat dan: “Universiteit / faculteit / afdeling”. Het mooie hiervan is dat dit 1-op-1 doorgetrokken kan worden naar het web.

Pitch

Na een bureauoriëntatie en creatieve pitch waaraan drie bureau’s deelnamen heeft de Rijksuniversiteit Groningen G2K designers gekozen als bureau voor het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl. G2K designers geeft gezicht aan organisaties en merken en werkt met een team van 20 mensen vanuit studio’s in Groningen en Amsterdam voor ondermeer Gasunie, Johan Cruijff, Dierenpark Emmen, Menzis en dr. Adam’s.

Zie ook

RUG wil niet meer RUG heten (Dagblad van het Noorden)

RuG: weg met het vloerkleed! (Molblog)

(dit nieuws is al wat ouder, maar het filmpje is deze week uitgebracht en via de mail naar alle studenten verstuurd)

Bart Kappenburg is oprichter van Conversify. Het bedrijf levert software voor webwinkels om bezoekers door middel van notificaties, zoekfunctionaliteit en aanbevelingen te kunnen beïnvloeden om zo tot betere productkeuzes te komen. Dit leidt tot meer omzet voor de webwinkel, meer tevredenheid onder de klanten en minder retouren.

Categorie
Tags

7 Reacties

    sequence

    Toch denk ik dat University of Groningen in de Engelse uitspraak wellicht niet optimaal is… Maargoed, RuG heeft ook z’n nadelen.. vraag me alleen af of ze dan ook van de domeinnaam afstappen, dat kan ik me toch haast niet voorstellen..

    Nieuwe stijl ziet er verder imo wel ok uit, weinig revolutionairs, maar wel netjes en originele manier van publicatie dmv youtube filmpje. De Rug gaat wel met z’n tijd mee 😉


    12 mei 2007 om 07:39
    Achtentachtig

    Filmpje is inderdaad leuk bedacht om het aan studenten te laten zien. Maar de manier waarop de huisstijl uitgelegd wordt is een beetje knullig en amateuristisch. En waarom schetsen laten zien? Het lijkt mij logischer om het eerst af te maken en het dan goed te presenteren. Desalniettemin is de huisstijl zelf een grote vooruitgang!


    12 mei 2007 om 08:28
    kappenburg

    @ruud:

    Filmpje was van origine niet op youtube. Heb hem daar zelf op geplaatst.


    12 mei 2007 om 09:24
    Niels ’t Hooft

    Ligt het aan mij of heeft ‘RUG’ in het Nederlands ook een andere betekenis?


    13 mei 2007 om 08:06
    Herman

    lijkt op T-mobile.


    16 mei 2007 om 07:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!