DIT 2007: Stop niet, ga door!

22 maart 2007, 06:46

{title}Gisteren vond in het auditorium van het instituut Interactieve Media aan de Hogeschool van Amsterdam weer de jaarlijkse SpinAwards dag plaats. Een leuke dag vol met interessante presentaties, cases, inspiratie en veel gezelligheid. De winnaars van die felbegeerde gouden Spinawards worden natuurlijk pas op 5 april bekend gemaakt. Maar er werd vandaag al wel om een ander gouden beeldje gestreden: de winnaar van de Dag van het Interactief Talent (DIT). En terwijl het meerendeel van de bezoekers rond het middaguur buiten van hun lunch stond te genieten presenteerden de 3 finalisten van de DIT hun cases aan de jury.

Zoals ik al eerder hier schreef bestaat de Dag van het Interactief Talent uit een voorronde en een Masterclass. Van alle inzendingen uit de voorronde zijn de beste 8 inzendingen geselecteerd die op 8 maart j.l. hebben deelgenomen aan de DIT Masterclass. Op deze dag kregen zij de kans om onder begeleiding van een ervaren interactieve professionals hun ingezonden concept verder uit te werken en te professionaliseren. Aan het einde van de dag moesten al de teams hun concept presenteren en werden de beste drie uitgekozen om hun case te presenteren tijdens de finale op de Spinawards. Een droomstart voor elke jonge interactieve professional.

De case dit jaar was van SOA Aids Nederland en luidde: maak jongeren bewust dat ze condoomgebruik 3 maanden vol moeten houden in een nieuwe en prille relatie en zich daarna moeten laten testen. De drie finalisten kwamen naar aanleiding van deze briefing met de campagnes Op z’n Zweeds (Merlijn van Vliet en Joris Verhaak), Ben jij een BN’er (Richard Straver en compagnon) en Stop niet, ga door! (Martine Hogervorst en Marijke van Duijl) Alledrie de concepten waren origineel en goed uitgewerkt en het niveau van de presentaties was hoog. Na de pauze ging de jury in beraad en de uiteindelijke winnaar werd bekend gemaakt tijdens de borrel aan het einde van de dag. Alhoewel ik alledrie de concepten erg goed vond gingen de dames uiteindelijk met de winst aan de haal. Martine en Marijke: nogmaals gefeliciteerd!

Ik heb gedurende de dag met alledrie de teams nog even gepraat na hun presentatie en het enthousiasme en de bevlogenheid droop ervan af. Daarnaast gaven de dames en heren ook aan met veel plezier met hun begeleiders te hebben gewerkt en hier in korte tijd enorm veel van te hebben geleerd. In deze opzet was de Dag van het Interactief Talent dus meer dan geslaagd. Naar mijn (bescheiden) mening is dit dan ook een goed initiatief en er zijn zeker meer van dit soort initiatieven nodig om jong interactief en crossmediaal talent de stimuleren en te helpen ontwikkelen. Complimenten aan de DIT organisatie en aan de Spinawards omdat zij een podium hebben geboden voor deze jonge talenten.

Marcel van der Heijden
Interactief Strateeg bij Stormkracht 9

Marcel studeerd bedrijfskunde/ marketing management aan de RSM Erasmus Universiteit te Rotterdam. Daarvoor volgde hij de bachelor studie marketing management aan de Hogeschool Inholland. Tijdens zijn stage bij KPMG Accountants raakte hij betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe site en online identiteit en was zijn liefde voor online marketing geboren. Naast zijn studie is hij initiatiefnemer en voorzitter van Generation Next en werkt hij als freelance interactief marketeer voor diverse MKB bedrijven. Zijn interesses liggen op het snijvlak tussen marketing en technologie.

Categorie
Tags

18 Reacties

    marianne robben

    Apetrost zijn we bij Proximity op onze meiden.

    Niet alleen een goed concept maar ook een geweldige presentatie gisteren!

    Go Girls!!!!


    22 maart 2007 om 09:13
    Dialogical

    Heel goed doorgewerkt concept. De meiden hebben verstand van de doelgroep. “Stop niet, ga door” kan een populaire uitspraak worden. Mijn complimenten. Jammer dat er door de organisatie van SpinAwards zo weinig aandacht aan besteed wordt, lees ik hierboven.


    22 maart 2007 om 09:39
    amsterdamant

    Erg leuk concept & de dames wisten het goed & strak te presenteren, de kleine hick up in de audio techniek werd top-opgevangen.

    @Carl: gaap


    22 maart 2007 om 10:51
    Stephan Fellinger

    @ Dialogical: “jammer dat er door de organisatie van de SpinAwards zo weinig aandacht aan besteed wordt” komt op mij wat vreemd over. Toen de mensen achter de DIT award hebben benaderd, zijn we enthousiast aan de gang te gaan om tot een samenwerking te komen. Dat heeft er in geresulteerd dat de deelnemers hun verhaal mochten doen in het dagprogramma, tussen de SpinAwards genomineerden. Daarnaast hebben we de gelegenheid geboden om de prijs uit te reiken tijdens de borrel op het einde van de SpinAwards Day. Daarvoor zijn zelfs een hoop mensen apart gebleven en/of later teruggekomen.

    Die ondersteuning en samenwerking is allebei de partijen zeer goed bevallen en dat zal zeker een groter vervolg krijgen voor volgend jaar. Helemaal omdat (de zoektocht) naar nieuw talent de komende jaren alleen maar belangrijker wordt. Essentieel zelfs als we vooruitgang willen blijven boeken.

    Alleen, nogmaals, ik snap jouw opmerking niet helemaal: “Jammer dat de organisatie van de SpinAwards er zo weinig aandacht aan besteed”. Ik denk juist dat we door het aanbieden van een platform op de SpinAwards Day, de mensen in de schijnwerpers hebben gezet en de aandacht gegeven hebben die ze verdienen. Dat een gedeelte van onze bezoekers de presentatie niet volgden en buiten een broodje stonden te eten, kun je ons toch niet kwalijk nemen. Wij kunnen mensen niet dwingen, hooguit adviseren. En gelukkig waren er een hoop (verstandige) mensen die tijdens de presentaties genoten hebben van de DIT kandidaten. Ik denk zelfs dat verstandige mensen weten dat ze nog een hoop kunnen leren van deze jonge talenten!


    22 maart 2007 om 11:33
    Richard

    Toch wel leuk om je naam hier een keer vermeld te zien! Maargoed, we hebben verloren en dat is natuurlijk klote. Maar wel veel genoten. Ik vond het persoonlijk erg interessant om de overige presentaties te bezichtigen, veel inspiratie opgedaan die ik meeneem naar de volgende concepten…. Maar eerlijk is eerlijk….waar ik echt blij en een beetje warm van werd was de demonstratie voor de Adobe CS3 suite…. Man-o-man……….


    22 maart 2007 om 13:23
    Sebastiaan

    Namens de organisatie van de D.I.T. kan ik bevestigen dat we erg gelukkig zijn met de samenwerking met de Spin Awards. Op deze manier brengen we bestaand en nieuw talent op een mooie en relevante manier bij elkaar.

    Ook de wijze waarop de samenwerking invulling krijgt is prima. Zeker als je bedenkt dat dit het eerste jaar van samenwerking is.

    Laat overigens onverlet dat we altijd openstaan voor suggesties waarmee we de D.I.T. kunnen verbeteren en naar een nog hoger niveau kunnen brengen.


    22 maart 2007 om 13:30
    chi666

    @Stephan, volgens mij bedoeld hij op jullie site. Och, je hebt altijd….


    22 maart 2007 om 13:32
    Joris en Merlijn

    Dan melden zich hier de 2e verliezers…. Wij van ‘Op z’n Zweeds’ 🙂 vonden het ook een erg geslaagde dag. We gingen natuurijk voor de winst, maar Stop niet, ga door! was een leuk concept en erg gelikt uitgewerkt! Dit was erg leerzaam voor ons… Verder was het te gek en super leerzaam om met Jelle Kolleman (RedUrban) te werken aan ons concept. Zoals Sebastiaan al tijdens de uitreiking vermeldde; “sommige teams zijn tot in de nachtelijke uurtjes mishandeld door hun begeleider!” Dit beviel ons erg goed! Wij hebben D.I.T ervaren als een enorme leerschool en een mooie opstap naar meer mogelijkheden!

    Volgend jaar doen we weer een poging! 🙂


    22 maart 2007 om 14:13
    Marcel van der Heijden

    @Dialogical: ik moet Stephan hier inderaad even bijvallen. Terwijl het programma van de SpinAwards dag (net zoals voorgaande jaren) al rammend vol zat hebben zij toch nog ruimte weten te vinden waardoor de finalisten van de Dag van het Interactief Talent tijdens de SpinAwards dag hun cases konden presenteren. Dus het is zeker niet zo dat er door de organisatie van de SpinAwards geen aandacht aan is besteed. Mijn zinnetje over “terwijl het meerendeel van de bezoekers rond het middaguur buiten van hun lunch stond te genieten presenteerden de 3 finalisten van de DIT hun cases aan de jury.” was bedoeld om te illustreren dat er tijdens de pauze binnen nog een keiharde strijd (en dat was het) aan de gang was.

    Een algemene tip voor een aantal lezers van Marketingfacts: probeer eens niet alles letterlijk te nemen en zaken gelijk op een negatieve wijze neer te zetten als je er zelf niet bij was of je niet alle feiten kent. Hier irriteer ik mij de laatste tijd (en ik weet velen met mij) mateloos aan. Laten we met z’n allen wel een beetje positief blijven.


    22 maart 2007 om 20:55
    media

    Sluit me helemaal aan bij Marcel; wordt een beetje moe van het continue gezeik. Probeer eens met opbouwende kritiek te komen; volgens mij hebben we daar allemaal veel meer aan!


    22 maart 2007 om 23:41
    Dialogical

    @Stephan en @ Marcel Niet negatief bedoeld maar ik haalde dit een beetje uit de post van Marcel zelf.


    23 maart 2007 om 07:15
    Marcel van der Heijden

    @Dialogical: het was in ieder geval niet op die manier bedoeld. Ik vind de DIT Award een enorm goed initiatief.


    23 maart 2007 om 07:26
    Dialogical

    @Marcel Het is een prachtig initiatief. Ik zal voortaan beter lezen, hahaha!


    23 maart 2007 om 07:32
    media

    Heel goed Carl; zo ken ik je weer (een beetje) 😉


    23 maart 2007 om 07:53
    serge.fenenko@novocortex.com

    Ik vond de “Stop niet, ga door!” sticker op de auto geweldig! Een paar BN’ers benaderen, hun auto’s op PC Hooftstraat parkeren, wat media opbellen of zelf foto’s met mobieltjes maken en naar Story en GeenStijl opsturen – en je hebt een goed begin van een PR campagne:-)


    23 maart 2007 om 07:56
    Stephan Fellinger

    @Carl: Ik heb vooral contact opgenomen omdat ik denk dat het beter is constructief samen te werken, in plaats van elkaar proberen op het Internet af te vallen. Vanuit negativiteit komen we niet verder. Ben ervan overtuigd dat we allebei willen dat onze branche op een hoger niveau komt.

    En soms kun je beter de telefoon pakken om iemand persoonlijk te spreken, dan via een weblog te communiceren. Tot dinsdag!


    23 maart 2007 om 22:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!