Blije doos voor vijftigers

24 april 2007, 10:30

Naast de blije doos, Box for Two en de Secretaressebox is er nu ook een doos voor vijftigers; de Abraham/Sarahbox. Dit gratis cadeau kan iedere Nederlander op of rond zijn vijftigste verjaardag ontvangen. De box is gevuld met geschenken en aanbiedingen. Op de website www.stichtingslim.nl kunnen mensen voor zichzelf of voor een ander die vijftig wordt een Abraham- of Sarahbox aanvragen. De eerste boxen worden in juli verspreid.

Vooraf heeft initiatiefnemer Brand Support Services de doelgroep uitvoerig onder de loep genomen. Ze hebben een representatieve groep Nederlanders ondervraagd die het afgelopen halfjaar 50 jaar werd of dat het komende halfjaar gaat worden. Hieruit blijkt dat vijftigers in de kracht van hun leven zijn. Zij zien hun vijftigste verjaardag als één van de paar belangrijke mijlpalen in je leven. Ze vieren hun vijftigste verjaardag dan ook uitgebreid.

Interessant is het community-concept dat Stichting SLIM (Selectief Leeftijd Inspiratie Medium) aan de boxen koppelt. Ontvangers van de Abraham- of Sarahbox kunnen zich aansluiten bij dit platform voor leeftijdgenoten. Stichting SLIM wil mensen van dezelfde leeftijd met elkaar in contact brengen, omdat ze meer met elkaar gemeen hebben dan alleen hun leeftijd. Vijftigers voelen zich jong en gezond en hebben meer tijd en financiële middelen voor vakanties, hobby’s en andere activiteiten. Lode Broekman schreef begin dit jaar op Marketingfacts over het stijgende aantal ‘silver surfers’ naar aanleiding van een onderzoek van Deloitte. De grootste financieel-zakelijke dienstverlener van Nederland verwacht dat het aantal sociaal netwerkende vijftigplussers dit jaar zal oplopen van 1 naar 20 miljoen.

Resultlog meldde vorige week al over de Abraham/Sarahbox. Uit de reacties blijkt dat de meningen over de kans van slagen verdeeld zijn, net als over de keuze voor de naam. De naam zou verkeerde associaties oproepen: oubollig en saai. En dat terwijl de vijftigers van tegenwoordig juist jong en dynamisch zijn. Uit het onderzoek van Brand Support Services blijkt echter dat Abraham en Sarah geen negatieve gevoelens oproepen bij de doelgroep en niet als oubollig en achterhaald worden gezien.

Persoonlijk vind ik het een slim concept. Veel marketeers zijn op zoek naar mogelijkheden om op het juiste moment en via het juiste kanaal hun boodschap over te brengen. En wat is een beter en persoonlijker moment dan hun eigen verjaardag? Bovendien ervaren mensen die vijftig worden dit als een bijzonder moment en vieren zij hun vijftigste verjaardag uitgebreid. Zo’n box past daar wat mij betreft prima bij.

Nienke Becker
communicatieadviseur bij Sabel Communicatie

Nienke Becker werkt als communicatieadviseur en accountmanager bij Sabel Communicatie in Utrecht. Nienke geeft advies over interne- en externe (web) communicatie en is het eerste aanspreekpunt voor verschillende klanten. Eerder werkte Nienke als marketingmanager bij Copernica Media Solutions in Haarlem. Nienke studeerde Communicatie aan Hogeschool Windesheim in Zwolle en werkte naast haar studie als freelance tekstschrijver voor verschillende opdrachtgevers. Naast het dagelijkse werk schrijft Nienke regelmatig columns voor de website Admanager en blogt ze voor de weblogs Adfoblog en Marketingfacts.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Peter Bonjernoor

    De “Oude Doos” dus, zeg maar… 😉


    24 april 2007 om 10:52
    arjanintveld

    Haha, jij had inderdaad de primeur met betrekking tot Box Vitaal.


    24 april 2007 om 11:53
    Floris

    Klein detail is dat bovenstaand artikel niet over de blije doos gaat waar jullie naar linken, maar over de Abraham/Sarahbox (die Nienke toevallig een blije doos voor 50’ers noemt). Volgende keer meer dat alleen de headline lezen?


    24 april 2007 om 12:20
    Floris

    Laat maar, verkeerde interpretatie 😉 Volgende keer zal ik iets langer nadenken voordat ik op reply druk…


    24 april 2007 om 12:23
    arjanintveld

    Die heet ook niet blije doos, maar werd door Kari-Anne als geuzennaam meegegeven. De blijje doos is er voor zwangere vrouwen. Het idee van de Abraham/Sara box is exact hetzelfde als Box Vitaal of de Mediobox. Het heet misschien anders, heeft een iets andere propositie, maar verschilt in essentie weinig.


    24 april 2007 om 12:23
    Ton Verplanke

    Ook ik zal binnenkort tot de doelgroep van de Abraham/Sarah-box annex Boxvitaal behoren. Als ingedutte eind-veertiger zie ik er wel een beetje tegenop om straks weer jong en dynamisch te moeten worden. Daarom zal ik vast veel plezier hebben van deze dozen die mij ongetwijfeld zeer goed zullen begeleiden in deze nieuwe fase van mijn leven. Want ik heb echt geen idee wat mij te wachten staat! Dus ik zal die informatie hard nodig hebben! Welk een nieuwe produkten en diensten staat ons vijftigers te wachten???

    Toen wij 9 jaar geleden ons eerste kind kregen. hebben mijn vrouw en ik ook heel veel plezier gehad van de Blije Doos. Ik was nog opgegroeid met katoenen luiers en wij waren dan ook zeer verrast een Pamper te ontdekken in deze doos. Wat een modern gemak!

    Zou de Abraham/Sarah box ons ook gaan verrassen met een bijpassende moderne comfort-oplossing? Ik kan bijna niet wachten…. Weer jong en dynamisch te worden …….


    24 april 2007 om 13:03
    marbles

    @Marco Ik vertrouw die club Stichting SLIM voor geen meter. Er zit geen KVK inschrijving op. Er woont een makelaar Lettinga op dat Koetshuis adres. Initiatiefnemer “Brand Support Services” kom ik ook niet tegen in de kvk noch in Google en de site zelf maakt nergens vermelding van dat onderzoek. Stichting SLIM heeft naar WBP melding register nog geen entree. Of wel?

    @Nienke Hoe kom je aan die “Brand Support Services” informatie? Ik ben altijd erg achterdochtig als PR buros iets buitenissigs pluggen ‘)


    24 april 2007 om 20:04
    venturo

    Slaat die blije doos niet op onze Nienke zelf? Sorry te makkelijk. Beetje een plugger lijkt mij.


    25 april 2007 om 14:32
    amsterdamant

    & ook je mailadres achterlaten bij Nienke’s vrienden wordt geen feest. Nog tot na je pensioen ga je worden achtervolgd, behalve als je ze (jawel!!) een heuse brief stuurt of via??? :

    Verwerken van persoonsgegevens

    Stichting SLIM vraagt u om enkele gegevens in te vullen. (…) Na ontvangst van de cadeaubox gebruikt Stichting SLIM de ingevulde gegevens om u op de hoogte te houden van voor u relevant nieuws en andere activiteiten. Hierbij houdt Stichting SLIM rekening met uw voorkeuren en interesses. Indien u geen informatie wenst te ontvangen van Stichting SLIM of van haar participanten, kunt u uw gegevens laten blokkeren. Stuurt u dan een briefje naar:

    Stichting SLIM, 3701 AB Zeist. Indien u geen informatie per e-mail wenst te ontvangen, kunt u uw toestemming daarvoor intrekken via .


    6 mei 2007 om 20:42
    media

    Deze is er mij net voor de vakantie blijkbaar tussendoor geglipt. Eens met de kritiek dat een disclaimer hier niet had misstaan. Het wordt nu toch echt tijd voor dat redactiestatuut.

    Ik zal als ik terug ben uit Toscane ook nog contact opnemen met Nienke. Vind het namelijk prima dat bloggers hier schrijven over hun eigen werk (sterker nog, dat is volgens mij de basis van bloggen!). Wel ben ik het eens met een aantal reageerders dat het geen PR-praatje moet worden. Die extra grote gambas met knoflooksaus op de volgende BBQ lijkt me dan ook nog helemaal niet zo’n slechte oplossing 😉


    7 mei 2007 om 04:19
    marbles

    @Marco Nienke gaat vandaag reageren. Ik hoop dat de missende instituut registraties dan ook opgehelderd kunnen worden.

    @Redactiestatuut Wat voor het hele internet opgaat, IMHO, geldt ook hier: het zelfreinigend vermogen van een community is groot. Geen statuut liever want dan kan ik ook niet meer dissen. “Beneath the rule of men entirely great, the pen is mightier than the sword.” In Sparta ben je geen dief tot je gepakt wordt.

    Consensus: De mores is men dient proactief mogelijke belangenverstrengeling te melden, plaats een disclaimer, ontduiking betekent dat je hard gedist kan worden en op knoflook gambas moet trakteren.


    7 mei 2007 om 06:11
    Nienke Becker

    @Bram: hier dan eindelijk een reactie! Eigenlijk was ik niet van plan te reageren, omdat ik van mening ben dat een beetje respect naar elkaar op z’n plaats is, ook al ben je het ergens niet mee eens of zet je ergens je vraagtekens bij…

    Stichting SLIM is inderdaad een klant van Sabel Communicatie, het bureau waar ik werk. Toen ik van een collega over de Sarah/Abrahambox hoorde dacht ik: He, da’s een leuk initiatief en wellicht een interresant item voor MF waarover gediscussieerd kan worden. Wat ook blijkt uit de vele reacties op het bericht, zowel op MF als op Resultblog. Voordat ik het bericht heb geplaatst, heb ik met Marco contact gehad en hij vond het prima als ik hierover zou posten. Wellicht dat ik in het bericht had moeten vermelden dat het om een klant van ons gaat. Maar dan zou ik misschien PR voor ons bureau voeren? Naar mijn idee is mijn verhaal niet veel anders dan het verhaal op Resultblog: ik vertel over een initiatief en geef aan dat ik het een slim concept vind.

    Wat ik over SLIM weet, is dat het een stichting in oprichting is. De initiatiefnemers zijn Jan-Willem Huber en Jochen Bieber, heren die hun sporen in de DM hebben verdiend. Hoewel ik beide heren persoonlijk niet ken, ga ik er vanuit dat zij hun zaakjes op orde hebben en zich niet schuldig maken aan malafide praktijken. Maar misschien dat Allard meer over de heren en stichting kan vertellen, Jochen Bieber heeft het concept immers persoonlijk aan hem gepresenteerd.


    7 mei 2007 om 09:38
    Nienke Becker

    @Bram. Je hebt helemaal gelijk. Eet smakelijk. 🙂


    10 mei 2007 om 08:25
    marbles

    @Nienke Goedzo. Respect +10. Vriendjes?

    @Marco Wanneer is er weer een BBQ?

    Enfin, Leuke vervolgvraag is hoe ik straks aangifte zou kunnen doen voor al die vermoedens van economische delicten. Al die registers maar eens een openbare mail sturen denk ik? Iemand verder nog ideeën over beroeps procedures bij SIDN KvK OPTAs enzo? Mijn insteek is prbureaus in ieder geval deels aansprakelijk te stellen voor aanprijzen van illegale praktijken. Dat ruimt lekker op. Mijn motief daarvoor is niet zozeer gelijk te krijgen. Ik wil weten wat die clubs er aan doen om de arme surfer te behoeden voor honeytraps en hun represenanten zoals prbureaus. Ik wacht eerst nog even een week op Bieber of Sabel. Wie weet ligt het nog genuanceerder.


    10 mei 2007 om 10:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!