SBS en TMG komen met WUZ.nl

27 april 2007, 11:08

{Men Meldt Onsch}In navolging van de rubriek “Men Meldt Onsch” in de allereerste uitgave (1893) van de Telegraaf, wordt deze rubriek eindelijk vernieuwd, en wel in de vorm van Wuz.nl.

Wuz.nl (start medio juni) brengt reacties op nieuws, nieuwsfotos en nieuwsvideos – met de nadruk op lokaal nieuws – samen op papier, TV en internet. Het betreft een samenwerking tussen de populaire WatUZegt rubriek in de Telegraaf (dagelijks 2,2 miljoen lezers), het SBS programma en website Hart van Nederland, en de nieuwe site Wuz.nl. Tot zo ver de mededelingen voor land- en tuinbouw. Alvast enkele vragen van marketingfacts aan Business Manager Niels de Kind.

Waarin is Wuz origineel ten opzichte van een aantal andere intitiatieven zoals Skoeps.nl, Hier.nl en nujij.nl?

Wuz.nl is een structurele crossmediale samenwerking tussen krant, TV en internet op basis van de bestaande merken wuz.nl en Hart van Nederland. Daarnaast onderscheidt Wuz.nl zich van andere lokale UGC initiatieven doordat Wuz.nl lokale online communities creeert.Typische web 2.0 elementen dus.

Goed, dat lokale nieuws vond ik al bij hier.nl, UGC bij Skoeps en lokaal nieuws en aanbod bij buurtlink. What’s new?

Prima vraag. Heb ik eerder moeten beantwoorden tijdens de ontwikkeling. Wuz.nl neemt inderdaad bestaande elementen over van het beste wat je online kunt vinden. Maar dan geintegreerd, en met een samenwerking naar TV en krant. Dat betekent dat je je niet beperkt tot 1 mediaconsumptie moment, maar continu met anderen in contact en op de hoogte kunt blijven. Inclusief mobiel trouwens.

Inmiddels zijn dit soort integrale ontwikkelingen behoorlijk kostbaar aan het worden. Vooral de grote Amerikaanse partijen weten vooralsnog succesvol te exploiteren. Hoe ga je dat oplossen?

Eigenlijk vormt Wuz.nl voor een groot deel een centrale rol van verschillende titels en diensten die TMG al had. Vraag en aanbod, nieuws en communities. Door te offshoren naar het buitenland (oost europa) konden we deze integratie binnen 4 maanden realiseren. Uniek te noemen voor een groot project als dit. We hebben ook goed gekeken naar de ervaring die TMG heeft met communities zoals Habbohotel, Sugababes en Geenstijl. Hier hebben we veel geleerd over moderatie en communicatie met je doelgroep. Het business model is redelijk traditioneel, online advertising en mobiele revenuen/subscriptions.

Door de hoge mate van localisatie verwachten we dat de waarde voor lokale adverteerders erg hoog zal zijn. En waar dat samenvalt met relevantie voor gebruikers blijkt dit erg succesvol te zijn. Hier schijnt een Amerikaans zoekbedrijf erg succesvol mee te zijn.

Wanneer ga je van start met Wuz.nl?

Half mei zullen we gaan beginnen met de eerste testgebruikers (Wuz correspondenten). Inmiddels hebben we al meer dan 250 Wuz correspondenten. We zijn nu bezig om hen mee te nemen in de ontwikkeling van Wuz.nl. Zo betrekken we de community niet alleen bij de nieuwsgaring, maar ook bij de ontwikkeling van het uiteindelijke product. Je kunt de voortgang volgen op hun weblog http://wuzzer.typepad.com/.

Maarten Roelofs Manager Online Marketing & Sales Speurders.nl. Hiervoor ilse Media en Wanadoo. Van origine systeembeheerder (Unix, Cisco etc). Eerste activiteiten met internet in 1995, 'IPC', website ontwikkeling. Gelukkig voor het uiterlijk van het internet ben ik hier niet mee doorgegaan. Specifieke interessen zijn technologie en internet en de ROI van online marketing. Internet marketing is naar mijn mening de hoeksteen van elke marketingcampagne. Een campagne die zich niet op internet kan bewijzen moet ernstig heroverwogen worden. Kan zich ergeren aan uitspraken als 'alles wordt TV', het is namelijk net omgekeerd: 'alles wordt internet'

Categorie
Tags

9 Reacties

    Vincent Leenders

    Succes Niels met de lancering van Wuz. Ik zal de ontwikkeling met meer dan gemiddelde belangstelling volgen en ben vooral benieuwd naar de crossmediale effecten van deze samenwerking voor de kwaliteit en kwantiteit van de UGC. Ben ook nieuwsgierig naar de impact op Hart van Nederland (de tv-versie).


    27 april 2007 om 12:06
    Gijsbregt

    Of dit initiatief kans van slagen heeft, ik weet het niet, buurt communities zijn moeilijk te bouwen van “bovenaf”. Wat ik veel interessanter vind, is dat TMG eindelijk wat inhoudelijks lijkt terug te krijgen voor haar belang in SBS. Eindelijk krijgt de crossover van TV, internet en print echt vorm. Als de mobiele tak er dan ook aan gekoppeld wordt, kan Vincent ook nog tevreden zijn.

    Overigens: de video ook crossmediaal en uiteindelijk in HvN?


    27 april 2007 om 13:03
    Annet

    @Ant

    right on! en van hoge kwaliteit. de filmpjes, de betrokkenheid van amsterdamse bewoners.

    En dit hele WUZ concept wordt al twee jaar erg mooi doorgevoerd door de Club van 100, Bram van Splunteren, ook al is dit voor een bepaalde doelgroep, de kansarmen van de samenleving, het levert prachtige content voor televisie


    27 april 2007 om 18:40
    Jan

    Opvallend dat er zo weinig creativiteit zit bij bedrijven als TMG, SBS, RTL etc. Waarom nu weer een soortgelijk concept als Skoeps en hier.nl, met als resultaat een te beperkt bereik voor allen (en een stille dood)? Is er echt niks slimmers, beters te bedenken?


    28 april 2007 om 04:55
    maarten

    Ja jan,

    dat heb ik ook tegen google gezegd indertijd. ilse.nl vond ik wel voldoende, maar ze gingen toch door. Flauw he?


    28 april 2007 om 16:59
    Niels de Kind

    Bedankt voor de reacties. Maar misschien toch goed als ik eea nuanceer.

    WUZ is iets heel anders dan Skoeps. Bij WUZ gaat het veel meer om de emotie. Wat er bij jouw in de buurt gebeurt en/of wat het nieuws (bijna altijd locatie gebonden) met jou doet. Maar ook gewoon wat jij leuk vind in jouw regio, dorp of buurt. We willen het allemaal horen. Hiervoor zullen we ook zeker de krant en Hart van Nederland gaan inzetten, om het content vliegwiel op gang te krijgen en te houden. Maar internet wordt het kloppend hart.

    Kortom, wij geloven niet dat de ‘Van Gogh foto’ gepubliceerd gaat worden op Skoeps.nl. Die vindt zijn weg gewoon naar de krant. Wie het hoogste biedt…

    Daarnaast heeft TMG nog veel meer middelen / content om het buurtgevoel te versterken. Denk hierbij maar aan de classifieds (speurders, Autotelegraaf, woonkrant, vacaturekrant, relatieplanet, etc.). We hebben ook al veel ervaring met communities dankzij Habbohotel, Sugababes en GeenStijl. Hier hebben we goed naar gekeken en qua doelgroep (het hogere segment) past WUZ.nl hier perfect tussen. Wij richten ons dan ook op de journalistieke blogger. Die overigens qua profiel perfect matcht met het profiel van Telegraaf.nl en De Telegraaf.

    Feitelijk doen we niks anders dan het al zeer succesvolle Wat U Zegt in zowel de krant als online vertalen naar deze tijd. Wat U Zegt is één van de best gelezen pagina’s in de krant en online, met honderden ingezonden brieven per dag en reacties op ‘De stelling van de dag’. Wat ooit begon als ‘Men meldt ons’ in de eerste uitgave van de Telegraaf in 1893, heeft zich geevolueerd in uiteindelijk WUZ.nl. We doen eigenlijk niks nieuws, alleen anders, beter. We gaan – niet exclusief – onze lezers nog meer betrekken bij de krant en televisie en onze niewsgaring én bieden ze tevens een podium / platform. We zoeken daarom ook echte WUZ-correspondenten in het land. Net als onze strategische partner SBS6 heeft voor Hart van Nederland. Men kijkt gewoon graag op één plek naar wat er zich lokaal in het land allemaal afspeelt. En dat gaat verder dan de foto van het uitgebrande autowrak, het opstootje in het Vondelpark (gespot AT5), of de brand in de loods, etc…


    29 april 2007 om 16:50
    marcelvogels

    Op zich zou ik geen reden kunnen verzinnen waarom dit geen breed gedragen platform wordt. Denk dat de uitdaging er meer in ligt om de coordinatie-machine zo klein mogelijk te houden, en in het verlengde hiervan, daadwerkelijk reclame centjes over te houden. Wat dat is vooralsnog een beetje onduidelijk……..waar gaan hier centjes worden verdiend?


    1 mei 2007 om 06:31
    Pascal

    Een heel aardig initiatief. Ook ik ben met name geïnteresseerd naar de crossmediale effecten. Wat betreft het lokale nieuws zullen ze toch de strijd moeten aangaan met http://www.buurtlink.nl die nu al behoorlijk langs de kant van de weg timmeren.


    1 mei 2007 om 11:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!