Co-creatie in de muziekindustrie

9 april 2007, 13:21

Afgelopen jaar organiseerde Epic Records een wedstrijd waarbij fans van de Colombiaanse zangeres Shakira werden uitgenodigd om mee te werken aan een videoclip voor het nummer 'Hips Don't Lie'. Het resultaat is in de muziekindustrie ingeslagen als een bom aldus LA Times:

(…) The contest yielded some 500 submissions of fans lip-syncing and booty-shaking in extremis that were spliced together by a professional editor to create a single video (budget: $5000, red). Posted at Yahoo.com's music portal in March 2006, it quickly became the site's most popular clip. When it did drop out of the No. 1 slot several weeks later, it was second only to Shakira's own video for the same song. The pair of “Hips” were eventually streamed more than 50 million times, making “Hips Don't Lie” easily the Nielsen BDS most-streamed video of the year, just about tripling the number generated by second-place finisher Beyoncé's “Check on It.” Shakira's song went on to become a No. 1 hit in 20 countries, selling 1.7 million copies. And as an unintended result, “Hips Don't Lie (Fans-Only Version)” seems to have sparked a brave new era of fan-artist interconnectivity. (…)

Co-creatie in de muziekindustrie is niet nieuw. Via Twitter en Upstream kreeg ik vanmiddag al meer voorbeelden door van muziekbands die op de één of andere manier fans inzetten. Toch zullen we de komende jaren steeds meer voorbeelden zien van co-creatie in de muziekindustrie mede onder invloed van social media sites als Flickr, YouTube en MySpace. Wie kent andere voorbeelden?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    maarten

    Wat dacht u van de Beastie Boys met hun film: Awesome, I Fuckin’ Shot That! De band gaf 50 mensen voor aanvang van een concert een camcorder mee en dat materiaal werd uiteindelijk een geniale concertfilm. Het concert was al op 9 oktober 2004, dus me dunkt dat dit 1 van de eerste co-creaties is. Verder heeft Jeps Salfischberger aka Darker zijn videoclip laten opnemen tijdens een optreden met de mobieltjes van de mensen in de zaal…


    10 april 2007 om 09:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!