Beoordeling van corporate blogs door consumenten

1 februari 2007, 19:30

Het hebben van een corporate blog verdient steeds meer prioriteit bij ondernemingen in Nederland. Veel communicatiemanagers van grote organisaties zien de potentiële impact die weblogs kunnen hebben op hun organisatie, blogs winnen namelijk elke dag aan belang en invloed. VODW Marketing liet door stagiaire Anke Huiskes, studente aan de Universiteit Twente, een onderzoek uitvoeren naar het gebruik van corporate weblogs door bedrijven, hoe en waarop lezers corporate weblogs beoordelen en in welke mate deze beoordeling van invloed is op de reputatie van het bedrijf.

Drie soorten blogs

Gebaseerd op een deskresearch onder bijna zestig verschillende Nederlandse corporate blogs is een onderscheid gemaakt in drie soorten corporate blogs. Ten eerste is er de opiniërende blog, waar voornamelijk meningen worden gegeven. Als tweede is er de informerende blog, waar voornamelijk (zakelijke) informatie wordt gegeven zonder dat de mening van de schrijver duidelijk naar voren komt. En tot slot is er de persoonlijke blog, waar veelal geschreven wordt over het persoonlijke leven van de blogger die wel schrijft vanuit zijn positie als werknemer.

Scherpe berichten

Het is als bedrijf belangrijk te kiezen voor één soort weblog omdat deze moet passen binnen de positionering van het bedrijf. Een persoonlijke blog hangt samen met een (zeer) informele manier van communiceren, waarbij er minder gefocust wordt op de core business van het bedrijf, de personen achter het bedrijf staan meer centraal.

Bij een opiniërende blog kan een bedrijf veel reacties verwachten omdat ze scherpe berichten plaatst. En waarschijnlijk komen deze bezoekers regelmatig terug omdat ze getriggerd worden door de inhoud van de blog.

Bij een informerende blog gaat het meer om de core business van het bedrijf en kan het bedrijf echt laten zien waarvoor ze staat en waar de expertise ligt. Hierbij is betrouwbaarheid belangrijk, er moeten geen onwaarheden worden verteld.

Consumentgericht

De mening van lezers over een corporate blog is overwegend positief. 70 Procent van de respondenten zegt positief tegenover een corporate blog te staan. In hun ogen zijn bedrijven met een corporate blog consumentgericht doordat ze toegankelijk zijn, gemakkelijk contacten leggen en persoonlijk communiceren. Bedrijven met corporate weblogs worden gezien als voorlopers en innovators, ze zijn transparant en door middel van een weblog geven ze inzicht in de bedrijfsvoering en -cultuur. Op die manier bieden ze toegevoegde waarde aan de consument.

22 Procent van de respondenten heeft niet echt een duidelijke mening, voornamelijk omdat ze te weinig kennis hebben van het corporate weblogfenomeen. 8 Procent kijkt minder positief tegen corporate weblogs aan, met name omdat ze vinden dat de kwaliteit in sommige gevallen te wensen overlaat. De informatie behoort namelijk wel nuttig en zinvol te zijn. Tevens moet duidelijk zijn waarvoor de weblog dient en moet de bron bekend zijn. Betrouwbaarheid en authenticiteit zijn in de corporate blogwereld een belangrijk begrip.

Enorme boost

Enkele voordelen voor bedrijven om een corporate blog te starten zijn: een verbetering van de corporate reputatie, een goedkoop publicatiemedium en een laagdrempelige manier om snel feedback te krijgen. Daarnaast is een blog handig als zoekoptimalisatietool en is het voor bedrijven een goed middel om intern kennis te delen en te testen of ideeën uitvoerbaar zijn.

Ook verhoogt een weblog de actuele kennis van de consument over het bedrijf. Bloggers moeten de weblog regelmatig bijhouden omdat het voldoende nieuwswaarde moet bieden. Hiermee kan een bedrijf zijn expertise tonen aan de lezers.

Enkele nadelen zijn dat blogs zeer arbeidsintensief zijn, de hele wereld kan alles lezen en dus ook reageren, de start moet meteen goed zijn omdat stoppen niet (snel) kan.

Do’s en don’ts

Alles wat nieuw is en waarover veel discussie plaatsvindt, is een succes. De postings op blogs moeten dus nieuwswaarde bevatten en het is belangrijk om de concurrent voor te zijn. Om het voor corporate doeleinden te gebruiken, is het van belang dat er een focus is voor wie het is en door wie wordt het gebruikt. Denk hierbij ook aan de inhoud, het moet ergens in passen en mee worden genomen in de marketingstrategie.

Als u als bedrijf besluit dat je met de corporate blog wilt stoppen, kondig dat dan aan en haal de blog offline. Het is niet erg dat u erachter komt dat het niets voor het bedrijf is, maar laat het weten, communiceer het om de professionaliteit van het bedrijf te waarborgen.

Het is heel belangrijk dat de webmaster de regie in handen blijft houden. De bron moet betrouwbaar zijn, authenticiteit is een belangrijk begrip binnen de blogwereld. Er moeten geen spelfouten en onzorgvuldigheden in de blog staan.

Bron:

AG Rapportenservice

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!