VNU richt strategie op internet

2 maart 2007, 09:59

Eerder deze week gaf ik in de reacties op dit weblog al aan dat VNU Business Press na de overname door 3i, haar naam heeft gewijzigd in VNU Media (zie bijv. PMM).

Interessant is om te lezen dat VNU in 2009 minimaal de helft van zijn omzet wil halen uit internetactiviteiten. Nu is 30% afkomstig uit internet. Directeur Erik Hoekstra wil het aandeel internetinkomsten in de omzet vergroten door overnames en lanceren van nieuwe titels.

Daarbij zal het concern zich enerzijds richten op sectoren die het nog niet bedient, zoals de medische sector en het onderwijs. Anderzijds ligt de nadruk op werving, met als doel om met personeels-advertenties de sterkste te worden. VNU is dat al met ict-vacatures en naar eigen zeggen ook in totaal. Maar Monsterboard en de nationale Vacaturebank zijn de sites waar VNU Media zich op richt om met Intermediair en NationaleVacaturebank.nl in Nederland aan de top te komen. “We gaan voor de nummer één of twee positie in vacaturesites”, aldus Hoekstra.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Een strategie (of doelstelling) wil nog niet zeggen dat je dat ook al heb gerealiseerd Bas!

    VNU is op veel fronten aan het experimenteren en dat zal op termijn zeker zijn uitwerking hebben. Ik heb echter nog niet het idee dat ze de juiste online snaar te pakken hebben. En met alle respect voor de mensen die ik er ken, er zijn er maar weinig binnen VNU die het medium internet echt begrijpen. Natuurlijk zijn daar Anne, Erwin, Rogier en de jongens van Tweakers (om maar eens een paar namen te noemen), maar met het handjevol onliners ga je die 50% omzet via internet niet realiseren. Ben dus benieuwd welke koers Hoekstra gaat volgen. Ga het in ieder geval met belangstelling volgen!


    2 maart 2007 om 14:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!